همشهری آنلاین: دولت افغانستان اعلام کرده که در نتیجه برنامه‌های سال‌های اخیر برای حفاظت از پلنگ برفی، این گربه‌سانان بومی افغانستان دیگر در معرض انقراض قرار ندارند.

پلنگ‌ برفی افغانستان دیگر در خطر انقراض نیست

به گزارش ایسنا، سازمان ملل 12 اسفند را به عنوان روز جهانی حیات وحش نامگذاری کرده و گفته است که هدف امسال این سازمان، حفاظت و حمایت از این گربه‌سانان وحشی ‌است.

این سازمان با توجه به وضعیت نگران‌کننده این گربه‌سانان در جهان شعار امسال را "گربه‌های بزرگ‌جثه: شکارچیان در معرض تهدید" انتخاب کرده است.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، افغانستان از جمله کشورهایی است که این نوع از گربه‌سان‌ها در آن وجود دارند. به دلیل ادامه جنگ و عدم توجه لازم به این نوع نادر از گربه‌سان‌ها جمعیت آنها در این منطقه در دهه‌های اخیر با کاهش زیادی روبرو شده بود.

اکنون غلام نبی سرفراز، رئیس اداره محیط زیست بدخشان در شمال شرق افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان توانسته جلوی شکار پلنگ برفی و آهوی "مارکوپولو" را که در بلندی‌های واخان ولایت بدخشان زندگی می‌کنند، بگیرد.

او می‌گوید که با اطلاع‌رسانی به مردم و قرار دادن این حیوانات در فهرست سرخ توسط دولت افغانستان و نهادهای بین‌المللی اکنون دیگر آنها با خطر انقراض مواجه نیستند.

به گفته سرفراز، اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که شمار این دو گونه جانوری به خصوص پلنگ برفی در حدی است که نگرانی از انقراض نسل آنها وجود نداشته باشد.

پلنگ برفی شکارچی ماهری است که با حمله به دام‌های دامداران باعث خشم آنان شده و به همین دلیل دامداران اقدام به شکار این گربه‌سانان می‌کنند.

دولت افغانستان برای جلوگیری از شکار دام‌های مردم توسط پلنگ برفی اقدام به ساخت محل‌های حفاظتی برای دام‌ها در روستاهای محل زندگی پلنگ برفی کرده است.

پلنگ برفی در ولایت بدخشان به خصوص بلندی‌های واخان این ولایت زندگی می‌کند و شمار آن محدود است. دولت افغانستان برای جلوگیری از انقراض این حیوان شکار آنان را نیز ممنوع کرده‌ است.

بنابر این گزارش هر سال صدها پلنگ برفی در رشته کوه‌های آسیای میانه به دست شکارچیان کشته می‌شوند. به گفته یک نهاد ناظر بر حیات‌وحش، فقط ۴۰۰۰ پلنگ برفی در جهان باقی‌مانده و هر هفته دست کم چهار قلاده از آنها کشته می‌شوند و دلیل اصلی این کار نیز انتقام دامداران از حیوان شکارچی عنوان شده است.

کد خبر 399909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha