چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مسئولان اعلام کرده‌اند که ظرفیت تولید کاغذ روزنامه، چاپ و تحریر در سال جاری کاهش ۴۹ درصدی داشته اما رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ معتقد است تولید کاغذ تحریر حدود ۷۰ درصد و کاغذ روزنامه حدود ۱۰۰ درصد کاهش یافته‌است.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئيس توليدكنندگان كاغذ در گفت‌وگو با ایسنا درباره کاهش ظرفیت تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر و تامین نیاز کشور از طریق واردات، گفت: زمانی که شرایط توسط مسئولان به گونه‌ای فراهم شده که در بازار رقابتی فضا به سود واردکنندگان است بنابراین بخش تولید کشور با چالش مواجه خواهد شد.

روغني گلپايگاني ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات کاغذ صفر است، به واردکنندگان ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یابد و آنها معاف از پرداخت ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده هستند. این در حالی است که هیچ یک از تسهیلات مورد اشاره برای واردکنندگان در بخش تولید وجود ندارد و دست و پای آنها بسته شده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان این‌که شرایط برابری براي فعالیت تولیدکنندگان و واردکنندگان در حوزه کاغذ وجود ندارد، گفت: هیچ کمکی به تولید نندگان کاغذ نمی‌شود و در فضای کنونی شرایط برای تولید کنندگان محیا نیست و حتی دستگاه‌های دولتی به برخی دلایل که قابل تامل است حاضرند کاغذ وارداتی با قیمت بالاتر که حدود ۴۰ درصد است خریداری کنند. با چوب بی‌کیفیتی بر سر کالای داخلی می‌زنند و این در حالی است که مقوله کیفیت کاغذ شاخص‌های قابل بررسی خود را دارند.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: شاید در تولید کاغذ مربوط به کتاب‌های عتیقه عقب و نیازمند واردات در این حوزه باشیم، اما در خصوص سایر کتاب‌ها از جمله رمان قابلیت تولید داخلی وجود دارد و به هیچ وجه نیاز به واردات نیست. هیچ حمایتی از تولید کاغذ در داخل کشور نمی‌شود؛ بنابراین باید منتظر روزهای بد و بدتر در سال آینده باشیم. ما حتی در زمینه‌ی کاغذ بسته‌بندی نیز بیش از ظرفیت، توان تولید داریم اما هیچ حمایتی از این بخش نمی‌شود.

او با تاکید بر این که فضای فعلی کاملا به سود وارد کنندگان بوده و اصلا حمایتی از تولید داخل توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت نمی‌شود، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که این روزها با آن مواجهیم بحث افزایش قیمت کاغذ است. زمانی که تولیدکننده توان رقابت نداشته باشد و شرایط را واردکننده بر خریدار تحمیل کند، بنابراین انحصار تعیین‌کننده قیمت نهایی‌ست و تنها راه‌حل این مساله بالابردن توان تولیدکننده داخلی‌ست تا بتوان فضای رقابتی را ایجاد کرد و موجب شد تا بازار به تعادل برسد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران همچنین در مورد کاهش ظرفیت تولید کاغذ در سال جاری، اعلام کرد: رقم اعلام شده مبنی بر کاهش ۴۹ درصدی ظرفیت کاغذ واقعی نیست و باید بدانیم که این کاهش ظرفیت بیش از رقم اعلام شده است. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد کاهش ظرفیت تولید در بخش کاغذ تحریر داریم و در بخش کاغذ روزنامه نیز تقریبا با کاهش ظرفیت ۱۰۰ درصدی تولید مواجه شده‌ایم و هیچ‌گونه تولید کاغذ روزنامه‌ای صورت نمی‌گیرد.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: در سال جاری قیمت کاغذ نیز به دلیل موارد عنوان شده به شدت گران شده و کاغذ تحریر از هر بند ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به حدود ۱۱۰ هزار تومان رسیده و کاغذ روزنامه نیز از ۲۱۰۰ تومان به حدود ۳۵۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

به گزارش ایسنا، اخیرا محسن صالحی‌نیا - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت - از کاهش ۴۹ درصدی ظرفیت تولید کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر خبر داد و بیان کرد که با کاهش ظرفیت تولید در بخش کاغذ مواجهیم و نیاز کشور از طریق واردات انجام مي‌شود.

کد خبر 400263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha