همشهری آنلاین: مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی کوبا در ایران روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه با حضور سفرا و کاردان های کشورهای آمریکای لاتین، هیئت رئییسه دانشگاه تهران و دانشکده مطالعات جهان، اساتید و دانشجویان در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

هفته فرهنگی کوبا در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی کوبا در ایران روز یکشنبه 13 اسفندماه با حضور سفرا و کاردان های کشورهای آمریکای لاتین، هیئت رئییسه دانشگاه تهران و دانشکده مطالعات جهان، اساتید و دانشجویان در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

برای نخستین بارهفته فرهنگی کوبا در ایران به همت اساتید و دانشجویان رشته مطالعات آمریکای لاتین و با مدیریت دکتر مریم حق روستا؛ موسس و مدیر رشته مطالعات آمریکای لاتین دانشکده مطالعات جهان و همکاری دانشکده مطالعات جهان از تاریخ 13 تا 15 اسفند در دانشکده مطالعات جهان برگزار می شود. برگزاری هفته متعدد فرهنگی کشورهای امریکای لاتین جزو برنامه های این رشته مطالعاتی است که با هفته فرهنگی سایر کشورها ادامه دارد.

مراسم هفته فرهنگی کوبا در ایران با افتتاح نمایشگاه عکسی از آثار هنرمندان کوبایی آغاز شد. دکتر محمود نیلی احمد آبادی؛ رئیس دانشگاه تهران و الکسیس باندریچ وگا؛ سفیر جمهوری کوبا به همراه دکتر سعیدرضا عاملی؛ ریاست دانشکده مطالعات جهان افتتاح کنندگان این نمایشگاه بودند.
پس از سرو غذای ایرانی و قهوه کوبایی، میهمانان این برنامه در نشست افتتاحیه هفته فرهنگی کوبا که در سالن حنانه دانشکده مطالعات برگزار شد، حضور یافتند.
در ابتداي مراسم دکتر مریم حق روستا؛ موسس و مدیر رشته مطالعات آمریکای لاتین دانشکده مطالعات جهان ضمن خوش‌آمدگويي از طرف رئیس دانشکده به سفير کوبا و کليه ميهمانان داخلي و خارجي شرکت کننده در مراسم به صورت مختصر از تاریخ اکتشاف آمریکای لاتین و سپس کوبا سخن گفت.
وی سپس ضمن اشاره به اهمیت کوبا از لحاظ فرهنگی، استراتژیکی در قاره آمریکا و جهان گفت: کوبا نقطه برخورد تمدن های بومی آمریکا و تمدن های اروپایی، آفریقایی، شمال آمریکا و حتی آسیایی می باشد و فرهنگی غنی متاثر از تمامی این فرهنگها و تمدن ها در کوبا گسترش می یابد.

دکتر حق روستا در ادامه به پیروزی انقلاب کوبا که در سال 1959 اشاره نموده و گفت: پس از این انقلاب، کوبا پرچمدار ایدئولوژیکی منطقه شد و اقدامات مهمی در این راستا انجام داد یکی از این اقدامات، پیکار با بیسوادی بود که باعث شد امروزه کوبا جز کشورهایی با پائین ترین نرخ بیسوادی در جهان شناخته شود.
دکتر حق روستا، در ادامه به تاریخچه دیرینه روابط دیپلماتیک ایران و کوبا اشاره کرد و گفت: روابط دیپلماتیک ایران و کوبا به سال 1954 برمیگردد که اگرچه این روابط برای مدتی به دلایل سیاسی و ایدئولوژیکی قطع شد، دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجددا از سر گرفته شد.
موسس رشته مطالعات آمریکای لاتین دانشکده مطالعات جهان در پایان از روابط دانشگاهی میان ایران و کوبا که از سال 1380 آغاز شده، سخن گفت و افزود: این روابط با تبادل دانشجو میان دانشگاه تهران و دانشگاه هاوانا با قدمت 290 ساله صورت گرفت و امروز اعضای اصلی گروه مطالعات امریکای لاتین مطالعات جهان و گروه زبان وادبیات اسپانیایی دانشگاه تهران از فارغ التحصیلان دانشگاه هاوانا می باشند.
دکتر حق روستا از برنامه دانشکده مطالعات جهان برای برگزاری هفته متعدد فرهنگی کشورهای امریکای لاتین خبر داد و سخنرانی خود را با سپاس از تاکید دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران با حضور خود در برنامه، به پایان رساند.
سخنران بعدی افتتاحیه هفته فرهنگی کوبا در ایران، دکتر محمود نیلی احمد آبادی بود که ضمن خوشامد گویی و تشکر از سفرا و میهمانان کشورهای آمریکای لاتین بویژه سفیر کوبا جهت برگزاری هفته فرهنگی کوبا در دانشکده مطالعات جهان از دکتر سعیدرضا عاملی؛ ریاست دانشکده مطالعات جهان برای ایجاد اکوسیستمی در دانشگاه تهران و ایران که روابط فرهنگی گسترده ای را با کشورهای امریکای لاتین برقرار نموده است، تشکر کرد.

وی سپس افزود: برای نسل ما، کوبا فراتر از یک کشور معمولی است. فیدل کاسترو، رئیس جمهور اسبق کوبا، به عنوان نماد ملتی که به دنبال تحقق خواسته های ملت اش بود و بر علیه استبداد مبارزه میکرد برای مردم ایران به خوبی شناخته شده است.
دکتر نیلی در ادامه به پیوند دیرینه میان ملت ایران و کوبا اشاره کرد و گفت: پیوند میان ایران و کوبا پس از انقلاب اسلامی جنبه دیپلماتیک و رسمی پیدا کرد و این روابط در طی این سالها در حوزه های مختلف از جمله دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو گسترش پیدا کرد.

رئیس دانشگاه تهران به اهمیت برگزاری مراسم فرهنگی در دانشگاه تهران اشاره کرده و سپس افزود: این مراسم فرصت مغتنمی است برای شناخت فرهنگها، سنتها، عادات و توانمندیهای کشورهای مختلف. و زمینه مناسبی ایجاد میکند تا مقامات دیپلماتیک کشورهای مختلف آشنایی بیشتری با مردم ایران و دانشگاه تهران پیدا کنند.
دکتر نیلی همچنین به اهمیت دانشگاه برای معرفی فرهنگ یک ملت و کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاهها به عنوان یک مرکز علمی بر پایه یافته های پژوهشی و دانشی می توانند دقیق ترین تعریف را از فرهنگ و مشخصه های یک ملت ارائه کنند.
رئیس دانشگاه تهران آمادگی این دانشگاه را برای مشارکت و تبادل دانش و اطلاعات با دانشگاهای مختلف دنیا اعلام نمود.
دکتر نیلی در ادامه سخنانش به اهمیت کشورهای امریکای لاتین برای ایران اشاره کرد و گفت: دوستی طبیعی میان ملت ایران و این کشورها وجود دارد. ما به خوبی یاد داریم که اپک محصول مشترک ایران و ونزوئلا بود و همه می دانند اپک که امروز به عنوان یک اتحادیه معتبر در دنیا عمل میکند توافق میان ایران و ونزوئلا بوده است.
دکتر نیلی روابط ایران و امریکای لاتین را همواره روابطی بر پایه دوستی وصلح دانست و گفت: اگرچه از لحاظ تبادل اقتصادی و فرهنگی و آموزشی آنگونه که باید تبادلات صورت بگیرد شکل نگرفته اما از لحاظ اجتماعی قرابت زیادی بین مردم ایران و امریکای لاتین است.

در ادامه سخنرانی، رئیس دانشگاه تهران به صورت مختصر از دانشگاه تهران سخن گفت وبه برنامه های پنج ساله این دانشگاه اشاره نموده و گفت: دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین و معتبرترین دانشگاه ایران است که برنامه پنج ساله برای خود تدوین کرده است، ما اکنون در سال اول این برنامه هستیم. برنامه پنج ساله دانشگاه تهران سه محور اصلی دارد: 1. بین المللی شده دانشگاه تهران 2. کارآفرینی 3. اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی
دکتر نیلی، برگزاری چنین مراسمی را هم سو با دو محور اصلی این برنامه یعنی بین المللی شدن و مسئولیت اجتماعی دانست و توضیح داد: علم مرز جغرافیایی نمیشناسد زیرا علم یکی از بهترین دیپلماسی ها است. زبانی که ملتها می توانند به خوبی با هم حرف بزنند، علم و دانش هست و دانشگاهها باید در این زمینه پیشگام باشند.

وی همچنین در رابطه با مسئولیت اجتماعی گفت: امروزه در دنیا پذیرفته شده که باید مسئولیت اجتماعی بیشتری در جامعه خودشان و جامعه جهانی بپذیرند. امروز در دانشگاهها نمی شود فقط به علم فکر کرد، بدون توجه داشتن به اثر علم. نمی شود به پژوهش پرداخت بدون در نظر گرفتن مشکلات جامعه و بشر. علم و دانش ساخته شده برای حل مشکلات بشر، برای رفاه و رضایت مردم. بنابراین دانشگاهها باید مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند.
دکتر نیلی ارتباط با جامعه را یکی از راهکارهای مسئولیت اجتماعی دانست و تصریح کرد: شرط شناخت مسایل ارتباط ارگانیک و سازمان یافته به جامعه است. پس یکی از وظایف دانشگاهها این است نیازهای جامعه را به زبان علمی ترجمه کردن و به شیوه های پژوهشی و آموزشی دانشگاه پیاده کردن.

رئیس دانشگاه تهران در مورد کارآفرینی که یکی از سه ماموریت های اصلی برنامه پنج ساله دانشگاه تهران است همچنین گفت: بحث اشتغال بحث بسیار مهمی است و دانشگاه باید هم به فکر شغل فارغ التحصیلانش باشد و هم به نوع آن فکر کند. امروز محتوای کسب و کار جدید دغدغه دانشگاههاست.
در ادامه دکتر نیلی به اهمیت ایجاد پارک فناوری در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: توسعه این پارک به همه بخشهای دانشگاه یکی از موضوعاتی است که تصور می شود می تواند کارآفرینی را در دانشگاه تهران ایجاد کند.

در پایان رئیس دانشگاه تهران آمادگی این دانشگاه را برای همکاری بین دانشگاهی با کشورهای آمریکای لاتین اعلام و ابراز نمود.
پس از سخنان جناب دکتر نیلی، سفیر کوبا و انجمن دوستی ایران و کوبا هدایایی را به عنوان یاد بود تقدیم ایشان کردند و رئیس دانشگاه تهران نیز، از طرف دانشگاه تهران هدیه ای از آثار فرهنگی اصفهان به سفیر کوبا تقدیم نمود.

سخنران آخر افتتاحیه برنامه هفته فرهنگی کوبا، آلکسیس باندریش وگا؛ سفیر جمهوری کوبا بود که به صورت مختصر از تاریخ کوبا سخن گفت وی سپس در مورد سیاست خارجی کوبا و عضویت این کشور در سازمانهای بین المللی اشاره کرده و در رابطه با سیاست خارجی کوبا گفت: احترام به استقلال و حاکمیت ارضی کشورهای جهان مهم ترین اصل در قانون اساسی کشور ما است. مبارزه با استکبار هم جزئی از سیاست های کشور کوبا می‌باشد.

آلکسیس باندریش وگا در ادامه از سیاستهای خصمانه ایالت متحده علیه انقلاب کوبا و تلاشهای بی نتیجه این کشور در طی این نیم قرن برای براندازی دولت کوبا اشاره کرد و در زمینه سیاست اعمال تحریم ایالت متحده گفت: کوبا به شدت سیاست های یک جانبه ابرقدرت ها علیه هر کشوری در جهان را محکوم می‌کند.

وی در رابطه با انرژی هسته ای همچنین گفت: داشتن انرژی هسته ای برای استفاده صلح آمیز حق هر ملتی در جهان است و هیچ کشوری حق سلب آن را از سایر کشورها ندارد.

در ادامه سفیر جمهوری کوبا از تحریم های ظالمانه و یک طرفه ایالت متحده و مشکلات اقتصادی و معیشتی که این تحریم ها برای کوبا در طی این نیم قرن ایجاد نموده است سخن گفت و از اتخاذ همیین تصمیمات بر علیه ایران و ونزوئلا یاد کرد.
باندریش وگا؛سفیر جمهوری کوبا همچنین از جمهوری اسلامی برای حمایت از کوبا در سازمان ملل در مقابله با اعمال فشار و تحریم علیه دولت و ملت کوبا تشکر کرد.

وی در پایان کشورش را تلفیقی از فرهنگ ها و تمدن های مختلف و بستر مناسبی برای جذب توریست دانسته و گفت: اخیرا در یک نظر سنجی در اسپانیا، کوبا به عنوان بهترین و امن ترین مقصد توریستی معرفی شده است.

لازم بذکر است که برنامه هفته فرهنگی کوبا در روزهای 14 و 15 اسفندماه با برنامه های مختلف فرهنگی در تالار حنانه دانشکده مطالعات جهان ادامه دارد.

اسامی سفرای شرکت کننده در برنامه هفته فرهنگی کوبا به شرح زیر است:

کد خبر 400107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha