پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

مرد تحصلیکرده در اقدامی جنون‌آمیز همسرسابق و پسر ۸ساله‌اش را به قتل رساند و قصد داشت به زندگی خودش هم پایان بدهد اما زنده ماند.

قتل

به گزارش همشهری، این اتفاق تلخی بود که عصر سه‌شنبه در منطقه تهرانسر رخ داد. آن روز زنی با پلیس تماس گرفت و گفت: برادرم ساعتی قبل پیامکی برایم فرستاد که در آن نوشته بود: «کارم با همسرم تمام شد، حلالم کنید.» او یک سال پیش به‌دلیل اختلافات خانوادگی از همسرش جدا شده و با پسر 8ساله‌اش زندگی می‌کرد. همسرش هم چند خیابان پایین‌تر به تنهایی زندگی می‌کرد. بعد از خواندن پیامک با برادرم تماس گرفتم اما جواب نداد. حتی به همسرسابقش هم زنگ زدم که او هم پاسخ نداد. نگران شدم و خودم را به خانه برادرم رساندم اما هرچه در زدم کسی باز نکرد. با آتش‌نشانی تماس گرفتم و با کمک آنها وارد خانه شدم اما با صحنه هولناکی روبه‌رو شدیم. برادرم فرزندش را به قتل رسانده و سپس خودزنی کرده بود. پس از تماس این زن و گزارش ماجرا به کشیک جنایی تهران، قاضی دشتبان، بازپرس ویژه قتل تهران و کارآگاهان جنایی در محل حادثه حاضر شدند. پسربچه 8ساله به قتل رسیده بود اما پدرش هنوز زنده بود که به بیمارستان منتقل شد.
در تحقیقات بیشتر مشخص شد که مرد مجروح، پس از قتل پسرش دست به‌خودزنی زده اما هنوز دلیل اقدام هولناک او مشخص نبود. کمی بعد مأموران متوجه شدند مرد مجروح پیش از قتل پسرش، به خانه همسر سابقش رفته و او را به قتل رسانده بود.
او که به بیمارستان منتقل شده بود در بازجویی‌های اولیه دلیل این کارش را اختلافات خانوادگی با همسر سابقش عنوان کرد و مدعی شد که می‌خواسته همسرش را راضی کند که زندگی با هم را از سر بگیرند اما وقتی با مخالفت او روبه‌رو شده دست به این اقدام هولناک زده است. عجیب اینکه متهم فوق لیسانس مدیریت دارد و کارمند یکی از ادارات دولتی است و در این شرایط این سؤال مطرح می‌شود که چرا وی به‌رغم اینکه از همسرش جدا شده بود چنین تصمیم هولناکی گرفته است.

  • شرایط زندگی زوجین بعد از طلاق

دکتر ناصر قاسم‌زاد، روانشانس می‌گوید: نتیجه جدایی دو نفر از یکدیگر، احساس فقدان و شکست است. فرد بعد از جدایی چیزهایی را از دست می‌دهد، خصوصا اگر عمر این زندگی طولانی باشد و زوجین فرزندی هم داشته باشند. بحث جدایی در مردان و زنان متفاوت است. زنان آستانه تحمل بالاتری دارند و ممکن است با هر‌شرایطی کنار بیایند تا زندگیشان از هم نپاشد اما اگر تصمیم به جدایی بگیرند، برای همیشه دور آن زندگی را خط می‌کشند و همه‌‌چیز برایشان تمام‌شده به‌حساب می‌آید. اما در مردان این موضوع کمی متفاوت‌تر است. مردان ممکن است تحت‌تأثیر احساسات خود قرار بگیرند و درواقع در لحظه تصمیم بگیرند اما بعد پشیمانی به سراغشان می‌آید.
زوجین بعد از طلاق، باید مراحل مختلف از دست‌دادن را از نظر روانی را طی کنند. مراحلی مثل انکار، خشم، افسردگی و در نهایت پذیرش جدایی. اما برخی مردان نمی‌توانند با شرایط جدید کنار بیایند. خصوصا مردانی که در زندگی زناشویی خود، هویتی به‌دست آورده‌اند مانند تحصیلات، ‌کار، ‌تجربه پدر شدن و... از سوی دیگر زمانی که حضانت فرزندشان را هم به‌عهده می‌گیرند شرایط کمی متفاوت‌تر می‌شود؛ چرا که تا دیروز مادر خانواده کنار فرزند بوده اما حالا باید هم نقش مادر را ایفا کنند هم پدر. آن دسته از مردانی که اختلال شخصیت دارند، نمی‌توانند خودشان را با شرایط جدید تطبیق دهد، درواقع تصور می‌کنند به ته خط رسیده‌اند و خودشان را شـکســت خــورده می‌بینند.
این افراد، همچنان پس از طلاق هم رفتارهای همسران سابقشان را کنترل می‌کنند و درواقع همچنان تعصب از خودشان نشان می‌دهند. آنهایی که دچار اختلال شخصیت هستند و مشکلات افسردگی به سراغشان می‌آید نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند و واکنش شدید از خود نشان می‌دهند. آنها به‌دلیل عدم‌کنترل خشم و هیجان درصدد انتقام برمی‌آیند و تصور می‌کنند با این راه می‌توانند دوباره همسرشان را به‌دست آورند. بسیاری از آنها اقدام به تهدید می‌کنند و حاضرند دست به هرکاری بزنند تا همسرسابقشان دوباره به زندگی بازگردد. اما وقتی تیرشان به هدف نمی‌خورد، می‌نشینند و نقشه می‌کشند. درواقع با برنامه‌ریزی جلو می‌روند که به زندگی خود و تمامی اعضای خانواده پایان بدهند.
برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی چه باید کرد؟ دکتر قاسم‌زاد می‌گوید: بهترین توصیه این است که پس از جدایی، مرد به‌خودش زمان بدهد که موقعیت جدید را بشناسد و هیجانات را پردازش کند. دوران غم را پشت سر بگذارد و حتما تحت نظر مشاوران قرار بگیرد. یعنی مشاوره‌های بعد از طلاق. ضمن اینکه خانواده‌ها هم باید از آنها حمایت کنند به‌طوریکه مرد یا زن با واژه طلاق کنار بیایند و درواقع آن را باور کنند تا دچار تصمیمات اشتباه نشوند.

کد خبر 400365

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha