همشهری آنلاین: گزارش سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات حاکی از آن است که تاکنون شمار دستگاه‌های اجرایی بخش‌های دولتی و خصوصی پیوسته به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ۳۱۴ دستگاه رسیده است

foi

به گزارش ایرنا، با نگاهی به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات آمارهای موجود در این سامانه نشان می‌دهد در کنار پیوستن حدود 314 دستگاه اجرایی به این سامانه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از میان دستگاه‌های مختلف، با اتصال 80 درصد از زیر مجموعه‌های خود به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شامل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علمی و فناوری، نشان داده که برای پاسخگوئی به درخواست‌های مردمی و انتشار اطلاعات این مجموعه آمادگی کامل دارد.

براین اساس در کنار عملکرد قابل قبول وزارت علوم در این سامانه، سکوت و بی اعتنائی سازمان تامین اجتماعی به عنوان زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان یک نهاد آموزشی با طیف وسیعی از فعالیتهای تحقیقاتی و آموزشی و تعداد زیاد دانشجو و استاد نشان از آن دارد که مسئولان این دستگاه ها یا باوری به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات ندارند یا اساسا پاسخگوئی به درخواست ها و مطالبات مردمی رسم شان نیست.

حضور فعال بانکها در سامانه نیز قابل توجه است هرچند انتظار می رود بانکهای پاسارگاد، رفاه کارگران، مهر اقتصاد، قوامین، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان، تجارت ایران و اروپا، تعاون اسلامی، استاندارد و ... سریعتر زمینه اتصال به سامانه و شفافیت بیشتر در حوزه فعالیت های خود را فراهم سازند.

در این میان به غیر از شهرداری های مشهد، اصفهان، کرج و کرمانشاه، سایر شهرداری ها نیز به سامانه متصل نشده اند در حالی که بر اساس قانون، شهرداری ها جزء موسسات عمومی محسوب می شوند و موظف به انتشار اطلاعات و ارائه گزارش و شفاف سازی حوزه فعالیت خود می باشند.

همچنان سه زیر مجموعه مهم ریاست جمهوری یعنی « نهاد ریاست جمهوری» ، « معاونت اجرائی رئیس جمهور» و « معاونت حقوقی رئیس جمهور » که باید در اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیشرو و پیش قدم باشند برنامه ای برای اتصال به این سامانه ندارند.

بخش گزارشات سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که در نشانی http://foia.iran.gov.ir/web/guest/totalreport قابل دسترسی است نیز حکایت از آن دارد که تا کنون یک هزار و 460 درخواست در سامانه ثبت شده که از این تعداد به یک هزار و 224 درخواست پاسخ داده شده است، بطور کلی میانگین پاسخگویی دستگاههای متصل به سامانه 85 درصد می باشد.

سازمان خصوصی سازی،گمرک، صندوق بازنشستگی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی،سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور،سازمان امور سینمائی و سمعی و بصری، دبیرخانه رسیدگی به مساجد،سازمان اقتصادی کوثر، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، دانشگاه زنجان، دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، استانداری کرمان، استانداری خوزستان، استانداری گیلان، شهرداری های کرج و اصفهان، بانک کشاورزی، سازمان تبلیغات اسلامی، بیمه ایران و بانک ملت نیز تنها به 50 درصد درخواست های مردمی پاسخ داده‌اند.

براساس اعلام سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، 127 شکایت نیز در سامانه ثبت شده که به 62 عدد آن پاسخ داده شده است ، در این میان، وزارت امور اقتصاد و دارائی از 17 شکایت خود تنها به یک شکایت پاسخ داده است.

این درحالی است که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه اخیر خود با ایرنا اعلام داشت: «قانون دسترسی آزاد به اطلاعات» را مصوبه دولت و مجلس برشمرد و تاکید کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات می‌تواند نقطه عطفی در تحقق حقوق شهروندی محسوب شود لذا پیوستن همه دستگاههای مشمول به سامانه مربوطه را با جدیت پیگیر هستیم.
وی با تشریح روند تصویب و ابلاغ قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و همچنین رونمایی و راه اندازی سامانه مربوطه به ثبت و پیوستن به این قانون، اظهار داشت: همه دستگاه های حاکمیتی موظف به اجرای این قانون هستند از این رو مجموعه سازمانها، مراکز و نهادهای حاکمیتی و حتی عمومی باید نسبت به پیوستن به این سامانه و قانون اقدام کنند.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اشاره به تبصره «یک» از ماده 18 این قانون مبنی بر استقرار و تشکیل دبیرخانه کمیسیون قانون دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یادآور شد: دبیرخانه به سازمانها، نهادها و تمامی دستگاههایی که تاکنون به سامانه مربوط به این قانون نپیوسته یا اطلاعات کافی نداده اند مکاتبه و نامه نگاری کرده است بنابراین از تمامی آنها درخواست داریم در اولین فرصت و اسرع وقت نسبت به پیوستن به این قانون و ثبت نام در سامانه اقدام لازم را به عمل آورند.

صالحی در عین حال تصریح کرد: به طور جدی پیگیر هستیم تا همه دستگاهها، سازمانها و قوا به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پیوسته و همراه و همگام با دیگر دستگاهها حرکت کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از همه قوا و دستگاههای زیر مجموعه آنها خواست که پیرو مذاکرات مکتوب قبلی به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بپیوندند.

صالحی افزود: توصیه داریم که این عزیزان هم با پیوستن به این قانون و سامانه کمک کنند تا مردم از طریق این ارتباط ، بتوانند روشن تر و شفاف تر با دستگاههای حاکمیتی نقطه نظرات، نقدها، سوالات و پیشنهادات خود را انتقال داده و از طرفی هم با انتقال این اطلاعات فرصت کاری آنها روان تر محقق شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اجرایی و عملیاتی شدن این قانون به طور یقین گامی برای رفع نیازهای همه مردم در راستای تحقق حقوق شهروندی خواهد بود.
به گزارش ایرنا، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال ۸۸ ابلاغ و در دولت یازدهم درسال ۹۳ آیین نامه اجرایی آن تدوین شد، بعد از ۸ ماه کار مطالعاتی در خردادماه سال جاری سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت آزمایشی فعالیت می کرد و در ۱۷ تیرماه به صورت رسمی رونمایی شد.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که باعنوان لایحه آزادی اطلاعات سال گذشته توسط رییس دولت به مجلس تقدیم شده بود با تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رییس جمهوری برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

با این سامانه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند درخواست کنند که اطلاعات به خصوصِ یک نهاد دولتی منتشر شود؛ پس از آن اطلاعات درخواستی در این سامانه برای عموم منتشر خواهد شد، مگر آن که آن اطلاعات، حریم خصوصی افراد را نقض کند.
هر شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی می‌تواند درخواست خود برای دسترسی به اطلاعات را به صورت برخط از طریق درگاه الکترونیک حقیقی با ثبت‌نام در سامانه به آدرس foia.iran.gov.ir و ایجاد حساب کاربری، پیشخوان دولت الکترونیک، پست یا مراجعه‌ی حضوری به واحد اطلاع‌رسانی مؤسسه‌ی درخواست‌شونده، تسلیم کند.

گزارش وضعیت پاسخگویی دستگاههای متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به تفکیک در جدول پیوست آمده است.

کد خبر 400978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha