مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

بحث گرانی، سکه رایج روزگار ما شده است. درحالی‌که دولت و شهرداری و نهادهای عمومی می‌کوشند که در موجاموج گرانی‌های نفسگیر و زندگی‌سوز، بار گران‌تری را به مردم و شهروندان تحمیل نکنند و مشکلی بر مشکلات نیفزایند، کفه تقدیر گرانی بر میزان تدبیر ارزانی، می‌چربد و گاهی چنان از توان و اراده خارج می‌شود که ناخواسته، خود را تحمیل می‌کند.

رایتینگ

مؤسسه همشهری هم از گردونه این روند روزگار، بیرون نیست. در دوره شش‌ماهه گذشته، مؤسسه تمامی توان و همت خود را به‌کار بست تا با مدیریت هزینه‌ها و تمرکز بر سیاست صرفه‌جویی و ممانعت از صرف هزینه‌های غیرضرور، بار زیان‌های حاصل از شرایط جدید را خود به‌تنهایی بر دوش بکشد و اجازه ندهد که شهروندان هم در آن شریک شوند؛

به این منظور، اقداماتی هم صورت گرفت و همشهری در زمینه افزایش بهره‌وری در تولید محصولات فرهنگی و کاهش هزینه‌های سربار و جانبی، اقداماتی را به‌کار بست تا از این طریق بتواند تعادلی میان هزینه و فایده برقرار کند که به توفیقاتی هم منجر شد.

اما در مواردی، هر قدر هم که همت به خرج داده شود، باز شرایط نامطلوب و ناخواسته، وضعی را تحمیل می‌کند که چاره‌ای جز افزایش قیمت و به‌واقع تصحیح درآمدها باقی نمی‌ماند و یکی از مهم‌ترین این موارد، قیمت روزنامه است.

در ماه‌های اخیر، افزایش قیمت هر کیلو کاغذ از 2300 به بیش از 3000 تومان جهش داشت. افزایش قیمت ارز نیز که تأثیر مستقیمی بر خرید مواد چاپ و... دارد، سبب شد که نه‌فقط هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم تولید افزایش یابد بلکه بهای کاغذ خام روزنامه - به‌تنهایی - از قیمت روزنامه عرضه‌شده بیشتر شود و به این ترتیب، قیمت فروش روزنامه از قیمت کاغذ باطله آن هم - با توجه به تعداد و حجم صفحات - کمتر باشد.

در این شرایط، در واقع ترمیم قیمت روزنامه براساس محاسبه ارزش واقعی و هزینه تمام‌شده آن در دستور کار قرار نگرفت بلکه بیشتر برای آنکه روزنامه حتما به‌دست شما خواننده عزیز برسد مطرح شد؛ اقدامی که بیش از آنکه به مدیریت درآمد مربوط باشد، به مدیریت توزیع ربط دارد.

از سوی دیگر قیمت 500تومان برای روزنامه همشهری در تهران و 300تومان در استان‌ها در فضای قیمت کالاها و اجناس موجود، غیرواقعی‌است زیرا از قیمت تنقلات هم کمتر است؛ ضمن اینکه مشاهدات در استان‌ها هم حکایت از آن داشت که مردم عملا این قیمت را پذیرفته و بسیاری هم به آن عمل می‌کنند؛ زیرا در بیشتر اوقات، برای بازگرداندن مابقی پول مشتری، کالاهای معادل یا پول خردی وجود ندارد.

همشهری به قول شهردار تهران، آقای نجفی، صدای مردم شهر و شهروندان - و نه شهرداری تهران - است و خواهد بود و در این راه می‌کوشد تا بار گرانی بر دوش مردم نباشد و هزینه‌های خود را از جیب مردم تامین نکند؛ هرچند نهادی مستقل است که از دولت و شهرداری هم کمک دریافت نمی‌کند.

به هر حال از شهروندان و مردم سراسر کشور بابت افزایش اندک و ناخواسته قیمت روزنامه که هنوز با قیمت واقعی فاصله دارد عذرخواهی می‌کنیم و به اطلاع همراهان همیشگی‌مان می‌رسانیم که از روز شنبه، قیمت روزنامه در تهران و البرز 1000تومان و در استان‌ها 500تومان خواهد بود.

کد خبر 400408

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha