همشهری آنلاین: ۱۱ کشور حوزه اقیانوس آرام توافق‌نامه‌ای تعدیل‌شده در راستای تجارت آزاد را به امضا رساندند. این کشورها قرار بود توافق‌نامه موسوم به «تی ‌تی ‌پی» را با آمریکا اجرا کنند، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آغاز کارش خروج ایالات متحده از این توافق‌نامه را اعلام کرده بود.

۱۱ کشور توافق تجارت آزاد ترانس پاسفیک را امضا کردند

به گزارش دويچه وله، تجارت آزاد یکی از پروژه‌های محبوب باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا بود. جانشین او، ترامپ اما آمریکا را از پیمان تجارت آزاد ترانس پاسفیک خارج کرد. ۱۱ کشور باقیمانده اما حال به راه خود ادامه داده‌اند.

یازده کشور باقیمانده اما به راه خود ادامه داده‌اند. این کشورها عبارتند از مالزی، برونئی، سنگاپور، ویتنام، استرالیا، کانادا، شیلی، ژاپن، مکزیک، نیوزیلند و پرو.

مجموعا حدود نیم میلیارد انسان در این کشورها زندگی می‌کنند. از دید کشورهای امضاءکننده این رقم درخورتوجه ضرورت انجام چنین پروژه و اجرایی شدن آن را نشان می‌دهد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

توافق‌نامه‌ی جدید که "توافق جامعه دو سوی اقیانوس آرام" (سی ای تی پی پی) نام دارد، شامگاه پنجشنبه (۸ مارس / ۱۷ اسفند) در سانتیاگو پایتخت شیلی به امضا رسید.

این توافق‌نامه ۶۰ روز پس آنکه از سوی دست کم شش کشور به‌طور مجزا به تصویب رسد، لازم‌الاجرا خواهد شد.

ارالدو مونیوز، وزیر خارجه شیلی گفت، امضای این قرار داد به معنای ارسالی "پیامی مهم" به باقی کشورهای جهان است.

او افزود، توافق‌نامه "سی ای تی پی پی" نماد جهانی باز است که در آن جایی برای تحریم‌های یک‌طرفه و تهدید به جنگی تجاری نیست.

فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر بازرگانی کانادا نیز در این راستا تصریح کرد: «تجارتی پویا راهی در مسیر آینده است.»

توافق‌نامه‌ی جدید از لحاظ مضمون و محتوا با توافق‌نامه‌ی پیشین، یعنی "تی تی پی" که در سال ۲۰۱۶ از سوی ۱۲ کشور از جمله آمریکا به امضاء رسیده بود، برابر است.

در آن زمان ۴۰ درصد از قدرت اقتصادی جهان در این توافق‌نامه گرد آمده بود. توافق‌نامه‌ای که هدف آن از جمله ایجاد یک قطب تجاری در برابر چین بود.

۱۱ کشور امضاء‌کننده قرارداد سی پی تی پی پی با رنگ نارنجی نشانه‌گذاری شده‌اند

۱۱ کشور توافق تجارت آزاد ترانس پاسفیک را امضا کردند۱۱ کشور توافق تجارت آزاد ترانس پاسفیک را امضا کردند

  • بدون مشارکت آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اما در ماه ژانویه ۲۰۱۷ و تنها چند روز پس از آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش خروج ایالات متحده را اعلام کرد.

سیاست‌های ترامپ به گفته‌ی خودش بر امضای توافق‌نامه‌هایی دوجانبه استوار است که در آنها در وهله نخست مصالح آمریکا در نظر گرفته شده‌اند.

توافق‌نامه "تی تی پی" با خروج آمریکا یکی از کشورهای مهم خود را از دست داد، اما هر چه باشد، ۱۱ کشور باقیمانده همچنان بیش از ۱۳ درصد از توان اقتصادی جهان را نمایندگی می‌کنند. در میان اعضای کنونی ژاپن از اهمیت زیادی برخوردار است که سومین قدرت اقتصادی جهان محسوب می‌شود.

با امضای توافق‌نامه‌ی جدید امکان ورود شرکت‌های کشورهای عضو به بازارهای دیگر اعضا آسان‌تر می‌شود. در این راستا عوارض گمرکی برداشته خواهد شد یا کاهش خواهد یافت.

در درازمدت قرار است که فعالیت‌های اقتصادی و تجاری کشورهای عضو پیوندی تنگاتنگ با یکدیگر داشته باشد و اهداف اقتصادی خود را با کارایی بیشتری پیش ببرند.

۱۱ کشور امضاءکننده البته در را به روی آمریکا کاملا نبسته‌اند و برخی‌از توافق‌ها و مفاد را محفوظ نگاه داشته‌اند تا درصورتی که آمریکا در موضع خود تجدید نظر کند، راحت‌تر بتواند به عضویت این توافق‌نامه درآید.

کد خبر 400390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha