چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور به تلافی حمله به یک جاسوس سابق روس با سم اعصاب در جنوب بریتانیا، ۲۳ دیپلمات روسیه را از بریتانیا اخراج می‌کند.

انگلیس ۲۳ دیپلمات روس را اخراج می‌کند

به گزارش بي بي سي، خانم می گفت که این افراد در واقع مأموران اطلاعاتی روسیه هستند که به نام دیپلمات در بریتانیا فعالیت می‌کنند. او یک هفته به این ۲۳ نفر فرصت داده تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

دولت بریتانیا تا نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۳ مارس به روسیه فرصت داده بود تا درباره استفاده از سم اعصاب ساخت روسیه در حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه‌ سابق روس و دخترش یولیا توضیح دهد.

روسیه در مهلت تعیین‌شده توضیحی درباره این مسئله نداد و بارها دست داشتن در حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش را تکذیب کرده است.

نخست وزیر بریتانیا در پارلمان اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای را علیه روسیه پیشنهاد خواهد داد و علیه افراد متنفذ و فاسد روسیه در بریتانیا اقدام خواهد کرد.

خانم می دعوت از سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای دیدار از بریتانیا را هم پس گرفت.

کرملین گفته است که روسیه با هرگونه اقدام بریتانیا عیله این کشور را مقابله به مثل خواهد کرد.

ساعاتی پیش بریتانیا خواهان تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی حمله به جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا شده بود.

به گفته وزارت خارجه بریتانیا درخواست این جلسه با هدف اطلاع‌رسانی درباره تحقیقات مربوط به حمله ارائه شده است.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در نیویورک این جلسه قرار است ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شود.

بریتانیا پیشتر اعضای ناتو را هم در جریان تحقیقات خود در این زمینه قرار داده بود. در این جلسه اعضای ناتو نگرانی عمیق خود را درباره استفاده از سم اعصاب ابراز کرده و آن را نقض آشکار عرف و توافق‌های بین‌المللی خوانده‌اند.

در همین حال وزارت خارجه بریتانیا بار دیگر سفیر روسیه را فرا خوانده بود تا او را در جریان اقدامات احتمالی بریتانیا علیه کشورش قرار دهد.

کد خبر 400917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha