یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: میزان بارندگی‌ها در ماه گذشته بر اساس اعلام مرکز هواشناسی عراق در طول بیش از ۷۰ سال گذشته در عراق بی‌سابقه بوده است

رکورد بیشترین بارندگی در عراق بعد از ۷۰ سال

به گزارش ایرنا، این گزارش خوشحال‌کننده برای عراقی‌ها در حالی است که تنها چند روز پیش از آن اعلام شده بود کمی بارش در مرکز و جنوب طی سال‌های طولانی بی‌سابقه بوده است و به‌ویژه کمی باران در بغداد در 80 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

اکنون و درحالی که چند روز پر باران آمارها را بطور کامل تغییر داد، "کفاح صالح" دستیار تیم علمی در مرکز هواشناسی عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که میزان بارندگی‌ای که در ماه گذشته در عراق باریده است، از سال 1941 تاکنون بی‌سابقه بوده است.

بر اساس اعلام این مرکز، میانگین میزان بارندگی در ماه گذشته میلادی معادل 67.8 میلی‌متر بوده در حالی که این رقم در ماه فوریه 2017 میلادی 31.3 میلی‌متر بوده است.

این مسئول در مرکز هواشناسی عراق خاطر نشان ساخت که بارندگی‌های ماه فوریه گذشته و ادامه آن در ماه مارس باعث شد که عراق از شرایط خشکسالی به شرایط پرباران تغییر کند.

وی ادامه داده است که اوايل سال جاری میلادی به دلیل میزان اندک بارندگی عراق در معرض خشکسالی قرار داشت.

کمی بارندگی‌ها در طول دو ماهه زمستان گذشته، عراقی‌ها را از احتمال در پیش بودن خشکسالی نگران کرده بود اما بارندگی‌های ماه فوریه شرایط را برای سال جدید تغییر داده است.

کارشناسان معتقدند که شروع آبگیری سد بزرگ الیسو ترکیه در ماه مارس جاری بر روی رودخانه دجله، همچنان یکی از چالش‌های جدی است که عراق را با خطر خشکسالی مواجه می‌کند.

عراق با رایزنی‌های مستمر با مسئولان ترکیه‌ای درصدد متقاعد کردن آنکارا برای به تاخیر انداختن آبگیری یا حداقل انجام آبگیری با رعایت شرایط عراق است به نحوی که این کشور را با مشکل خشکسالی مواجه نکند.

دجله و فرات دو روخانه‌ای هستند که شاهرگ آبی عراق را تشکیل می‌دهند.

شمال و جنوب عراق شرایط جغرافیایی و هوایی متفاوتی دارند. بارندگی در مناطق کوهستانی شمال عراق نسبتا خوب اما مناطق بیابانی و هموار جنوب و مرکز عراق میزان بارندگی‌ها به مراتب بسیار کمتر است.

کد خبر 400575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha