همشهری آنلاین: تنها سه کرگدن از زیرگونه کرگدن‌های سفید شمالی در سراسر جهان باقی مانده و با توجه به این که تنها کرگدن نر باقی مانده به شدت بیمار است، نگرانی‌ها بابت نزدیک بودن خطر انقراض این زیرگونه افزایش یافته است.

بیماری آخرین کرگدن نر سفید شمالی و نگرانی از انقراض این گونه

به گزارش ایسنا، سودان کرگدن ۴۵ ساله که اکنون سالخورده محسوب می‌شود در حال حاضر به همراه دو کرگدن ماده دیگر در منطقه حفاظت شده اُل پیجیتا در کنیا زندگی می‌کند. این سه کرگدن تنها کرگدن‌های سفید شمالی باقی‌مانده در سراسر جهان به شمار می‌روند.

اما وضعیت جسمی سودان، کارشناسان را نسبت به احتمال انقراض زودهنگام این زیرگونه نگران کرده چون به نظر می‌رسد که این کرگدن به دلیل بیماری نتواند مدت زیادی زنده بماند.

سال گذشته یک عفونت ناشی از پیری در پای راست سودان ایجاد و درمان شد و از ژانویه به وضعیت عادی رسید. اما اکنون یک عفونت ثانویه در زیر عفونت اولیه ایجاد شده که به درمان پاسخ نمی‌دهد.

سخنگوی منطقه حفاظت شده اُل پیجیتا از امکان اجرای اتانازی (مرگ آسان) در صورت اطمینان از عدم بهبودی سودان و ادامه رنج او خبر داد. او در حال حاضر هنوز تغذیه می‌کند و راه می‌رود هرچند به میزان بسیار کم.

قبل از بیماری این کرگدن، سودان نقش مهمی برای اطمینان از بقای این زیرگونه ایفا می‌کرد و به صورت ۲۴ ساعته توسط محافظان مسلح برای در امان ماندن از شر شکارچیان محافظت می‌شد.

کرگدن‌ها با توجه به باور آسیایی‌ها در مورد خواص شاخ این حیوانات برای تسکین انواع بیماری‌ها، شکار می‌شوند. به اعتقاد کارشناسان تجارت شاخ کرگدن هم اکنون بسیار پرسودتر از مواد مخدر شده‌ است.

از آن جایی که زمان کمی برای حفظ این زیرگونه باقی مانده است کمیته‌ای در منطقه حفاظت شده تشکیل شده که به دنبال روش‌های مختلف تکثیر آنها از جمله لقاح آزمایشگاهی است.

به گزارش سی‌ان‌ان، گونه کرگدن سیاه غربی نیز هفت سال پیش در اثر شکار غیرقانونی منقرض شد. بر اساس اعلام گروه محافظتیِ "نجات کرگدن‌ها"، تمام پنج گونه باقی‌مانده کرگدن‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند. کارشناسان می‌گویند اگر شکارها ادامه یابد نرخ مرگ‌ومیر کرگدن از نرخ تولد آنها بیشتر می‌شود.

کد خبر 400236

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha