همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان به میزان ریزگردهای استان کرمان اشاره و عنوان کرد: درصد ریزگردهای از رگ‌های معدنی استان در سال‌های گذشته حدود ۳ درصد بوده است اما اکنون نزدیک به ۹ درصد رسیده است و اگر این روند را ادامه دهیم می‌تواند در آینده به ۲۰ درصد نیز برسد.

به داد فریاد طبیعت برسیم

به گزارش ايسنا، رضا جزینی‌زاده با بیان این مطلب که حدود 34 درصد ریزگردهای داخلی کشور مربوط به استان کرمان است، اعلام کرد: 8.9 درصد ریزگردهای داخلی کشور مربوط به رگ‌های معدنی استان کرمان است، ضمن آن که منشاء 25 درصد ریزگردهای داخلی کشور نیز متعلق به جازموریان است.

وی گفت: بنابر این در شورای معادن استان کرمان مقرر شد که از محل یک درصد فروش شرکت‌های معدنی كه به استان اختصاص می‌یابد، اقدامات زیست محیطی در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم از پیشرفت ریزگردها جلوگیری به عمل بیاوریم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: باید بازسازی معادن متروکه در اولویت اقدامات زیست محیطی قرار گیرد و طبیعت را به حالت اول خود بازگردانیم، ضمن آن که طرح‌هایی ارایه دهیم که حداقل آلودگی زیست محیطی داشته باشند.

وی بیان کرد: معتقدیم با اکتشافاتی که منجر به جلوگیری از نفس کشیدن مردم شود، کار مفیدی نکرده‌ایم، مشکل ما اکتشاف و بهره‌برداری از معادن نیست، بلکه مشکل ما نفس کشیدن مردم است.

جزینی‌زاده به میزان ریزگردها اشاره و عنوان کرد: درصد ریزگردهای از رگ‌های معدنی استان در سال‌های گذشته حدود 3 درصد بوده است اما اکنون نزدیک به 9 درصد رسیده است و اگر این روند را ادامه دهیم، می‌تواند در آینده به 20 درصد نیز برسد.

‌این مقام مسئول ریزگردها را انتقام طبیعت از انسان‌ها دانست و افزود: اگر علمی و اصولی کار اساسی در راستای حفاظت از محیط زیست نکنیم و فقط ملاک‌ها اکتشاف و بهره‌برداری باشد و به محیط زیست بی‌تفاوت باشیم، قطعا طبیعت از ما انتقام خواهد گرفت، ریزگردها یکی از انتقامات طبیعت است، به‌طوری‌که ریزگردها جلوی نفس کشیدن ما را می‌گیرند، ضمن آنکه در کارهای اقتصادی و اجتماعی بشر اخلال ایجاد می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: در شورای معادن استان مقرر شد که اکتشافات و بهره‌برداری‌ها بر اساس اصول علمی و زیست محیطی باشد، بنابر این بهره‌برداری‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که برداشت از معادن داشته باشیم و اسم استان کرمان را بهشت معادن بنامیم اما در مقابل آن سبد بهداشت و درمان خانوار را پر از ریزگرد کرده باشیم و با سلامت جامعه بازی کرده باشیم.

وی از تاثر گرفتن شهرستان‌های شرقی و جنوبی استان از ریزگردها سخن به میان آورد و بیان کرد: اکنون فریاد طبیعت بلند شده است و اگر به داد این فریاد نرسیم، فردا این فریاد به یک فاجعه تبدیل خواهد شد کما این که اکنون صدای آن بلند شده است، لذا امیدواریم با هم‌افزایی و مدیریت استان مسایل زیست محیطی را سرلوحه کارها قرار دهیم.

جزینی‌زاده، سالم زیستن را حق مردم بر حاکمیت دانست و عنوان کرد: باید به نفس کشیدن و آب مردم توجه شود، شایان ذکر است که نباید محیط زیست آیندگان را از اکنون پیش‌فروش نکنیم و نظم اجتماعی را برهم نزنیم و هرگونه فعالیت اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و ... مبتنی بر مسایل زیست محیطی باشد.

کد خبر 399831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha