نمایندگان مجلس شورای اسلامی استیضاح ۳ وزیر اقتصادی کابینه حسن روحانی، رئیس‌جمهور را آن هم در هفته پایانی سال ۱۳۹۶کلید زدند

empeachment

استیضاحی که ورای دلایل اصلی استیضاح کنندگان، درباره زمان آن جای بحث وجود دارد چرا که باعث لرزان شدن پایه‌های وزارتخانه‌های کلیدی راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین جهادکشاورزی آن هم در روزهای حساس منتهی به تعطیلات نوروزی می‌شود و ممکن است بر سطح کیفی و کمی خدمات این  3 وزارتخانه بر مردم اثر منفی بگذارد.

به گزارش همشهری، پس از اعلام وصول طرح تقاضای استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دیروز تعدادی از نمایندگان تقاضای استیضاح محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی را تقدیم هیأت رئیسه کردند تا هفته پایانی سال 1396صحن علنی مجلس شورای اسلامی شاهد بررسی تقاضای استیضاح 3وزیر اقتصادی دولت باشد. گفته می‌شود برخی اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با جلب نظر اعضای دیگر فراکسیون‌ها ازجمله نمایندگان طیف اصولگرا دنبال استیضاح 3وزیر هستند و شاخص‌ترین چهر‌ه‌های عضو فراکسیون امید که صحنه گردان استیضاح شده‌اند، محمدعلی وکیلی، نماینده تهران و غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی هستند.

  • آخوندی و این‌بار استیضاح چهارم

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بدون تردید رکورددار استیضاح در 5سال اخیر است که تاکنون 3بار موفق شده از نمایندگان مجلس در دوره قبلی و فعلی از خود دفاع و تلاش نمایندگان استیضاح‌کننده را ناکام بگذارد.
این بار برخی نمایندگان مشکلات در حمل‌ونقل ریلی و هوایی ازجمله سقوط هواپیمای مسیر تهران - یاسوج و حتی اختلال در جاده‌ها و برخی فرودگاه‌های کشور در پی بارش سنگین برف را بهانه‌ کرده‌اند تا بلکه مسئولیت صدارت یکی از وزارتخانه‌های استراتژیک‌ اقتصادی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، هوایی و البته مسکن را از او بگیرند چرا که به گفته نمایندگان استیضاح‌کننده، آخوندی انگیزه لازم برای ادامه مسئولیت را ندارد و باید پیش از استیضاح، استعفا می‌داد. اما آخوندی با حضور در کمیسیون عمران مجلس با اشاره به استعفای خود در سال گذشته در پی وقوع حادثه ریلی عنوان کرد: استیضاح در این دوره به بهانه سقوط هواپیما یا اختلال در خطوط هوایی به‌دلیل بارش سنگین برف، یک انحراف است و به همین دلیل استعفا نمی‌دهد.
وی در پاسخ به سؤال نمایندگان طرفدار استیضاح با حضور در کمیسیون عمران مجلس و در واکنش به اختلال در خطوط هوایی پس از بارش سنگین برف در هفته‌های گذشته اظهار کرد: در فرودگاه مهرآباد تهران 32سانتی‌متر با درجه برودت منهای 8.4درجه و در فرودگاه امام (ره) به‌دلیل کولاک، 70سانتی‌متر برف با درجه سرمای منهای 12درجه باریده است، فکر می‌کنید در هیچ حالتی اصلا امکان ادامه پرواز در این شرایط وجود داشت؟ آخوندی خطاب به نمایندگان طرفدار استیضاح گفت: اگر استعفا موجب انحراف موضوع نمی‌شد، حتما استعفا می‌دادم اما خود شما می‌دانید که این موضوعات در حیطه وزارت راه نیست که وزیر راه استعفا بدهد، بنابراین استعفا باعث انحراف موضوع و مانع رسیدگی به ریشه‌های ماجرا خواهد شد. اشاره وزیر راه و شهرسازی به‌نظر مربوط به حادثه سقوط هواپیمای مسیر تهران - یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان است که تحت مالکیت صندوق بازنشستگی کشوری است.

  • ربیعی و دردسرهای اشتغال و شستا

علی ربیعی، دیگر وزیر کابینه است که این روزها مهم‌ترین دغدغه‌اش تصمیم‌گیری درباره حداقل دستمزد کارگران در سال آینده و معیشت آنهاست و باید هفته آینده راهی مجلس شود تا از خود دفاع کند. او در نخستین واکنش به اعلام وصول تقاضای استیضاحش گفته آمادگی دارد برای پاسخ به استیضاح به صحن مجلس شورای اسلامی برود و انتظار دارد استیضاح‌کنندگان مطابق سوگندی که یاد کرده‌اند، استیضاح را به همان دلیلی انجام دهند که می‌گویند.
مدیریت بر هلدینگ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، بلاتکلیف بودن صندوق بازنشستگی کشوری و البته انتظارات نمایندگان از او برای ایجاد اشتغال ازجمله دلایلی است که استیضاح‌کنندگان عنوان کرده‌اند، اما ربیعی گفته که او مسئول ایجاد اشتغال نیست و حتی در کمیسیون کار و امور اجتماعی مجلس خطاب به تاجگردون به‌عنوان صحنه‌گردان اصلی استیضاح گفته در هیچ جای بودجه سالانه ریالی در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال‌زایی قرار نمی‌گیرد و این وزارتخانه تنها مسئول تنظیم روابط کارگری و کارفرمایی در حوزه اشتغال است.

  • حجتی و تکرار انتظارات و مشکلات

محمود حجتی از وزرای باسابقه است که دیروز قرعه استیضاح به نام او خورد و 10نماینده مجلس خواستار حضور وزیر جهادکشاورزی در مجلس شده‌اند تا دوباره از خودش دفاع کند. او که این روزها دغدغه نخستش تنظیم بازار شب عید و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از التهاب در بازار در عید نوروز است، حالا با استیضاح مواجه است و هفته آینده باید راهی مجلس شود و دوباره اعتماد نمایندگان را به‌دست آورد.پشت پرده استیضاح ضعف عملکرد یا باج‌خواهی

همزمان با تقاضای استیضاح 3وزیر اقتصادی در کمتر از 6‌ماه از عمر دولت دوم حسن روحانی، به‌ویژه در روزهای پایانی سؤال این ابهام باقی است که آیا استیضاح‌کنندگان به‌دلیل ضعف مدیریت و عملکرد آخوندی، ربیعی و حجتی به‌دنبال استیضاح هستند یا آنگونه که برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب ازجمله سهیلا جلودارزاده و مسعود پزشکیان عنوان کرده‌اند، استیضاح پشت پرده دارد، پشت پرده‌ای که حتی گفته می‌شود برخی نمایندگان دنبال گرفتن پست‌های مدیریتی از وزرای یادشده برای افراد مورد نظرشان هستند که شائبه باج‌خواستن را تداعی می‌کند و برخی اما این ادعاها را ترفندی برای سرپوش نهادن بر ضعف وزرای یادشده می‌دانند می‌دانند. هفته پایانی مجلس در سال 1396آیا هفته شفاف شدن پشت پرده‌ها خواهد بود یا روز وداع 3وزیر با کابینه دولت؟ باید صبر کرد و دید عیدی مورد اشاره علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس به مردم چه خواهد بود و آیا وزرای استیضاح‌شونده این بار بدون پرده‌پوشی و شفاف از خود دفاع خواهند کرد؟

کد خبر 400340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha