همشهری آنلاین: محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در نشست مشترک تجاری ایران و پاکستان در شهر کراچی برخی از راهکاری ارتقاء تجارت دو کشور را اعلام کرد.

 ظریف راهکارهای ارتقاء تجارت دو جانبه ایران و پاکستان را اعلام کرد

به گزارش ایرنا، ظریف روز سه شنبه در نشست مشترک تجاری ایران و پاکستان در کراچی با حضور بازرگانان، سرمایه گذاران و کار آفرینان دو کشور افزود: ایران با صرف هزینه دو میلیارد دلاری خط لوله گاز را تا نقطه مرزی پاکستان رسانده است چون می خواهد به رفع بحران انرژی در پاکستان کم کمک کند.

وی گفت: در زمان فعلی ایران قادر به تامین فوری دو هزار مگاوات برق برای پاکستان بوده و پیشتر دولت ارائه برق به پاکستان تا میزان 3 هزار مگاوات را نیز به تصویب رسانده است.

ظریف تاکید کرد: ما می توانیم روابط و همکاری های تجاری دوسویه را با استفاده از آغاز فعالیت های بانکی تقویت کنیم زیرا از طریق تعاملات بانکی می توانیم حجم تجارت مشترک را چندین برابر افزایش دهیم.

وی افزود: راهکار موثر دیگر برای ارتقای تجارت دوجانبه، تبدیل توافقنامه تجارت ترجیحی میان ایران و پاکستان به توافق تجارت آزاد است که باعث می شود معادلات منطقه ای تغییر کند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: همکاری های مشترک در خصوص اتصال بنادر چابهار و گوادر نیز یکی دیگر از فرصت های روشن در مسیر گسترش روابط میان دو کشور است.

ظریف افزود: پاکستان و چین علاوه بر همکاری در طرح راهروی مشترک اقتصادی می توانند در بندر چابهار نیز سرمایه گذاری کنند همانگونه که ایران نیز تمایل خود را برای مشارکت در طرح راهروی مشترک اقتصادی پاکستان-چین اعلام کرده است.

ظریف تاکید کرد: پاکستان می تواند از تجربه و قابلیت های ایران در بخش های مختلف به ویژه علوم، فناوری، نانو، مهندسی با توجه به پیشرفت فوق العاده ما، استفاده کند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز اجازه نخواهد داد که منافع پاکستان در خطر قرار بگیرد و ما نیز اطمینان داریم که پاکستان نیز رویکرد متقابل را دنبال می کند.

مقام دیپلماسی کشورمان گفت: صرف نظر از روابط یا اختلافات سیاسی میان دولت ها، مردم دو کشور همیشه یکدیگر را دوست داشته اند.

ظریف تصریح کرد: رهبران ایران همیشه پاکستان را تنها به عنوان یک کشور همسایه نمی دانند بلکه بر وابستگی عاطفی میان دو کشور تاکید دارند.

وی با اشاره هفتادمین سالگرد روابط دوستانه ایران و پاکستان گفت: مفتخریم که ایران جز اولین کشورهای جهان است که پاکستان را به رسمیت شناخت.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ما علامه اقبال را همانگونه که مردم پاکستان سعدی و حافظ را به عنوان بخشی از فرهنگ خود می دانند، می شناسیم.

'سید مراد علی شاه' سروزیر ایالت سند پاکستان نیز در این همایش گفت: ایران و پاکستان دو کشور برادر و همسایه یکدیگر هستند که مشترکات زیادی میان دو کشور است.

وی افزود: حتی سرود ملی پاکستان نیز برگرفته شده از زبان فارسی است، بنابراین تمامی این ویژگی های مشترک باید دو کشور را به سمت تعمیق تعاملات دوسویه سوق دهد.

مراد علی شاه تاکید کرد: دو کشور ایران و پاکستان با توجه به منافع و ظرفیت های فراوان می توانند همکاری های خود را گسترش دهند.

وی گفت: ایالت سند پاکستان دارای منابع غنی زغال سنگ است. همچنین تولید انرژی تجدیدپذیر نیز یکی دیگر از فرصت های موجود در این ایالت محسوب می شود.

این مقام ارشد ایالتی پاکستان گفت: ما از بازرگانان و شرکت های ایرانی دعوت می کنیم که در بخش انرژی ایالت سند سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: ما در زمینه ساخت جاده و بزرگراه ها نیز نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.

کد خبر 400853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha