همشهری آنلاین: دولت چین در اجلاس کنگره حزب کمونیست اعلام کرد بودجه‌ نظامی این کشور به میزان ۱/ ۸ درصد افزایش یافته است. نخست وزیر چین در این اجلاس همچنین گفت که پکن از مصالح خود در عرصه تجاری دفاع خواهد کرد.

چین بودجه نظامی خود را به ۱۴۲ میلیارد یورو افزایش داد

به گزارش دويچه وله، در اجلاس کنگره حزب کمونیست چین که روز دوشنبه (۵ مارس / ۱۴ اسفند) آغاز شد، دولت چین برنامه‌ها و اهداف آتی خود در عرصه‌های گوناگون را اعلام کرد. قرار است، بودجه نظامی و دفاعی چین در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱ / ۸ درصد افزایش یابد و به ۱۴۲ میلیون یورو برسد.

بخش اعظم این بودجه صرف مدرن‌سازی ارتش خلق چین می‌شود که بزرگ‌ترین ارتش جهان محسوب می‌شود.

در نشست کنگره همچنین اعلام شد که چین با توجه به دگرگونی‌های اساسی در وضعیت امنیتی تلاش خواهد کرد که در همه عرصه‌های از آمادگی لازم برای دفاع از حاکمیت و امنیت ملی برخوردار باشد.

به گفته‌ی محافل دیپماتیک هزینه‌های نظامی و دفاعی چین ممکن است که به مراتب بیشتر از بودجه‌ی اعلام شده باشد، چرا که هزینه‌های ارتش از طریق درآمدهای حاصله از پروژه‌های غیرنظامی هم تأمین می‌شود.

تلاش‌های چین برای گسترش و تقویت توان نظامی‌اش نگرانی کشورهای همسایه را برانگیخته، به ویژه آنکه رهبری این کشور در ارتباط با اختلافات ارضی بر سر دریای زرد و همچنین تایوان موضعی سختگیرانه‌تر در پیش گرفته است.

محافل امنیتی و دیپلماتیک چین تشدید احتمالی تنش با ایالات متحده نیز را نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش بودجه نظامی و دفاعی ذکر کرده‌اند. بودجه نظامی و دفاعی چین در سال ۲۰۱۷ بر ۱۲۲ میلیارد یورو بالغ می‌شد.

دونالد ترامپ درخواست کرده که میزان بودجه نظامی و دفاعی آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی به ۶۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

این بالاترین رقم از سال ۲۰۱۱ به این سو محسوب می‌شود. ترامپ افزایش توانایی آمریکا برای مقابله با توانایی‌های رو افزون چین و روسیه در عرصه نظامی را از دلایل برنامه خود خوانده بود.

  • چشم‌انداز رشد اقتصادی

در اجلاس کنگره کمونیست همچنین اهداف و چشم‌اندازهای چین در عرصه اقتصادی معرفی شد. انتظار می‌رود که اقتصاد چین در سال جاری میلادی به میزان ۶ / ۵ درصد رشد کند. نرخ تورم در سال ۲۰۱۸ نیز ۳ درصد پیش‌بینی شده است.

چین از لحاظ قدرت اقتصادی در جهان در رتبه دوم قرار دارد. اقتصاد چین در سال ۲۰۱۷ به میزان ۹ / ۶ درصد رشد کرده بود. این رقم اندکی بیشتر از پیش‌بینی‌های دولت این کشور بود.

چین همچنین اعلام کرد که همچنان در راه تقویت نقش و جایگاه خود در اقتصاد جهان گام برخواهد داشت و در جنگی تجاری که میان این کشور و آمریکا درگرفته عقب نخواهد نشست.

بیشتر بخوانید: چین و کانادا با افزایش تعرفه‌های گمرکی آمریکا مقابله می‌کنند

لی کی چیانگ، نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در افتتاح اجلاس کنگره در این ارتباط از اقداماتی تلافی‌جویانه سخن گفت.

او تصریح کرد که چین مخالف "انحصارطلبی" است و با قاطعیت از حقوق خود در عرصه تجاری و اقتصادی دفاع خواهد کرد.

نخست‌وزیر چین در نطق خود از تشدید انحصارطلبی و ایجاد مانع برای فعالیت‌های تجاری کشورهای دیگر به عنوان خطری برای اقتصاد چین و دیگر کشورهای جهان یاد کرد.

جنگ تجاری میان چین و آمریکا در پی آن بالا گرفت که دونالد ترامپ "مجازات‌های گمرگی" برای واردات فولاد و آلومینیوم وضع کرد.

اجلاس کنگره حزب کمونیست با حضور ۳ هزار نماینده برگزار می‌شود و به مدت ۱۶ روز جریان دارد.

کد خبر 400072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha