دوشنبه ۳ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه سلامت: بچه‌ها، موجودات معصومی هستند که تشخیص علت واقعی بیماری آنها به سادگی بزرگترها نیست؛ مهم‌ترین علت این دشواری هم، دایره محدود لغات و واژگانی است که می‌توانند در آن مانور بدهند.

این پزشکان و والدین هستند که باید حواسشان باشد و علت بی‌قراری‌ها و درد‌ها و ناراحتی‌های بچه‌ها را، بدون این که منتظر بیان آن‌ها باشند، بفهمند  وگرنه به امید بچه‌ها نمی‌توان بود.

تازه ‌ترین اخبار پزشکی هم نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین علل دل‌درد بچه‌ها، یعنی یبوست، در معاینات و تشخیص‌های پزشکان، نادیده گرفته می‌شود. این مطالعات نشان می‌دهد یبوست بچه‌ها آن قدر شایع هست که در هر دل‌دردی در بچه‌ها، در فهرست تشخیص‌های احتمالی والدین و پزشکان اطفال قرار گیرد.

به گزارش رویترز، محققان بیمارستان دانشگاهی «یووا» در آمریکا، 83 کودک 4 تا 18 ساله را، که به‌دلیل درد شکم مراجعه کرده بودند، بررسی کردند و متوجه شدند نیمی از آنها، دچار یبوست هستند.

بررسی‌ها نشان داد که 35 درصد از کل این کودکان، یبوست مزمن داشته‌اند، یعنی بیشتر از 2 ماه بوده که با آن دست به گریبان بوده‌اند.

13 درصد باقی‌مانده، یبوست حاد داشته‌اند ، در حالی که نه بچه‌ها، که برخی از آنها در سنین نوجوانی بوده‌اند، و نه والدین‌شان، این یبوست را به  شکم‌درد شان ارتباط نمی داده اند.

بیشتر این کودکان، به‌دنبال یبوست، دچار سختی در دفع، دردشکم در زمان اجابت مزاج، حجم بالای مدفوع در هنگام دفع و نیز یک بار یا بیشتر بی‌اختیاری در دفع مدفوع، در هفته، بوده‌اند؛ مشکلاتی که قاعدتا باید توجه والدین را به رابطه بین دل‌درد و مشکل در دفع مدفوع، به‌دلیل سفتی بیش از حد آن، جلب می‌کرده ولی نکرده است.

بررسی‌های این محققان نشان داد که در 13 درصد موارد، علت اصلی درد شکم بچه‌ها یافت نشده که خوشبختانه در تمامی موارد خودبه‌خود برطرف شد. در به ترتیب 7 درصد، 14 درصد و 8 درصد موارد هم، علت درد شکم، ناشی از کولیک، عفونت یا علل دیگر بوده، در حالی که 2 درصد دردهای شکمی این کودکان، به‌دلیل فتق، آپاندیسیت یا علل دیگر، به درمان جراحی نیاز داشته است.

جزئیات بیشتر این مطالعه در شماره دسامبر نشریه «پدیاتریکس» منتشر شده است.

با توجه به شیوع بالای یبوست در کودکان، و نیز به‌دلیل همان محدودیتی که در گرفتن شرح‌حال از آنها وجود دارد، این محققان توصیه می‌کنند پزشکان در مواجهه با درد شکمی کودکان، حتما به این تشخیص توجه کنند و درصورت لزوم، معاینه مقعدی آنها را نیز انجام دهند.

به گفته کارشناسان، یبوست کودکان در بیشتر موارد، علل تغذیه‌ای و رفتاری دارد. بنابراین والدین در اولین برخورد و قبل از استفاده از داروها و شربت‌های ملین، باید شیوه تغذیه کودک را اصلاح کنند و سعی کنند خوراکی‌های ملین در رژیم غذایی او بگنجانند.

مشکلات رفتاری نیز از علل دیگری است که متخصصان اطفال در این باره ذکر می‌کنند. ترس و تداعی‌های منفی از توالت و فضای آن، یکی از مهم‌ترین عللی هستند که کودک را به مقاومت در برابر اجابت مزاج وامی‌دارد.

نکته در اینجاست که بروز یبوست، باعث درد بیشتر در هنگام دفع می‌شود و به‌طور ناخودآگاه باعث می‌شود کودک احساس بدتری نسبت به دفع داشته باشد و بنابراین بازهم بیشتر در برابر آن مقاومت کند و همین باعث تشکیل یک چرخه معیوب و بدتر شدن مشکلات او می‌شود.

به‌دلیل عوارض گوناگونی که یبوست می‌تواند داشته باشد، چه در دراز مدت و چه در کوتاه‌مدت، پزشکان توصیه می‌کنند با مشورت پزشک، هرچه زودتر درمان کودک مبتلا به آن را، به نتیجه برسانید.

کد خبر 40049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز