شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: جنبش پنج ستاره ایتالیا در آستانه انتخابات پارلمانی یکشنبه ۱۳ اسفند به حامیانش وعده داد پیروزی نزدیک است، اما رقبای این حزب نگران گسترش محبوبیت تفکرات این حزب هستند که مغایر اصول متعارف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جامعه است.

نتایج نظرسنجی‌ها درباره انتخابات پارلمانی یکشنبه نشان می‌دهد که "پارلمان معلق" شکل می‌گیرد و ائتلاف سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا متشکل از گروه‌های راست‌میانه بزرگ‌ترین بلوک پارلمانی و جنبش پنج‌ ستاره، بزرگ‌ترین حزب مستقل می‌شود.

حزب حاکم چپ‌میانه ایتالیا موسوم به حزب دموکراتیک (PD) نتوانست روی بهبود متزلزل اقتصادی در پی بدترین رکود از جنگ جهانی دوم سرمایه‌گذاری کند و ائتلاف تحت رهبری آن احتمالا در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش پنج ستاره در راهپیمایی رم که حامیانش شعار "صداقت" سر می‌دادند، گفت: "ما تنها یک گام با پیروزی فاصله داریم."

انتشار نتایج نظرسنجی‌های رسمی متوقف شده است اما احزاب بررسی‌های خودشان را اعلام می‌کنند.

دی مایو با استناد به نتایج یک نظرسنجی گفت گروهش می‌تواند به اکثریت پارلمانی برسد اما چنین نتایجی توسط نظرسنجی‌های دولتی برای ائتلاف راست‌ میانه برآورد شده‌است.

رهبران راست‌گرا پنج‌شنبه تصادفا فاش کردند که پیروزی جنبش پنج ستاره در جنوب ایتالیا می‌تواند فرصت‌های آنان را به خطر بیندازد.

جیورجیا ملونی، رئیس حزب برادران ایتالیا در یک گفت‌وگوی خصوصی در جمع متحدانش در یک راهپیمایی مشترک زمانی که میکروفونش روشن بود، گفته است: "آنها عملکرد خوبی دارند، واقعا خوب."

رافائله فیتو، رئیس حزب کوچک "ما با ایتالیا هستیم" هم گفت که حمایت از حزب حاکم در جنوب "رو به افول" است.

رهبران حزبی ایتالیا هرگونه ائتلاف پساانتخاباتی با رقبا را رد کردند. با این وجود، ایتالیا سابقه‌ای به درازای چندین دهه برای یافتن راهی برای خروج از بن‌بست سیاسی دارد و به نظر می‌رسد بازارهای مالی هم چندان نگران چشم‌انداز یک نتیجه مغشوش نباشند.

پائولو جنتیلونی، نخست‌وزیر ایتالیا جمعه با هشدار درباره این‌که ممکن است روند بهبود کشورش با نتایج این انتخابات منحرف شود، نسبت به ظهور پوپولیست‌ها موضعی محتاطانه گرفت.

ماتئو رنتزی، رهبر حزب حاکم و نخست‌وزیر سابق ایتالیا هم تاکید کرد ترجیح می‌دهد اپوزیسیون باشد تا این‌که با افراطگرایان متحد شود. او در پایان کمپین انتخاباتی در زادگاهش در فلورانس گفت: اگر می‌خواهید به ترس، ضد سیاست و خشم رای‌ دهید، به ما رای ندهید.

کمپین‌های انتخاباتی از امروز شنبه در سراسر ایتالیا متوقف شد. رای‌گیری از هفت صبح تا ۱۱ شب فردا یکشنبه برگزار می‌شود و نتایج نظرسنجی‌های پس از انتخابات، فورا پس از پایان رای‌گیری منتشر می‌شود.

کد خبر 399810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha