همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: کاشت درخت در هر زمان و مکان کار درستی نیست و ممکن است با انتخاب گونه و یا زمان غلط منجر به تشدید بیابان‌زایی شود.

کاشت گونه‌های اشتباه منجر به بیابان‌زایی می‌شود

به گزارش مهر، محمد درویش گفت: ایرانیان سال‌هاست که نشان دادند درخت برای آن‌ها حرمت دارد.

وی ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که هفت درصد خاک پهناور آن رویشگاه جنگلی دارد، سقف سرانه هر ایرانی از جنگل چیزی حدود ۰/۱۷ هکتار است این در حالی است که هر شهروند کره زمین هشت‌دهم سهم دارد.

درویش افزود: یعنی ما باید چهار برابر متوسط علاقه و توجه مردم جهان به حفظ جنگل‌ها را داشته باشیم، آیا چنین چیزی اتفاق افتاده است؟ باید ظرفیت‌سازی بیشتری تاکنون اتفاق می‌افتاد.

  • نقش رسانه در حفظ محیط زیست

این کنشگر محیط زیست اضافه کرد: رسانه‌ها باید محتواهای جذابی تولید کنند و نشان دهیم که حفظ و حراست جنگل‌های هیرکانی که در شمار دیرینه‌ترین جنگل‌های موجود در کره زمین است چرا باید در صدر اولویت‌های راهبردی ما باشد؟ و ده‌ها چرای دیگر.

وی گفت: اگر مردم به این اطلاعات به شکل جذاب، مؤثر و ساده آشنا شوند، در برابر آتش‌سوزی جنگل‌ها، قطع بی‌رویه جنگل‌ها، جانمایی غلط جاده‌ها و سکونتگاه‌های شهری و صنعتی بی‌تفاوت نخواهند بود.

درویش افزود: هر درختی که از دست برود یعنی ما آینده تیره‌تری را برای نسل آینده فراهم می‌کنیم و این یک گناه نابخشودنی است، امیدوارم نهضت حفظ حرمت درختان بتواند جایگاه بایسته خود را در کشور پیدا کند.

وی گفت: همه تلاش ما در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع این است که یافته‌های پژوهشی به زبان ساده منتقل شود، ما هستیم که باید بگوییم چرا درخت ۵۰۰ ساله تا ۲۰۰ هزار دلار ارزش دارد؟ خدمتی که یک درخت ارائه می‌دهد چیست؟ چگونه می‌توان از این جذابیت‌ها پول تولید کرد بدون این‌ که شما قربانی احداث جاده‌های بیشتر و یا استقرار صنایع آلوده‌کننده مانند پتروشیمی و نظایر آن شوید.

درویش گفت: مناطق شمالی ما به خاطر وجود پایه‌های بالای هزار سال یک منطقه راهبردی و استراتژیک است و نباید بر سر آن معامله شود.

  • بدتر شدن اوضاع سفره‌های زمینی با کاشت گونه‌های اشتباه

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: باید تلاش کنیم که از گونه‌هایی استفاده کنیم که با کمترین میزان آبیاری دستی بتوانند در منطقه مستقر شوند.

درویش تصریح کرد: خیران و تشکل‌های مردم‌نهاد باید این نکته را در نظر بگیرند که کاشت درخت در هر زمان و مکان کار درستی نیست و ممکن است با انتخاب گونه و یا زمان غلط منجر به تشدید بیابان‌زایی شوند.

وی تأکید کرد: گونه‌های آب‌دوست نباید در جای خشک کاشته شود زیرا سبب بدتر شدن اوضاع سفره‌های زیرزمینی می‌شوند.

  • ۲ میلیون هکتار از جنگل‌های هیرکانی در طول ۶۰ سال از بین رفت

این کنشکر محیط زیست اظهار کرد: دو میلیون هکتار از جنگل‌های هیرکانی را در طول ۶۰ سال اخیر از دست دادیم و اولویت ما ترمیم جنگل‌های هیرکانی است.

وی ادامه داد: از دیگر اولویت‌ها ترمیم جنگل‌های زاگرس، ارسباران و حرا است، هم‌وطنان باید کمک کنند تا بودجه لازم در اختیار نهاد تخصصی این حوزه قرار بگیرد.

درویش گفت: این بودجه هم مادی و هم معنوی است یعنی نیروی انسانی در چنین روزهایی در خدمت نهاد متولی باشد.

وی ادامه داد: آن‌ها مشخص کرده‌اند که چه نقاطی در اولویت کاشت درخت است به مفهوم این‌که درخت را بکاریم و نگران آبیاری آن نباشیم زیرا ان درخت بسته به اقلیم منطقه خودش می‌تواند سازگار باشد.

درویش اظهار کرد: اگر در دو دهه اخیر رصد کنید تعداد درختانی که شهرداری‌ها و سازمان‌های مختلف می‌کارند اگر سبز می‌شد اکنون جایی برای سوزن انداختن هم نبود اما به دلیل مناسب نبودن گونه‌ها برای اقلیم، رشد نمی‌کند.

  • انتخاب کاج برای شمال کشور اشتباه است

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: کاج در برخی از مناطق کشور اشکالی ندارد، اما در شمال که مازو، راش، افرا و توسکا داریم نباید کاج کاشته شود و این غلط است، ما نباید گونه‌های غیربومی را جایگزین بومی‌ها کنیم.

وی بیان کرد: مهم‌ترین اقدام برای ممانعت از ورود ریزگردها این است که جلوی تغییر اراضی گرفته شود، به حریم جنگل‌ها احترام بگذاریم و تحت هیچ شرایطی مجوز تغییر کاربری را ندهیم.

کد خبر 400265

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha