همشهری آنلاین: معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به اظهارات خادم مبنی بر عدم حمایت وزارت ورزش از کشتی با بیان اینکه اعتبارات این فدراسیون طی دو سال اخیر سیصد درصد رشد داشته است، گفت مقام نهمی جهان و پنجمی آسیا نگران کننده است.

داورزنی

به گزارش ایسنا، محمدرضا داورزنی درباره وقایع اخیر کشتی و میزان حمایت وزارت ورزش و جوانان از رشته اول کشور گفت: بیشترین حمایت وزیر ورزش و جوانان در دو سال اخیر اتفاق افتاده است. برای ما این ادبیات جای سوال دارد چرا که سلطانی‌فر در همه مسابقات بین‌المللی و رسمی کشتی که در کشور برگزار می‌شود حضور داشته وحتی مسابقاتی بوده که مسئولان فدراسیون نبوده‌اند اما وزیر ورزش و جوانان حاضر شده است. دلیل این امر هم اهمیت ویژه کشتی برای وزارت و شخص وزیر است. از طرفی شاهد هستیم مسابقات کشتی که در استان ها برگزار می شود یکی از کسانی که بیشترین پیگیری را جهت هماهنگی با استانداران انجام داده تا پای کار بیایند و دست فدراسیون را بگیرند (علاوه بر پیگیری هایی که رئیس فدراسیون در مجموعه استان‌های کشور انجام داده) سلطانی فر بوده و این حمایت ادامه دار خواهد بود.

  • اما گفته شده که کشتی حمایتی نداشته است، شاید منظورشان حمایت مالی است

اگر قیاس آماری داشته باشیم، کمک‌هایی که وزارت خانه طی چندین سال گذشته نسبت به سال‌های پیش‌تر داشته می‌بینیم که رشد منابع مالی فدراسیون منهای منابع بخش خصوصی و منابعی که از اسپانسرها و دوستان در فدراسیون تامین می‌شود رشد سیصد درصدی دارد که رقم قابل توجهی است. از طرفی نیز قانون الزام کرده که سالن‌ها و اماکن ورزشی به مزایده گذاشته شود. به جرات می‌توانم بگویم تنها رشته‌ای که وزارت ورزش و جوانان نسبت به آن اهتمام داشته که سالن‌های تخصصی این رشته در استان‌ها در اختیار هیات‌های کشتی قرار گیرد و از قالب ماده ۸۸ خارج شده است. یک ورزشی می‌داند این موضوع از چه میزان اهمیتی برخوردار است و این یعنی حمایت همه جانبه.

فدراسیون کشتی بیش از ۷۷ درصد منابعی که تفاهم کرده‌ایم را دریافت کرده است که فکر می‌کنم تا پایان اسفند این رقم به بیش از ۹۰ درصد برسد و رقم قابل توجهی است. باید توجه داشت وقتی از تخصیص ۱۰ یا ۱۲ درصدی صحبت می‌شود در بیشتر رشته‌ها منظور رقمی حدود صد میلیون تومان است اما در کشتی چیزی بیش از یک میلیارد تومان می‌شود و قابل قیاس با فدراسیون‌های دیگر نیست.

  • رسول خادم دو ماه پیش با اکثریت آراء در مجمع انتخاباتی رای آورد. هر چه بیانیه‌های وی را مرور می کنیم متوجه مشکلش با وزارت نمی شویم.

یک نکته را باید توجه کرد و آن این است که فدراسیون‌های ما در برنامه‌ریزی و سیاست گذاری مستقل هستند و وزارت در خصوص برنامه‌های آنها و مسائل فنی رشته‌ها دخالتی ندارد. چیزی که مطرح شده برای ما نیز جای سوال دارد چرا که کشتی فدراسیونی است که امکانات در اختیار دارد، سالن هایش را در استان‌ها دارد، میزبانی‌هایش را انجام می‌دهد و تنها رشته‌ای است که با تمامی اعزام‌های برون مرزی اش موافقت می‌شود. همه اینها نشانگر این است که وزارت آن چه که توان داشته برای کشتی گذاشته است. اگر مشکل و اختلاف نظری وجود دارد باید با مفاهمه و به صورت اقناعی در خصوص آن صحبت کنیم. همیشه بین چیزی که فدراسیون‌ها طلب می‌کنند و اختیارات و امکاناتی که وزارت خانه دارد فاصله است اما کشتی رشته‌ای بوده که همیشه برای ما اولویت داشته است.

  • موضوع رویارویایی کشتی گیران با حریفان اسرائیلی مورد بحث رسول خادم بود که اکنون به مسائل مالی و حالا به این جا رسیده است.

این را باید از خود رسول پرسید که طی بیانیه اول، دوم و سوم روند بحث‌ها تغییر کرد. اساسا این مدل ورود کردن جای بحث دارد چرا که فدراسیون کشتی جزئی از پیکره ورزش کشور و وزارت است. اتفاقی که در کشتی بیفتد وزیر ورزش و جوانان باید پاسخگو باشد، نتایجی که به دست می‌آید وزیر باید پاسخ دهد. اگر در هر رشته‌ای ضعفی وجود دارد و نتایج آن چیزی نیست که مردم انتظار دارند، بلافاصله نمایندگان مردم از وزیر سوال می‌کنند. نمونه‌اش هم نتایج اخیر کشتی است که برای مجلس و ما نسبت به چگونگی حضور کشتی در جاکارتا و المپیک ۲۰۲۰ دغدغه ایجاد شده است. بر همین اساس سیاست کلی وزارت این است که از برنامه‌های فدراسیون کشتی حمایت صد درصدی صورت گیرد و شرایط به گونه‌ای باشد که برنامه‌های تدوین شده فدراسیون برای برگزاری مسابقات پیشرو، اردوهای تدارکاتی و ...سفت و سخت دنبال شود. در حال حاضر زمان بی‌ثباتی در کشور و زمان حاشیه در کشتی نیست. همه باید کمک کنیم تا آرامش، انسجام و وحدت در درون خانواده کشتی حفظ شود و تعامل با وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تقویت شود.

  • آیا تاکنون در تصمیمات رسول خادم دخالتی صورت گرفته و یا فردی به فدراسیون تحمیل شده است؟

به هیچ عنوان خادم اختیار تام دارد تمامی تصمیماتی که شورای فنی کشتی و فدراسیون گرفته همیشه مورد حمایت وزارت بوده. سیاست کلی وزارت ورزش و جوانان نه برای کشتی بلکه برای همه رشته‌ها سیاستی حمایتی بوده و البته عدم دخالت در بحث‌های فنی. اما همواره نظارت داشته چرا که باید پاسخگو باشد.

  • بازی‌های آسیایی نزدیک است، امیدواریم خادم در کشتی کشور حضور داشته باشد اما به هر دلیلی که نیامد کشتی که هست، توقعات مردم هست، نام ایران هست. این وضع تا کی می‌خواهد ادامه پیدا کند؟

موضع وزارت ورزش و جوانان تا حالا مخالفت با استعفای رسول خادم بوده. روز گذشته جلسه‌ای که با درخواست دوستانمان در فدراسیون کشتی مبنی بر برگزاری مجمع فوق‌العاده برگزار شد. قبول استعفا و یا برکناری که در ماده ۱۰ اساسنامه فدرکسیون کشتی آمده بر عهده هیات رییسه فدراسیون است و ما نیز به نظر مجمع مبنی بر فرصت یک ماهه برای بازگرداندن خادم به فدراسیون احترام گذاشتیم که امیدواریم وی در تصمیم خود تجدیدنظر کند و اگر گله و درخواستی دارد و احساس می‌کند آن چیزی که خواسته و وزارت تقبل نکرده است با ما مطرح کند چرا که برای ما اجرای به موقع برنامه‌ها اهمیت دارد. فرصت را نباید از دست داد و هر چه سریع‌تر باید ثبات در کشتی حاکم شود. برخی در کوره این شرایط می‌دمند که این به نفع ورزش کشور نیست. جایز نمی‌دانم چه دوستان در فدراسیون کشتی و چه دیگران وارد بحث‌های تفرقه‌ افکنانه شوند و فضا را برای کار در ورزش کشور تخریب کنند. اگر خدای ناکرده خادم بر تصمیم خود پافشاری کرد مجمع باید تصمیم دیگری بگیرد تا شرایط مدیریتی به کشتی آسیب وارد نکند و این رشته به ثبات برسد.

  • بالاخره موفق شدید با خادم صحبت کنید؟

روزگذشته چند دقیقه‌ای رسول را در مجمع دیدیم که آمد و گله و شکایت خود را مطرح کرد که برای نخستین بار بود این گلگی را می‌شنیدم. بحث وی عدم فراهم بودن شرایط کار و حمایت وزارت ورزش بود که برای ما جای تعجب داشت چرا که به یکباره خادم این بحث‌ها را در مجمع مطرح کرد. امیدوار هستیم که با تلاش همه فضا به آرامش خود بازگردد. مردم و جامعه ورزش این را مطمئن باشند که نظر وزارت ورزش و جوانان حمایت صددرصدی از برنامه های کشتی است و تلاش خود را خواهد کرد تا کشتی به اهداف خود برسد. باز هم امید دارم خادم تجدیدنظر کند تا این بحث‌ها با مذاکره درون خانواده ورزش حل شود. چیزی که ما نیاز داریم حضور پرقدرت در میادین بزرگ و المپیکی است و به چیزی که به این عزت لطمه بزند نباید ورود کنیم و خود به شرایط بی‌ثبات کننده دامن بزنیم.

کد خبر 400819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha