همشهری آنلاین: دونالد ترامپ وقتی دعوت کیم جونگ ‌اون، رهبر کره شمالی برای دیدار را پذیرفت جهان را در شگفتی فرو برد. اما اینک رئیس‌جمهور آمریکا اندکی عقب نشسته و از شروطی برای مذاکره سخن می‌گوید.

ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی شرط تعیین کرد

به گزارش دويچه وله، کاخ سفید می‌گوید، دیدار دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تنها زمانی صورت خواهد پذیرفت که کره شمالی قد‌م‌هایی قابل راستی‌آزمایی به سمت غیرهسته‌ای شدن بردارد.

سارا ساندرز، سخنگوی ترامپ گفته است: «آن‌ها قول غیرهسته‌ای شدن را دادند، آن‌ها وعده دادند آزمایش‌های موشکی و اتمی را متوقف سازند.»

او خطاب به خبرنگاران ادامه داد: «ما چنین دیداری نخواهیم داشت، مگر این که اقداماتی معین و همساز با گفته‌ها و شعارهای کره شمالی ببینیم.»

روز جمعه ۹ مارس (۱۸ اسفند) وقتی خبر دیدار این دو مقام بلندپایه در صدر اخبار جهان قرار گرفت از این پیش‌شرط‌ها خبری نبود؛ پیش‌شرط‌‌هایی که می‌تواند به مانعی بر سر این دیدار تبدیل شود. اما سارا ساندرز تأکید می‌کند که ترامپ امیدوار به دستیابی به "پیشرفت‌هایی" در این مسیر است و آمریکا "برخلاف کره شمالی از موضع قدرت" مذاکره می‌کند.

دیدار با دونالد ترامپ را کیم جونگ اون پیشنهاد کرده است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته است این دیدار تاریخی "تا ماه مه" صورت خواهد پذیرفت. اما تعیین دقیق زمان و مکان آن هفته‌ها طول خواهد کشید.

سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید جمعه گفته بود: «بگذارید اینجا کاملا روشن بگویم: ایالات متحده آمریکا به‌هیچ وجه وعده‌ای نداده اما کره شمالی وعده‌هایی داده است.» اشاره او به غیرهسته‌ای شدن است. اما او این که روند غیراتمی شدن چگونه می‌تواند به صورت الزامی قابل راستی‌آزمایی شود را روشن نساخت.

همزمان مایک پنس، معاون دونالد ترامپ تأکید کرده که به رغم دیدار رؤسای جمهور آمریکا و کره شمالی "تمامی گزینه‌ها علیه پیونگ‌یانگ روی میز باقی خواهد ماند."

  • استقبال رئيس‌جمهور چین

شی جین پینگ، رئيس‌جمهور چین از دیدار دونالد ترامپ و رهبر کره شمالی استقبال کرده است. او در مکالمه‌ای تلفنی با دونالد ترامپ خواستار انجام این ملاقات "در اولین فرصت ممکن" شده است. او از هر دو طرف خواسته حسن نیت نشان داده و از هر چیزی که ممکن است اوضاع شبه‌جزیره کره را به خطر بیاندازند صرف نظر کنند.

  • بازتاب‌های مثبت از گوشه و کنار دنیا

رئيس‌جمهور چین می‌گوید، این دیدار که در سطح بالاترین مقام دو کشور انجام خواهد شد به نفع هر دو طرف خواهد بود. شی جین پینگ ابراز امیدوار کرده که هر دو طرف در گفت‌وگو تلاش کنند به نتیجه‌ای برسند که در نهایت بتواند مناقشه بر سر آزمایش‌های اتمی و موشکی کره شمالی را به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل کند.

سایر کشورها نیز از این دیدار استقبال کرده‌اند. مون جه این، رئيس‌جمهور کره جنوبی این ملاقات را "معجزه" خوانده و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از آن به عنوان "روزنه‌‌ی امید" یاد کرده است. با این حال سخنگوی وزارت خارجه آلمان یادآور شد، فشارهای بین‌المللی بر پیونگ‌یانگ‌، از جمله تحریم‌های آلمان و اتحادیه اروپا تا زمان دستیابی به "پیشرفت‌ها و راه حل‌های معین" باید ادامه یابد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از "توسعه‌ای مثبت" سخن گفت که باعث شده اتحادیه اروپا انگیزه پیدا کند.

روسیه هم از "گامی در جهت درست" سخن گفته است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور اعلام کرد، دعوت پیونگ‌یانگ برای مذاکره "می‌تواند شرایط لازم برای راه حل از طریق مذاکره را به‌وجود بیاورد."

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اظهار امیدواری کرد که "در موضوع هسته‌ای پیشرفت‌های معین" حاصل شود. این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد، در صورتی که این مذاکره به نتیجه بیانجامد حاضر است وفاداری به توافق احتمالی را از طریق بازرسان خود مورد بررسی قرار دهد.

کد خبر 400506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha