همشهری آنلاین: رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، از اجرای برنامه این وزارتخانه برای مراقبت‌های حمایتی و تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان در کشور خبر داد.

بیمار مبتلا به سرطان

به گزارش مهر، دکتر علی قنبری مطلق، در خصوص اقدامات حوزه طب حمایتی و تسکینی، گفت: یکی از چهار جزء اصلی کنترل سرطان، مراقبت‌های حمایتی و تسکینی است و باید در این حوزه گام های بیشتری برداشته شود.

وی گام اول را در راستای حمایت‌های تسکینی از بیمار، فراهم آوری امکانات و زیرساخت‌های لازم برای این برنامه قلمداد کرد و گفت: در مرحله بعد تامین نیروی انسانی توانمند در ابعاد مختلف ارائه خدمت باید مد نظر قرار گیرد و در نهایت خدمت را با یک دستورالعمل و استاندارد مشخص ارائه دهیم.

مطلق با اشاره به این که در حال حاضر شرایطی فراهم شده که بتوانیم بهتر از گذشته بر روی موضوع مهم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی کار کنیم، درخصوص ابعاد مختلف طب تسکینی خاطرنشان کرد: ابعاد حمایتی و تسکینی سرطان همان ابعاد سلامت یعنی چهار جنبه سلامت جسمی، معنوی و اجتماعی است، چنانچه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان ارائه شود علاوه بر بهبود کیفیت زندگی بیماران، شاهد بهبود شرایط درمان های علاج بخش و در نتیجه کمیت زندگی آنها نیز خواهیم بود.

رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت تصریح کرد: مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان سطوح مختلفی دارد و محل ارائه خدمات این برنامه نیز انحصاری و محدود نیست و هرجایی که امکان ارائه این خدمت باشد مانند خانه، باید این خدمت، در اختیار بیمار قرار گیرد.

مطلق گفت: برای هر بیماری مزمنی بحث حمایتی و تسکینی اهمیت دارد و منحصر به سرطان نیست و هیچ محدودیت زمانی برای ارائه این خدمت برای ما وجود ندارد و ما زمان باقیمانده از عمر بیمار را برای ارائه این خدمت در نظر نمی‌گیریم. اگر گفته می‌شود که خدمات حمایتی و تسکینی از ابتدای بیماری ارائه شود به خاطر این است که در درجه اول بیماران نیاز به دریافت این خدمت دارند و دوم اینکه از انباشت نیازها و تحمیل خدمات و هزینه‌های اضافه کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌ها مراقبت در خانه امکان مشارکت بیشتر خانواده را در پی خواهد داشت و درصد بیشتری از بیماران را می‌توانیم از این طریق تحت پوشش قرار دهیم.

مطلق بر استفاده از ظرفیت کلینیک‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر می‌توان از کلینیک‌های موجود برای ارائه خدمات سرپایی استفاده کرد. همچنین این کلینیک‌ها به عنوان هسته هدایت کننده خدمات در خانه و ارائه مشاوره تلفنی عمل خواهند کرد و در صورت عدم وجود بخش بستری مستقل، می‌توان از تخت‌های موجود در بخش‌های رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز استفاده کرد.
وی گفت: در حوزه آموزش، آموزش پرستار و پزشک عمومی در اولویت است و برای ارائه خدمات با کیفیت، تیم درمانی مشتمل بر پزشک عمومی و پرستار توسط یک پزشک انکولوژیست و یک پرستار آموزش دیده، هماهنگ خواهند شد و در آینده روانشناس، کارشناس تغذیه و گروهای دیگر نیز به این گروه اضافه می‌شوند.

مطلق درخصوص وظایف تیم حمایتی و تسکینی گفت: ارزیابی بیمار و خانواده شامل برنامه ریزی و تصمیم گیری برای مراقبت‌های مورد نیاز بیماران، ارائه مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان ، تجویز و تزریق داروهای مورد استفاده در مراقبت‌های حمایتی و تسکینی سرطان، پیگیری وضعیت بیماران و مشاوره تلفنی ۲۴ ساعته، مدیریت مراقبت در خانه بیماران نیازمند این نوع مراقبت، ارائه آموزش‌های لازم به بیمار، خانواده و مراقبین بیمار، ثبت مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در سامانه مربوطه از جمله وظایف تیم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی است.

وی همچنین در خصوص دوره های آموزشی و مهارتی حمایتی و تسکینی خاطرنشان کرد: پس از برگزاری دوره مهارتی و حرفه ای مراقبت‌های حمایتی و تسکینی در اردیبهشت و خرداد ٩٧ برای پزشکان عمومی و پرستاران معرفی شده، از تیر ماه ٩٧ این مراقبت‌ها در مرحله اول در بیش از ١٥ مرکز سرطان کشور آغاز و سپس در سایر مراکز ارائه خواهد شد.

کد خبر 400939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha