همشهری آنلاین: آرنولد شوارتزنگر در دسته افرادی نیست که از زیر چالش‌ها فرار کند، و این بار نیز مسئولیتی تهدید‌آمیز برای خود ایجاد کرده‌است.

آرنولد

براساس گزارش ساينس الرت، فرماندار سابق ايالت كاليفرنيا و فعال محيط زيست بين‌المللي در پادكست نشريه پولتيكو اعلام كرد درحال آماده‌سازي براي شكايت از صنعت نفت جهان است زيرا اين صنعت آگاهانه مردم را در سرتاسر جهان به كشتن مي‌دهد.

شوارتزنگر مانند بسياري از ديگر پيشگامان محيط زيستي در جهان ميان آنچه در صنعت تنباكو رخ داد با آنچه امروز در صنعت نفت جهان رخ مي‌دهد ارتباطي مستقيم مي‌بيند. به گفته او اين موضوع تفاوتي با معضل سيگار كشيدن ندارد، صنعت تنباكو براي سال‌ها و سال‌ها و دهه‌ها مي‌دانست كه سيگار كشيدن مردم را مي‌كشد، به افراد آسيب رسانده و سرطان ايجاد مي‌كند اما اين حقيقت را از مردم پنهان كرده و آن را انكار كرد. سپس به تدريج به دادگاه كشيده شد و مجبور به پرداخت صدها ميليون غرامت شد.

در همين راستا، نتايج پژوهشي كه سال گذشته درباره شركت نفتي Exxon منتشر شد نشان مي‌دهد اين شركت از 40 سال پيش درباره تغييرات اقليمي مي‌دانسته‌است و محققان اين شركت حقيقت كثيف سوخت‌هاي فسيلي را در آن زمان كشف كرده‌بودند. اما به جاي آنكه هشياري انسان‌ها را نسبت به اين موضوع افزايش دهند، حقيقت را مدفون كرده و ميليون‌ها دلار صرف اطلاع‌رساني غلط درباره اين موضوع كرده‌است. به طور كلي گروه صلح سبز گزارش كرده‌است كه اين شركت بيش از 30 ميليون دلار هزينه اتاق‌فكري كرده‌است تا تفكر انكار تغييرات اقليمي را بسط دهد.

شوارتزنگر مي‌گويد شركت‌هاي نفتي از سال 1959 به بعد مي‌دانستند كه به واسطه استفاده از سوخت‌هاي فسيلي گرمايش جهاني ايجاد خواهد شد و خود مطالعات زيادي در اين زمينه انجام داده بودند و مي‌دانستند جان انسان‌ها در خطر است و ممكن است كشته شوند.

اگرچه زمان شكايت آرنولد از صنعت نفت جهان هنوز مشخص نشده‌است اما او قصد عقب‌نشيني ندارد و مي‌گويد اين كاملا غير مسئولانه‌است كه بداني محصولي كه توليد مي‌كني جان مردم را به خطر مي‌اندازد و هيچ اخطاري نسبت به اين خطر به آنها ندهي.  تمامي محصولات اين صنعت بايد از برچسب‌هاي هشداردهنده برخوردار باشند. شوارتزنگر معتقد است اگر در زمان ورود به اتاقي بدانيد كه كسي را خواهيد كشت،‌ورود به آن اتاق به معني قتل عمد است،‌اين همان كاري است كه صنايع نفتي با مردم مي‌كنند.

تهيه دادخواست عليه قدرتمند‌ترين و ثروتمند‌ترين صنعت جهان كار بسيار دشواري است اما اميدوار است با آغاز اين راه مردم را نسبت به خطرات استفاده از سوخت‌هاي فسيلي آگاه كند.

کد خبر 400799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha