همشهری آنلاین: معاون اول کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد، روسیه به اخراج دیپلمات‌های خود از انگلیس پاسخ می‌دهد.

 نخستین واکنش روس ها به اخراج دیپلمات های روسی از انگلیس

به گزارش ایرنا، شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز چهارشنبه به نقل از ولادیمیر جباروف خاطرنشان کرد: روسیه به اقدام انگلیس پاسخ متقابل می دهد.

ترزا می لحظاتی پیش اعلام کرد: انگلیس در پاسخ به مسمومیت سرگئی اسکریپال سرهنگ سابق سازمان اطلاعات خارجی روسیه که مسکو را در این حادثه متهم می خواند، 23 نفر از دیپلمات های روس را از این کشور اخراج می کند.

خبرگزاری تاس روز چهارشنبه در خبری فوری از لندن به نقل از منابع انگلیسی نوشت: انگلیس در پاسخ به مسمومیت اسکریپال شماری از دیپلمات های روس را از این کشور اخراج می کند.

رسانه روسی افزود: خانم ترزا می نخست وزیر انگلیس اخراج دیپلمات های روس را به عنوان تدبیر متقابل در پاسخ به مسمومیت سرگئی اسکریپال اعلام کرد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز امروز اعلام کرد که دولت انگلیس در رابطه با مسمومیت سرگئی اسکریپال خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد.

سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین روسیه که در بریتانیا زندگی می‌کرد، هفته گذشته به همراه دخترش، بیهوش روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبوری پیدا شد.

براساس ادعای رسانه های انگلیسی، حال هر دو وخیم است و پلیسی که اولین بار آنها را پیدا کرد نیز در بیمارستان بستری است.

اسکریپال 66 سال داشت و سال 2010 میلادی در یک تبادل جاسوسی میان آمریکا و روسیه به انگلیس پناهنده شد؛ در آن معاوضه، مسکو چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیشتر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 میلادی به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد؛ او متهم بود که هویت جاسوسان روسی در اروپا را به سازمان جاسوسی ‌ام.ای.6 می دهد.

  • نماینده روسیه در اتحادیه اروپا: مسکو هراسی از لندن ندارد

  نماینده روسیه در اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با اشاره به تهدیدهای نخست وزیر انگلیس در مجلس عوام این کشور، تاکید کرد که کشورش از لندن هیچ هراسی ندارد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، 'ولادیمیر جیکوف' نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت: روسیه به هیچ عنوان هراسی از تهدیدهای لفظی لندن ندارد.

وی ادامه داد: مسکو ترسی از چیزی ندارد. من تصور می کنم که انگلیس و سایر کشورهای اروپایی تصور دیگری از مسکو دارند. من واقعا درباره بحث هایی که در پارلمان انگلیس در جریان است متاسفم و به آنها (انگلیسی ها) توصیه می کنم به جای چنین بحث هایی، بیشتر مطالعه کنند.

پلیس انگلیس روز یکشنبه ۴ مارس (۱۳ اسفند ۱۳۹۶) سرگئی اسکریپال، سرهنگ بازنشسته ۶۶ ساله اداره اصلی اطلاعات روسیه و دختر ۳۳ سال‌اش یولیا را بیهوش بر روی نیمکتی در یک مرکز خرید یافت.اعلام شد که آنان با یک عامل ناشناخته مسموم شده اند.

سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۰۶ میلادی به «اتهام جاسوسی برای بریتانیا» و «خیانت به کشورش» در روسیه مجرم شناخته شده و به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

وی متهم است که به سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا (MI6) کمک کرده تا ده‌ها تن از عوامل روس را شناسایی کند. با این حال وی چهار سال بعد در جریان مبادله جاسوس‌های آمریکا و روسیه در فرودگاه وین آزاد شد.

در همین ارتباط، نخست وزیر انگلیس در سخنرانی تند در مجلس عوام این کشور اعلام کرد که لندن در واکنش به مسمومیت جاسوس سابق روس، 23 دیپلمات این کشور را اخراج می‌کند.

کد خبر 400921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha