مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرنشینان ایستگاه فضایی بین‌المللی به زودی میزبان عضوی جدید خواهند بود، عضوی چاپ شده از جنس پلاستیک و فلز که خالقش آن را نوعی مغز پرنده توصیف می‌کند.

روبات

روبات

براساس گزارش لايو‌ساينس، اين عضو جديد سايمون (CIMON مخفف همنشين متحرك تعاملي سرنشينان) نام دارد و توسط شركت هوافضاي ايرباس و با همكاري IBM طراحي و ساخته شده‌است.

سايمون هوش مصنوعي است كه درون بدنه‌اي كروي گنجانده شده و در فضاي بدون جاذبه ايستگاه فضايي در هوا شناور خواهد شد،‌با نمايشگري كه اطلاعاتي را به فضانوردان نمايش مي‌دهد، يا تصوير صورتي دوستانه و مهربان را نشان مي‌دهد. صداي سايمون نيز توسط فناوري هوش مصنوعي IBM خلق شده‌است.

وظيفه اين روبات كمك‌رساني به فضانوردان ايستگاه به عنوان يك دستيار خواهد بود. به گفته ايرباس سايمون اولين ماموريت مبتني بر هوش مصنوعي است كه در ايستگاه فضايي بين المللي اجرا مي‌شود.

سايمون به عنوان يك دستگاه هوش مصنوعي مي‌تواند به سرنشينان ايستگاه در حل مشكلاتشان براي پردازش و نمايش داده‌هاي تشخيصي كمك كند. اما شبكه عصبي، سيستم رايانه‌اي كه مانند مغز انسان عمل مي‌كند، به سايمون امكان مي‌دهد بيش از يك ماشين عمل كرده و با فضانوردان به عنوان همكارانش به تعامل بپردازد.

وزن سايمون درحدود پنج كيلوگرم است و هم‌اكنون به همراه فضانوردي به نام الكساندر گرست،‌فضانورد آژانس فضايي اروپا درحال آموزش ديدن است. قرار است گرست به همراه سايمون در اكتبر 2018 به ايستگاه فضايي سفر كند.

گروهي متشكل از 50 تكنسين از سال 2016 مشغول كار روي اين هوش مصنوعي هستند تا آن را براي سفرش به ايستگاه فضايي آماده كنند. مغز سايمون از داده‌هاي مرتبط به ايستگاه فضايي پر شده‌است تا بتواند آزادانه در فضاي آن پرواز كرده و آزادانه در آن حركت كند. او همچنين با نقشه كلي ايستگاه فضايي و چهره و صداي همكار آينده‌اش گرست آشنا شده‌است.

پس از رسيدن سايمون به ايستگاه فضايي، با همكاري فضانوردان مجموعه‌اي از وظايف مانند كار با بلورها، حل كردن مكعب روبيك و اجراي معاينات پزشكي كه در آن سايمون نقش دوربيني تعاملي را دارد انجام خواهند شد.

کد خبر 400242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha