همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی چین همزمان با انتقاد پکن از تعرفه‌های فلزات پیشنهادی واشنگتن، گفت: جنگ تجاری با آمریکا تنها برای اقتصاد جهان فاجعه به همراه خواهد آورد.

به گزارش ایسنا، آمریکا در پی فشار از سوی متحدانش راه را برای معافیت‌های بیشتر از تعرفه ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات آلومینیوم که هفته گذشته از سوی دونالد ترامپ اعلام شد، همواره کرده است.

اتحادیه اروپا و ژاپن از آمریکا خواسته‌اند آنها را از تعرفه واردات فلزات معاف کند اما هدف خشم ترامپ، چین بوده که توسعه ظرفیتش باعث شده به مازاد عرضه جهانی فولاد اضافه شود. چین مکررا وعده داده اگر هدف اقدامات تجاری آمریکا قرار گیرد، از حقوق مشروع و منافع خود دفاع می‌کند.

ژانگ شان، وزیر بازرگانی چین که در حاشیه نشست سالانه پارلمان سخن می‌گفت: اظهار کرد چین جنگ تجاری نمی‌خواهد و آغازگر آن نخواهد بود.

ژانگ گفت: هیچ برنده‌ای در جنگ تجاری وجود ندارد و تنها فاجعه برای چین، آمریکا و جهان به بار خواهد آورد. چین می‌تواند از عهده چالش‌ها بربیاید و قطعا از منافع خود دفاع خواهد کرد اما دو کشور باید به گفت و گو ادامه دهند.

اعلام تعرفه‌های وارداتی از سوی ترامپ، نگرانی‌ها نسبت به حمایت‌گرایی فزاینده آمریکا را تشدید کرد و با برانگیختن نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال وقوع یک جنگ تجاری، بازارهای مالی را بهم ریخت.

صنعت فلزات چین از دولت این کشور خواست با هدف قرار دادن زغال سنگ آمریکا که محور اصلی سیاست ترامپ و وعده انتخاباتی وی برای احیای صنایع آمریکایی بوده است، اقدام این کشور را تلافی کند.

آمریکا بزرگترین واردکننده فولاد جهان است و ۳۵ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۷ خریداری کرد. از این میزان واردات، کره جنوبی، ژاپن، چین و هند ۶.۶ میلیون تن سهم داشتند.

اختلاف مذکور این نگرانی را در میان تولیدکنندگان سویای آمریکا - ارزشمندترین صادرات این کشور به چین - ایجاد کرده که ممکن است هدف تلافی چینی‌ها واقع شوند.

  • حمایت از مشاغل آمریکایی

وزیر بازرگانی چین گفت: آمار کسری تجاری رسمی آمریکا حدود ۲۰ درصد بالاتر از حد واقعی برآورد شده و اگر آمریکا محدودیت‌های صادراتی برخی از کالاهای فناوری را تسهیل کند، کمتر خواهد شد.

ترامپ معتقد است که تعرفه‌ها از مشاغل آمریکایی حمایت خواهد کرد در حالی که بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند تاثیر افزایش قیمت آنها بر کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع نفت و خودروسازی مشاغل بیشتری را در مقایسه با مشاغلی که با محدودیت‌های وارداتی ایجاد می‌شود، نابود خواهد کرد.

با این‌همه این اتفاق نظر در واشنگتن وجود دارد که دولت آمریکا باید با سیاست‌های صنعتی سلطه‌جویانه چین و محدودیت‌های بازار پکن برای شرکت‌های خارجی مقابله کند.

دولت ترامپ اعلام کرده آمریکا به اشتباه از عضویت چین در سازمان جهانی تجارت در سال ۲۰۰۱ حمایت کرد زیرا نتوانست پکن را وادار کند اقتصاد خود را بگشاید.

بر اساس گزارش رویترز، منابع تجاری و دیپلماتیک آمریکا می‌گویند واشنگتن مکانیسم رسمی برای گفت و گو درباره اختلافات تجاری با چین را بسته زیرا از اینکه پکن به وعده خود برای تسهیل محدودیت‌های بازار عمل نکرده، ناخشنود است.

کد خبر 400580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha