مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
۰ نفر

در سومین روز کارناوال ۸ روزه درختکاری، پارک هنرمندان میزبان کاشت درخت بود. درختانی که به یاد هنرمندان از دنیا رفته سال ۹۶ کاشته شد.

درخت کاری

در کنار این حرکت نمادین هزاران درخت در مناطق مختلف شهر تهران کاشته ‌شده‌ است. روز «درخت فرهنگ و هنر و رسانه» دیروز با حضور جمع کثیری از هنرمندان برگزار شد. هر هنرمند درختی کاشت به یاد همکاران از دست رفته‌‌اش. قرار است این کارناوال 8روزه تا پایان هفته ادامه یابد و در روز جمعه همزمان با روز مادر، هر شهروند تهرانی درختی به یاد و نام مادرش در شهر بکارد. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از شهروندان تهرانی خواست در کمپین درختکاری پایتخت مشارکت کنند.

امین عارف‌نیا در حاشیه مراسم هفته درختکاری که با عنوان «درخت فرهنگ و هنر» در پارک هنرمندان برگزار شد، گفت: شهرداری تهران همزمان با هفته منابع طبیعی برنامه‌هایی را برای کاشت درخت از یازدهم تا هجدهم اسفند تدارک دیده‌ که هر روز گروهی از اقشار جامعه با حضور در اماکن مشخص شده ضمن درختکاری، مردم را به ترویج فرهنگ درختکاری و صیانت از محیط‌زیست تشویق می‌کنند.

به گفته رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در ادامه برنامه هفته منابع طبیعی، روز سه‌شنبه از 1200هکتار از اراضی رینگ پیرامونی تهران بهره‌برداری شده و در روز چهارشنبه بوستان نفس به یاد اهدا‌کنندگان عضو افتتاح می‌شود.

عارف‌نیا همچنین خاطرنشان کرد: درخت صلح و دوستی در روز پنجشنبه با مشارکت سفرای کشورهای مختلف کاشته می‌شود و در روز جمعه نیز شهروندان تهرانی به همراه خانواده‌ها در بوستان بهشت به مناسبت روز مادر درخت می‌کارند. در راستای این برنامه امروز نیز در بهشت زهرا، «درخت ایثار» با حضور خانواده‌های شهدا کاشته می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که کمپین درختکاری باعث تشویق شهروندان درباره کاشت درخت و حفاظت از محیط‌زیست شود. برهمین اساس از تمام شهروندان دعوت کرد که در این کارناوال و کمپین شرکت کنند.

  • سخاوتمند مانند درخت

    • آیدین آغداشلو  نقاش

براساس تصویر همیشگی ذهن خود که گوش به فرمان آن بودم بهترین کاری که انسان می‌تواند انجام دهد کاشتن درخت است که با کمی صبر می‌توانیم در سایه آن بیاساییم. باید درختان زیادی را در اطراف خود بکاریم تا اطرافیانمان نیز در سایه آن به آرامش برسند و آنها نیز این کار ارزشمند را انجام دهند.


جایگاه درخت در تاریخ و ادبیات کهن ایرانیان مقدس بوده‌است. سرونمادی از ماندگاری محض و سایه‌گستر است که همواره نزد ایرانیان مقدس محسوب می‌شود. اگر کاشت درخت را در زندگی خود لحاظ کنیم چیزهای فراوانی می‌آموزیم، مثل اینکه مانند درخت سخاوتمند باشیم.

  • اگر هنرمندان بیایند...
  • حجت‌الله ایوبی  قائم‌مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی

در سال‌های اخیر در حوزه شهرسازی و ایجاد منظری زیبا برای تهران موفق نبوده‌ایم. اگر نتوانستیم در این حوزه به خوبی ایفای نقش کنیم در مقابل می‌توانیم در ایجاد فضای سبز مناسب که نیازی به تکنولوژی و هزینه زیاد ندارد، ایفای نقش کنیم. یقین دارم اگر اهالی فرهنگ و هنر برای ترویج فرهنگ درختکاری و صیانت از محیط‌زیست بسیج شوند، آنگاه می‌توانیم به آینده محیط‌زیست و مشارکت مردم در این حوزه امیدوار باشیم. در شهرداری تهران این اراده و انگیزه برای احیای محیط‌زیست وجود دارد که امیدوارم در کنار هنرمندان، ایرانی سربلند داشته باشیم.

  • به یاد 110هنرمند فقید
  • مجید رجبی معمار  مدیر خانه هنرمندان

خانه هنرمندان افتخار دارد که در تمام کارهای خوب و مثبتی که در تهران برگزار می‌شود مشارکت داشته باشد. وضعیت نامناسب محیط‌زیست و آب و هوای تهران کاملا روشن است. درختکاری ضرورتی ارزشمند است و امیدواریم حضور هنرمندان در این مراسم الگویی مناسب برای مشارکت شهروندان باشد. امروز درختانی به یاد هنرمندانی که در سال 96از بین ما رفته‌اند کاشته شد و هفته آینده نیز مراسم بزرگداشتی برای 110هنرمند فقید برگزار خواهد شد.

  • خیابان ولیعصر نماد مدنیت تهران است
  • هایده حائری  بازیگر


احیای درختان خیابان ولیعصر تلاشی ارزنده است چرا که خیابان ولیعصر نماد مدنیت تهران است. واقعیت این است که هر اقدامی در جهت نگهداری از درختان تهران ارزنده است. خیابان ولیعصر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خیابان‌های شهر تهران، نمادی از شهرنشینی و مدنیت است و باید حفظ شود. خیابان ولیعصر باید از نظر هوا و منظر شهری وضعیت مناسبی داشته باشد و هر اقدامی که در این راستا صورت بگیرد، قابل ستایش است. خیابان ولیعصر و درختان آن بخشی از تاریخ معاصر تهران هستند. هر اقدامی که برای حفظ و اعتلای هویت شهری در این خیابان انجام گیرد می‌تواند مؤثر باشد.

  • اقدامات شهرداری قابل احترام است
  • محمود دعایی  نماینده اهالی رسانه

از اقدامات مثبت صورت گرفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در توسعه فضای سبز قدردانی می‌کنم. امروز سرانه فضای سبز تهران به حدی رسیده‌ که قابل احترام باشد. خانه هنرمندان نیز در برگزاری چنین برنامه‌های ارزشمندی حرمت‌گذار هنرمندان و پیشقدم است.

  • ولیعصر، همان خیابان سبز گذشته
  • حسین محب اهری  بازیگر

برخی از درختان خیابان ولیعصر خشکسالی زیادی را تحمل کردند و ساخت‌وساز در اطراف این خیابان حیات درختان را به خطر انداخته است. امیدوارم حال که شهرداری تصمیم دارد این خیابان و درختانش را احیا کند، شاهد همان خیابان سرسبز گذشته باشیم. این خیابان در زمان قدیم بسیار باصفا بود. اینجا جای تفریح مردم بود که روزهای تعطیل می‌آمدند، قالیچه پهن می‌کردند و می‌نشستند. به‌دلیل ساخت و سازهایی که در حریم و اطراف این خیابان صورت گرفته است، حیات درختان به خطر افتاده و از بین رفته‌اند. سال‌های گذشته برخی از این درختان خشکسالی زیادی را تحمل کردند که همین امر تأثیر منفی بر درختان خیابان ولیعصر گذاشت.

جای یک خیابان که درختانش سر به فلک کشیده بودند، بسیار خالی بود. حال خوشحالم که شهرداری تصمیم دارد، این خیابان و درختانش را احیا کند و امیدوارم شاهد همان خیابان سبز گذشته باشیم.

 

  • تداوم حیات بشر به محیط‌زیست بستگی دارد
  • محمد سریر  رئیس هیأت مدیره خانه موسیقی ایران


استقبال از بهار به هزاره‌های گذشته بازمی‌گردد. آنچه در جامعه بین‌المللی مطرح است اهمیت ویژه مسائل زیست‌محیطی و سلامت جوامع است.

از سال 1750، 25درصد از اکسیژن از بین رفته است. اهمیت این موضوع به حدی است که در سازمان ملل متحد معاونتی به نام محیط‌زیست وجود دارد که پشتیبان بزرگی برای حفظ و توسعه فضای سبز است. در کشور ما وجود مشکلات محیط‌زیستی و فضای سبز بر کسی پوشیده نیست و کاشت درخت منهای ارزش و قدمت سنتی آن برای تداوم حیات بشری ضروری محسوب می‌شود.

  • مسئولیت کاشت درخت را بر عهده بگیریم
  • ایرج راد  نماینده هنرمندان بازیگر

متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد از بین رفتن درختان در شهر هستیم که باید بیش از پیش به این موضوع توجه کرده و در فضاهایی که امکان کاشت درخت داریم ایفای نقش کنیم. تهران به‌شدت نیازمند گسترش فضای سبز است. معتقد هستم هر خانواده ایرانی نباید به کاشت یک درخت اکتفا کند و هر کدام از ما باید مسئولیت کاشت درختی را برعهده بگیریم

کد خبر 400096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha