همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا قصد دارد در واکنش به تصمیم دولت ترامپ مبنی بر وضع کردن تعرفه‌ی گمرکی برای واردات فولاد و آلومینیوم به اقدام متقابل دست بزند. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اقدام آمریکا را ناعادلانه خواند.

واکنش اتحادیه اروپا به تعرفه گمرکی آمریکا بر واردات فولاد

به گزارش دويچه وله، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه شاهد بی‌عمل اقدامات ناعادلانه‌ای نخواهد بود که صنایع و هزاران فرصت شغلی در اروپا را تهدید می‌کنند.

او افزود که مقامات اتحادیه اروپا در روزهای آینده پیشنهادهایی مطابق ضوابط سازمان تجارت جهانی ارائه خواهند کرد و "اتحادیه اروپا واکنش قاطع و مناسبی در دفاع از منافع خود نشان خواهد داد".

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از اقدامات احتمالی تلافی‌جویانه بطور مشخص سخنی نگفت. اما گفته می‌شود که کارشناسان اتحادیه اروپا از ماه‌ها پیش مشغول تهیه‌ی فهرستی از محصولات آمریکایی هستند که قرار است به عنوان واکنشی علیه تصمیم دولت ترامپ مبنی بر وضع کردن تعرفه‌ی گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، برای آنها عوارض گمرکی تازه‌ای در نظر گرفته شود.

محصولاتی مانند موتورسیکلت‌های "هارلی دیویدسون"، "بوربن ـ ویسکی" و همچنین سیب‌زمینی ‌و گوجه‌فرنگی وارداتی از ایالات متحده آمریکا مشمول چنین تعرفه‌هایی خواهند شد.

سسیلیا مالمستروم، کمیسر بازرگانی اتحادیه اروپا گفت که افزون بر این اقدامات، اتحادیه اروپا احتمالا به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه بار دیگر نشان داد که قصد دارد سیاست "نخست آمریکا"ی خود را در تجارت جهانی قاطعانه پیش ببرد. او اعلام کرد که از این پس برای واردات فولاد ۲۵ درصد و برای واردات آلومینیوم ۱۰ درصد تعرفه‌ی گمرکی وضع خواهد شد. به گفته‌ی رئیس جمهوری آمریکا، صنایع فولاد و آلومینیوم آمریکا ده‌ها سال در نتیجه‌ی "تجارت ناعادلانه" آسیب دیده‌اند.

ترامپ در دیداری که با نمایندگان این صنایع در کاخ سفید داشت گفت که قصد او از این اقدام "حفاظت از محصولات خانگی در برابر رقبای ارزان خارجی" است. رئیس‌جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد که این کشور از این طریق به "فرصت‌های شغلی تازه و شرکت‌های پرتکاپو" دست می‌یابد.

با اعلام این خبر از سوی ترامپ، شاخص سهام داوجونز در بازار بورس نیویورک کاهش یافت و گمانه‌زنی درباره‌ی افزایش ناگهانی بهره، وال‌استریت را ناآرام کرد.

صنایع فولاد آلمان نیز به تصمیم ترامپ واکنش منفی نشان دادند. هانس یورگن کرکهوف، رئیس اتحادیه‌ی اقتصادی فولاد آلمان گفت که ایالات متحده آمریکا با چنین اقدامی، قواعد سازمان تجارت جهانی را نقض می‌کند. او خواستار آن شد که اتحادیه اروپا با ابزارهایی که سازمان تجارت جهانی در اختیارش گذاشته، قاطعانه واکنش نشان دهد.

آلمان در میان کشورهایی که به ایالات متحده آمریکا فولاد صادر می‌کنند، در جایگاه هشتم قرار دارد. صادرت فولاد آلمان به آمریکا در فاصله‌ی زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 399742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha