همشهری آنلاین: سال‌ها از مرگ اسامه بن‌لادن می‌گذرد و در تمام این مدت هنوز حاشیه‌ها گریبان شیوه زندگی عجیب سرکرده تروریست‌های القاعده را رها نکرده است. برای دوستداران فرهنگ به ویژه ادبیات شاید مرور کتاب‌هایی که سربازان آمریکایی در مخفیگاه او در ایبت‌آباد پاکستان پیدا کردند، خالی از لطف نباشد.

اسامه بن لادن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از ایران‌آرت، نیروی ویژه ارتش آمریکا که با حمله ناگهانی به محل زندگی بن‌لادن او را پس از سال‌ها تلاش به دام انداخت، علاوه بر تحویل دادن جنازه سرکرده القاعده انبوهی از کتاب‌ها را فهرست کرد که ظاهرا این شهروند عربستانی در 54 سال زندگی خود به خواندن آنها علاقه نشان داده بود. دولت آمریکا از دوم ماه می 2011 به بعد (روز مرگ بن‌لادن) هر چند وقت یک‌بار فهرست تعدادی از کتاب‌های موجود در قفسه کتابخانه او را در دسترس همگان قرار می‌دهد.

هر چند در عمارت ایبت‌آباد خبری از چراغ مطالعه نبود اما کتاب‌های پیداشده (بیشتر دیجیتال و کمتر چاپی) نشان می‌دهد بن‌لادن هوادار ویژه سیاستمداران و نویسندگان منتقد آمریکا از جمله نوام چامسکی و گرگ پالاست بوده است. در میان انبوه کتاب‌ها البته نامی ایران هم به چشم می‌خورد که به نظر می‌رسد تروریست بزرگ علاقه‌ای خاص به پیگیری برنامه هسته‌ای آن داشته است.

سیاست آمریکا، قوانین بین‌الملل، تئوری‌های توطئه، ده‌ها گزارش و نتایج اتاق فکر درباره القاعده و گروه‌های مشابه، گزارش‌های رسمی و غیررسمی درباره حملات 11 سپتامبر 2001 و... از موضوع‌های مورد علاقه بن‌لادن بوده است. ضمن اینکه در خانه او کتاب‌هایی هم پیدا شده که ظاهرا جنبه عمومی‌تر داشته و دیگر افراد می‌توانستند به آنها دسترسی داشته باشند؛ از جمله چند واژه‌نامه عربی به انگلیسی، ویرایش کودکانه کتاب رکوردهای گینس 2008، کتابی درباره شیوه‌های پیشگیری از خودکشی، نسخه‌ای از نشریه «پاپیولار ساینس» مربوط به دسامبر 2010 با موضوع بهترین نوآوری‎های سال و راهنمای یک بازی ویدئویی به نام دلتا فورس اکستریم 2.

آنچه در پی می‌آید، گزیده فهرست کتاب‌های موجود در کتابخانه بن‌لادن در روزهای پس از حمله دوم می 2011 سربازان آمریکایی به مخفیگاه اوست. با این توضیح که در گزارش رسمی دولت آمریکا هیچ اشاره‌ای به محل پیدا شدن این کتاب‌ها (روی میز کار، قفسه‌های کتابخانه یا روی رایانه شخصی) نشده است.

* کشتن امید: مداخله‌های ارتش آمریکا و سازمان سیا از زمان جنگ جهانی دوم - ویلیام بلوم
* توهم‌های ضروری: کنترل فکر در جوامع دموکراتیک - نوام چامسکی
* هژمونی یا بقا: جستجوی آمریکا برای سلطه جهانی - نوام چامسکی
* سلسله‌مراتب توطئه‌گران: کمیته 300 - جان کولمن
* پرل هاربر جدید: پرسش‌های آزاردهنده درباره دولت بوش و 11 سپتامبر - دیوید ری گریفین

* مسیحیت و اسلام در اسپانیا 756 تا 1031 پس از میلاد - جی آر هاینز
* آمریکا و ویتنام 1787 تا 1941 - رابرت هاپکینز میلر
* راهنمای کوتاه برای فهم اسلام - ای آی ابراهیم
* ظهور و سقوط قدرت‌های بزرگ - پال کندی
* بهترین دموکراسی که می‌توان با پول خرید - گرگ پالاست

* اعتراف‌های یک جنایتکار اقتصادی - جان پرکینز
* استراتژی‌های رسانه‌های آنلاین القاعده: از ابورویتر تا ارهابی 007 - هانا روگن
* بررسی جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران - هنری سوکولسکی و پاتریک کلاوسن
* جنگ‌های اوباما - باب وودوارد
* تاریخ جنگ‌های مدرن آکسفورد - چارلز تاونسند

کد خبر 400721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha