چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جینا هاسپل، مأمورسابق اطلاعاتی آمریکا از طرف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور در حالی به عنوان اداره کننده سازمان 'سیا'منصوب شده است که در کارنامه خود سابقه شکنجه گری و ریاست یک زندانی مخفی در تایلند را داشته که زندانیان در آن شکنجه می‌شدند.

 رئیس جدید سیا، شکنجه‌گر زندان مخفی در تایلند

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا انتخاب هاسپل به عنوان رئیس سازمان سیا در رسانه های جنوب شرق آسیا به ویژه تایلند بازتاب زیادی داشته است.

استریت تایمز سنگاپور نوشت: چند مأمور اطلاعاتی امنیتی که با وی سابقه همکاری داشته اند و مقامات کنگره آمریکا گفته اند که وی در سال 2002 و در زمان ریاست جمهوری جورج بوش مأمور گرداندن زندانی مخفی در تایلند با نام «چشم گربه» بوده است.

«عبدالرحیم النشیری» و «ابو زبیده» اتباع عربستان سعودی که متهم به ارتباط با القاعده بودند، به صورت القای حس خفگی با آب و دیگر روش‌های وحشیانه، در این زندان مخفی شکنجه می‌شدند.

بانکوک پست رسانه تایلندی نیز دراین زمینه نوشت : گزارشی جامع از سنا در مورد این برنامه مخفی سازمان سیا که «هاسپل» مأمور آن بود، میزان تلفات ناشی از آن را ترسناک معرفی می‌کند. در بخش‌هایی از این گزارش شرح برخی از شکنجه‌ها نوشته شده است.

در گزارش سنا، از قول تعدادی از مأموران سازمان سیا به عنوان شاهدان عینی نقل شده که در حین مأموریت، به دلیل رفتارهای غیرانسانی رخ داده، حالت پریشانی پیدا کرده بودند و به قانونی بودن این اعمال شک کرده بودند.

یکی از مأموران این سازمان که در تایلند حضور داشته، در یادداشتی به سنا چنین نوشته: تعداد زیادی از اعضای تیم عمیقا متأثر شده بودند. بعضی از آن‌ها تا حدی بود که اشک از چشمانشان جاری می‌شد.

«هاسپل» پس از آن به عنوان سرپست کارکنان اداره ضد تروریسم به ریاست «خوزه رودریگز» در زمانی کار می‌کرد که «رودریگز» دستور از بین بردن ویدیوهای تهیه شده در زندان مخفی تایلند را داده بود.

با این حال با چنین سابقه‌ای «هاسپل» به صورت کلی در میان اعضای سازمان سیا دارای احترام بالایی است و معاونت این سازمان را به ریاست «مایک پومپئو» بر عهده داشته است.

«مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعاتی امنیتی سیا، از طرف ترامپ برای پست وزارت امور خارجه آمریکا معرفی شده است تا «هاسپل» جای وی را به عنوان رئیس سیا بگیرد.

اگر نام «پمپئو» به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا تأیید شود، «هاسپل» نخستین زنی خواهد بود که به ریاست سازمان سیا می‌رسد. هر چند که سابقه وی به عنوان رئیس آن چه که «زندان تاریک» خوانده می‌شود، می‌تواند او را با مشکلاتی مواجه کند.

به نوشته استریت تایمز ،در حال حاضر 51 کرسی مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان هم حزب ترامپ و 49 کرسی در اختیار دموکرات‌هاست. این احتمال می‌رود که تمامی دموکرات‌ها با انتخاب «هاسپل» مخالفت کنند. او در میان جمهوری‌خواهان نیز مخالفی چون «رند پاول» دارد که قرار است درباره «هاسپل» در یک کنفرانس خبری صحبت کند.

بانکوک پست نوشت : «جان مک کین» سناتور جمهوری خواه آمریکا نیز در جملاتی عنوان کرده بود: شکنجه زندانیان در بازداشتگاه‌های آمریکا در دهه اخیر، یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ آمریکا بوده است.

وی در ادامه افزود که هاسپل نیاز دارد در مورد مأموریت خود در تایلند به مجلس سنا توضیح دهد.

هنگامی که «باراک اوباما» در سال 2009 به مقام ریاست جمهوری آمریکا رسید، شکنجه از طریق القای حس خفگی را ممنوع کرد اما دونالد ترامپ هنگام مبارزات انتخاباتی اش در سال 2016 گفت که این عمل وحشیانه بعضا «کار می‌کند».

هر چند که ترامپ هنوز ممنوعیت شکنجه از طریق القای حس خفگی را تغییر نداده است اما انتخاب «هاسپل» به عنوان رئیس جدید سازمان سیا، باعث نگرانی‌هایی شده است.

کد خبر 400908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha