همشهری آنلاین: وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران به تعهدات بین‌المللی خود در زمینه مقابله با مساله جهانی مواد مخدر پایبند است اما برخوردهای گزینشی و سیاسی، جایگاه بین‌المللی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در تامین و تسهیل مساعدت‌های بین‌المللی را مخدوش می‌سازد.

 وزیر کشور: ایران به تعهداتش در مقابله با مساله جهانی مواد مخدر پایبند است

به گزارش ایرنا از ستاد مبارزه با مواد مخدر، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در دیدار با یوری فدوتف معاون دبیر کل و مدیر اجرائی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد( UNODC) که در مقر سازمان ملل در وين انجام شد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از حفظ و تقویت جایگاه و نقش اثرگذار کمیسیون مواد مخدر (CND)، هیات بین المللی کنترل مواد مخدر(INCB) و دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در سیاست گذاری و اجرای اسناد سازمان ملل حمایت می کند.

وی افزود: علاوه بر گزارش های دفتر UNODC که تولید افغانستان را 9 هزارتن ارزیابی کرده است، گزارش های غیررسمی تا 10 هزار تن برآورد شده است. این بمنزله خسارت بیشتر بر کشورهای همجوار و مسئولیت بیشتر برای دفتر UNODC جهت حمایت از کشورهای متاثر، همجوار و در مسیر ترانزیت است.

وزیرکشور تصریح کرد: فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در همه برنامه‌های استراتژی جامع و متوازن کاهش تقاضا، مقابله با عرضه، ارتقاء همکاری های بین المللی و مبارزه با پولشوئی رو به جلو بوده و حتی نسبت به سال 2016 پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

رحمانی‌فضلی،مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در برنامه‌های پیشگیری، درمان، بازتوانی و رویکرد اجتماع محور و با رشد 20 درصد، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر با هدف محدود کردن صدور حکم مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر و حذف حکم حبس ابد و افزایش 15 درصدی میزان کشفیات انواع مواد مخدر با کشف 785 تن که 24 تن آن هروئین بوده است، نمونه‌ای از موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با مواد مخدر است.

وی با تاکید بر اینکه اعمال و رفتار برخی از شرکاء بخصوص غربی ها با ادعاهای آنها در برخورد با مساله جهانی مواد مخدر همخوانی ندارد و باعث تاسف است، گفت:فارغ ازنوع محصول کشت، شرایط بروز ناامنی، خشونت و کشت مواد غیرقانونی در کلمبیا و افغانستان تقریبا مشابه است اما با کلمبیا قرارداد 315 میلیون دلاری برای برقرار صلح و توسعه پایدار در آن کشور منعقد می شود.
وی ادامه داد: این درحالی است که در مورد افغانستان تاکنون جز رشد فزاینده سطح کشت و تولید مواد افیونی چیزی شاهد نبوده ایم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در مورد ایران، دوسال پیش، من وجنابعالی برنامه مشارکت کشوری برای سال های 2016 تا 2019 را با بودجه 20 میلیون دلاری امضاء کرده ایم که تاکنون حدود 3 میلیون دلار جذب شده است که حدود 90 درصد آن را دولت ژاپن اختصاص داده است که از دولت ژاپن بخاطر این مشارکت تشکر می کنم.

رحمانی‌فضلی افزود: طرح گیلبرت جرا رئیس بخش بهداشت دفتر شما برای تاسیس مرکز تحقیقات و ظرفیت سازی منطقه ای برای ارتقاء درمان اختلالات ناشی از مواد مخدر در تهران است که با وجود آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تامین برخی از هزینه‌ها، متاسفانه با خبر شده ایم که سوئد در این خصوص مخالفت کرده است.

وی ادامه داد: یکی از ابتکارات موفق دفتر شما، ابتکار سه جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان و بازوی عملیاتی آن JPC است که از زمان تاسیس تاکنون بیش از 21 تن انواع مواد مخدر را از چرخه اقتصاد غیر قانونی خارج کرده است.

وزیرکشور در ادامه افزود: این مرکز مدتی است بدلیل عدم تامین منابع مالی استقرار افسران افغانستان و پاکستان در JPC در تهران نیمه تعطیل شده و این در حالی است که با همین وضعیت فعلی، در نتیجه همکاری ایران و پاکستان حدود 1 تن انواع مواد مخدر کشف شده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پایبند به تعهدات بین المللی خود در زمینه مقابله با مساله جهانی مواد مخدر بوده و هست اما اینگونه برخوردهای گزینشی و سیاسی، مردم ایران را نسبت به اصل مسئولیت مشترک دلسرد می کند و جایگاه بین المللی دفتر UNODC در تامین و تسهیل مساعدت های بین المللی را مخدوش می سازد.

رحمانی‌فضلی گفت: انتظار این است که از ظرفیت های کارشناسی جمهوری اسلامی ایران در دفاتر UNODC استفاده شود. اطمینان دارم که بکارگیری این افراد در پست های مناسب به پیشبرد برنامه های UNODC کمک خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، شصت و یکمین اجلاس کمیسیون مواد مخدر سازمان ملل از ظهردوشنبه با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران در مقر این سازمان در وین آغاز به کار کرده و همچنان ادامه دارد.
در این اجلاس یکهزار و 500 نماینده از کشورهای عضو سازمان ملل ، سازمان های دولتی ، بخش های خصوصی ، جامعه مدنی، نمایندگان دانشگاهی و بخش های خصوصی شرکت دارند.

کد خبر 400818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha