همشهری آنلاین: ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ شمالی ایتالیا به دنبال مشخص شدن پیروزی ائتلاف راست‌گرایان این کشور در انتخابات سراسری گفت، این ائتلاف توانسته حائز حق و وظیفه برای حاکم شدن در ایتالیا شود.

ائتلاف راست میانه‌ پیروز انتخابات ایتالیا | هیچ‌یک از احزاب و ائتلاف‌ها اکثریت را بدست نیاورد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سالوینی اظهار داشت: این یک پیروزی تاریخی است. ما نتایجی بزرگ در سراسر کشور کسب کردیم. ما باید منتظر هم‌پیمانان باشیم اما هم اکنون نیز می‌توان گفت که ائتلاف راست‌گرای ما ائتلافی است که می‌تواند بر این کشور حاکم باشد.

او خاطرنشان کرد: اروپا باید حول محور مردم بازسازی شود نه بروکراسی.

این اظهارات سالوینی در حالی مطرح شده که ائتلاف راست میانه رو ایتالیا متشکل از لیگ شمالی، حزب فورزا ایتالیا متعلق به سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر اسبق و یک حزب کوچک به نام "ما در کنار ایتالیا" توانست ۳۷.۴۸ درصد آرا را در انتخابات مجلس سنا و ۳۶.۹۶ درصد آرا را برای انتخابات مجلس سفلی پارلمان کسب کند.

حزب لیگ شمالی به نوبه خود بیش از ۱۷ درصد آرا را در ارتباط با هر دو مجلس پارلمان به دست آورد.

جان کارلو جورجتی، معاون دبیر حزب لیگ شمالی به خبرنگاران گفت: این حزب از نتایج انتخابات سراسری راضی است و این یک دستاورد تاریخی است.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات وزارت کشور ایتالیا بعد از شمارش آرای ۹۰ درصد حوزه‌های رای‌گیری هیچ یک از نیروهای سیاسی ایتالیا آرا کافی برای اختصاص دادن اکثریت در مجلس سنا و رسیدن به ظرفیت لازم برای شکل دادن به دولت این کشور را به دست نیاورده است.

میزان و کرسی‌هایی که ائتلاف راست میانه در ایتالیا به دست آورده، اگر چه موفقیتی مهم محسوب می‌شود، اما به آن اندازه‌ای نیست که این ائتلاف بتواند به راحتی تشکیل دولت دهد.

برلوسکونی، نیز که ائتلاف راست میانه را هدایت می‌کند، با توجه به محکومیتش در رابطه با پرونده‌ کلاهبرداری مالیاتی اجازه ندارد تا سال آینده‌ی میلادی هیچ پستی دولتی را به خود اختصاص دهد. این سیاستمدار ۸۱ ساله‌ در دهه‌های گذشته در چهار دوره نخست‌وزیر ایتالیا بود.

میزان آرای کسب شده از آنجایی مهم است که در کم و کیف حضور سیاستمداران و نامزدان این احزاب در دولت آتی نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت.

  • موفقیت "جنبش پنج ستاره"

نتایج اولیه همچنین حاکی از آن است که "جنبش پنج ستاره" بیش از ۳۲ درصد از آرا را به دست آورده است. با توجه به این نتیجه راه تشکیل دولت در ایتالیا اگر نه ناممکن، دست‌کم بسیار دشوار شده است.

لوئیجی دی مایو، نامزد اصلی "جنبش پنج ستاره" قبل از انتخابات پیشی‌بینی کرده بود که انتخابات، به هرج و مرج سیاسی در ایتالیا دامن خواهد زد.

از دید تحلیلگران پیش‌بینی این سیاستمدار جوان درست از آب درآمده است. روزنامه ایتالیایی "لا استامپا" پس از اعلام نتایج انتخابات این کشور نوشت: «دی مایو پیروز شد - تشکیل دولت در ایتالیا غیرممکن است".

"جبش پنج ستاره" که شمار درخور توجهی از کرسی‌های پارلمان و مجلس سنا را به خود اختصاص داده، در کارزار انتخاباتی مخالفت خود را با ائتلاف با احزاب دیگر اعلام کرده بود.

یک سخنگوی دی مایو پس از اعلام نتایج اولیه‌ انتخابات ایتالیا گفت: «ما از این نتیجه‌ی عالی که کسب کرده‌ایم، بسیار خوشحالیم، در باره ائتلاف‌های ممکن سکوت می‌کنیم.»

حزب دموکراتیک ایتالیا (سوسیال دموکرات) هم به نوعی در انتخابات سراسری شکست خورد و تنها ۱ / ۲۳ درصد از آرا را به دست آورد.

آندرا مارکوچی، یکی از نمایندگان این حزب در پارلمان ایتالیا پس از ناکامی سوسیال‌دموکرات‌ها با انتشار پیامی در شبکه فیس‌بوک گفت: رأی‌دهندگان به روشنی و قاطعانه خواست و نظر خود را اعلام کردند. پوپولیست‌ها برنده شده‌اند و حزب دموکراتیک شکست خورده است.

او افزود: ما در نقش اپوزیسیون فصلی تازه را آغاز خواهیم کرد.

با این حساب هیچ‌یک از احزاب و ائتلاف‌هایی که به پارلمان ایتالیا راه‌یافته‌اند، اکثریت کرسی‌ها را در اختیار نخواهد داشت. حتی ائتلاف میان سوسیال‌دموکرات‌های شکست‌خورده و ائتلاف راست میانه که دست کم از لحاظ نظری ممکن است، با توجه به خواست‌ها و گرایش‌های متفاوت جناح‌ها بس دشوار به نظر می‌رسد.

اگرچه برخی منابع از تصمیم ماتئو رنتزی رهبر حزب سوسیال دموکرات برای کناره‌گیری از رهبری حزب به دلیل نتایج ضعیف در انتخابات خبر داده بودند اما سخنگوی این حزب با رد این خبر در توییتی نوشت که در این رابطه اطلاعاتی به حزب داده نشده است.

کد خبر 400097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha