عباس ثابتی راد-خبرنگار: درست در هفته بعد از «کارناوال درختکاری» در تهران، شورای شهر هم آستین بالا زد.

مسجد جامعی

مصوبه‌ «برج- باغ» روز گذشته در شورای شهر تهران لغو شد؛ مصوبه‌ای که در طول 14سال گذشته، باغات تهران را به عرصه‌ای برای ساخت‌وساز تبدیل کرده‌بود. زهرا صدر‌اعظم‌نوری گفت: «در تهران عملا باغی باقی نمانده‌است». بهاره آروین لغو این مصوبه را «امیدوار‌کننده برای دوستداران محیط‌زیست» دانست. زهرا نژاد‌بهرام از آن به‌عنوان « نقطه عطف شورای پنجم» یاد کرد و محمد سالاری دیگر عضو شورای شهر هم آن‌را پایانی بر «ساخت بنای بلند‌مرتبه‌» در تهران دانست.

روز گذشته شورای شهر گامی بزرگ برداشت. به گزارش همشهری، با لغو «مصوبه برج -باغ»، شهرداری تهران مکلف شده‌است ظرف مدت 2‌ماه مصوبه‌ای جایگزین به شورای شهر تهران ارائه دهد و تا آن زمان نیز همه پرونده‌های در جریان نیز متوقف خواهد شد.

علی اعطا در این‌باره گفت: «براساس این مصوبه که در سال 82به تصویب رسیده‌است (شهرداری) به مالکان باغات اجازه می‌دهد که به شرط حفظ 70درصد از باغات، 20درصد بیش از تراکم را بسازند که در اصلاحیه بعدی اجازه ساخت یک طبقه تشویقی نیز به این املاک داده‌می‌شود.» این مصوبه حالا لغو شده‌است.

رئیس شورای اسلامی شهر در ابتدای جلسه روز گذشته از عملکرد شش ماهه شورای شهر گفت و رویکرد شورا در سال آینده را برشمرد. محسن هاشمی گفت: رویکرد شورای شهر تهران در سال آینده توجه بیشتر به وظایف نظارتی شورا و در اولویت قرار دادن حل معضلات اصلی شهر تهران از طریق اقدامات زیربنایی و شتاب در روند توسعه پایدار شهری است.

او با یادآوری روزهای پایانی سال و «خداقوت» به نیروی انتظامی، اورژانس و همچنین مادران که پرکارترین روزها را می‌گذرانند، گفت: «ویژگی سال 1396برای مدیریت شهری تهران، ثبت رکورد بی‌سابقه مشارکت شهروندان تهرانی در انتخابات شورای شهر تهران بود که هم نشان‌دهنده مطالبه جدی ایجاد تحول در مدیریت شهری و هم نشانگر میزان اهمیت مدیریت شهری در افکار عمومی بود که با آرایی حدود 3برابر دوره‌های گذشته، شورای پنجم را موظف به تحقق مطالبات خود کردند.»

محسن هاشمی افزود: «بار امانت مردم بر دوش ما، بارسنگینی است که تلاش کرده‌ایم، طی حدود 6ماه سپری شده از مسئولیت شورای پنجم آن را به سوی مقصد ببریم و قطعا توان و عملکرد ما در برابر انتظارات شهروندان و وظایفمان، دچار قصور وتقصیر است، اما تلاش ما براین است که در سال جدید با استفاده از تمامی توان و ظرفیت کارشناسی و اختیارات قانونی، تحول و بهبود در عملکرد مدیریت شهری را تسریع کنیم.»

به تعبیر او «یکی از مهم‌ترین مطالبات عمومی، مبارزه با فساد و کاهش تخلفات، رانت و مفاسد اقتصادی است و در این حوزه شورای پنجم حاکم کردن اصل شفافیت و کاهش انحصار، رانت و تبعیض در مدیریت شهری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار می‌دهد.» او از شهروندان خواست تا «حمایت و اعتماد» خود را به شورای پنجم حفظ کرده و با «مطالبه‌گری و نقد سازنده» آنها را یاری کنند.

  • پایان برج‌سازی در باغ‌های تهران

مصوبه موسوم به برج باغ‌ها با تصویب شورای شهر تهران لغو شد و شهرداری مکلف به ارائه طرحی در این خصوص شد.
بررسی طرح بازنگری مصوبه دستورالعمل ضوابط اجرایی مربوط به چگونگی اجرای ماده یکم قانون حفظ و گسترش فضای سبز دستور دیگر دیروز جلسه شورای شهر تهران بود که علی اعطا به‌عنوان مخبر کمیسیون معماری و شهرسازی به تشریح آن پرداخت.

اعطا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از دست‌اندازی به باغات و فضای سبز گفت: شورای شهر دوره پنجم از آغازین روزها لغو مصوبه برج باغ‌ها را در دستور کار خود قرار داد و با طرحی که افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران تهیه کرد و با امضای اعضا در اختیار هیأت رئیسه قرار گرفت این موضوع را به جریان انداخت.

زهرا صدراعظم‌نوری نیز گفت: از سال 82تا به امروز در اجرای مصوبه حفظ فضای سبز شهر هر مجوزی که صادر شده با هدف حفظ باغات بوده اما ما یک مورد باغ حفظ شده نداریم. تمام باغات شهر تهران نابود شده‌است.
رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از طرح لغو مصوبه برج باغ‌ها گفت: طی مدت 6ماهی که در کمیسیون ماده ٧ کار کردیم تاکنون 6رأی صادر کردیم. او گفت که تاکنون 300پرونده بررسی شده‌است و 100پرونده نیز در دست بررسی است.

  • تذکرات
  • حسن خلیل‌آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورا

خطر جدی در کمین چشمه‌علی شهر ری: چشمه‌علی شهر ری متأسفانه خشک شده‌است. با تحقیقاتی که درخصوص چگونگی روند حفاری شرکت مترو در بخش جنوبی خط ۶ متروی تهران به عمل آورده‌ام، متوجه شدم شرکت حفاری مترو ضمن آسیب رساندن به گذرگاه‌های آب چشمه‌علی و به تَبع آن ورود آب چشمه به تونل مترو در یک اقدام غیرمنصفانه آب حاصل از این نشتی را با پمپ‌های چندگانه به جریان فاضلاب شهری منتقل می‌کند.

  • الهام فخاری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا

نبود انسجام در بزرگداشت آیین نوروز: نبود هماهنگی و انسجام و برنامه‌ریزی دیرهنگام برای بزرگداشت آیین نوروز در ایام تعطیلات نوروزی مورد انتقاد است.

  • زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیأت رئیسه

ساماندهی دستفروشان: اقدامات شهرداری تهران در حوزه ساماندهی دستفروشان به‌ویژه در مناطق یک، 6 و 11 جای تقدیر و تشکر دارد. با توجه به اقدامات انجام شده در طول 2‌ماه اخیر تلاش‌های خوبی در این خصوص داشته‌اند.

  • تهران، خیابان مصدق

روز گذشته شورای شهر تهران بالاخره تصمیم گرفت. اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تغییر‌نام خیابان نفت به مصدق و سالن اجتماعات شورا به نام عباس شیبانی رأی دادند. سخنگوی شورای شهر گفت: مصدق یکی از شخصیت‌های تاریخی و سیاسی استعمارستیز کشور است که نقش مهمی در ملی شدن صنعت نفت داشته است.

عباس شیبانی نیز از شخصیت‌های مهم انقلاب اسلامی و تنها عضو بازمانده شورای انقلاب است که در دوره‌های دوم، سوم و چهارم عضو شورای اسلامی شهر تهران بوده‌است. در راستای نکوداشت مقام این شخصیت‌های مبارز و استعمارستیز به پیشنهاد هیأت‌رئیسه و موافقت اعضای شورای اسلامی شهر تهران سالن اجتماعات طبقه اول ساختمان شماره یک شورای اسلامی شهر تهران به نام «دکتر عباس شیبانی» نامگذاری شد.

همچنین خیابان نفت (شمالی و جنوبی) با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به خیابان «دکتر محمد مصدق» تغییر نام یافت. همچنین روز گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری بر 2مصوبه‌خود که شامل لزوم ارائه لیست املاک و اراضی فروشی یا تهاتری به شورا و نیز تخصیص 3.5درصدی بودجه تملک دارایی حوزه‌های مأموریتی به بخش فرهنگی است اصرار ورزیدند.

کد خبر 400925

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha