همشهری آنلاین: رنی ادو-لاج برای «چرا دیگر با سفیدپوستان درباره نژاد حرف نمی‌زنم» برنده جایزه کتاب سال جالاک ویژه نویسندگان رنگین‌پوست ساکن بریتانیا شد.

ادو-لاج

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، داوران جايزه ادبي جالاك كتاب نويسنده 28 ساله را «بسان آينه‌اي مقابل بريتانياي امروز و يك هشدار» توصيف و آن را تحسين كردند. «چرا ديگر با سفيدپوستان درباره نژاد حرف نمي‌زنم» مجموعه چند مقاله است كه ادو-لاج نگارش آنها را از سال 2014 در يك وبلاگ آغاز كرده بود. پس از فراگير شدن مطالب وبلاگ، نويسنده بيش از چهار سال براي تنظيم كتاب وقت صرف و آن را منتشر كرد.

جايزه ادبي جالاك سال 2016 به همت دو نويسنده هندي‌تبار به نام‌هاي ساني سنگ و نيكش شوكلا بنيان نهاده شد و قرار است هر سال به بهترين كتاب يك نويسنده سياهپوست، آسيايي يا اقليت بريتانيايي يا ساكن بريتانيا اهدا شود. نخستين جايزه جالاك سال گذشته در حالي به جيكوب راس براي نوشتن رمان جنايي The Bone Reader اهدا شد كه ابتدا تنها 51 كتاب وارد گود رقابت شده بودند و پس از انتقاد برگزاركنندگان از غيبت ناشران بزرگ، تعداد كتاب‌ها به 121 مورد رسيد.

ادو-لاج كه روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته ادبيات انگليسي از دانشگاه لنكشاير مركزي است، از مادري نيجريه‌اي در لندن به دنيا آمده و «چرا ديگر با سفيدپوستان درباره نژاد حرف نمي‌زنم» نخستين كتاب اوست كه توجه بسياري از كارشناسان و چهره‌ها را جلب كرده و مارلون جيمز، برنده جايزه بوكر 2015 آن را كتابي ضرروي دانسته كه مي‌بايست زودتر از اينها نوشته مي‌شد. داوران جايزه جالاك هم معتقدند همه بايد اين كتاب را بخوانند.

تمام گونه‌هاي ادبي مي‌توانند بخت خود را براي بردن جايزه جالاك بيازمايند. امسال يك كتاب داستاني نوشته مشترك نديم اسلام و مينا كنداسامي، يك كتاب شعر از كايو چينگوني، يك كتاب خاطره از ژيائولو گو و داستاني جوانانه از كايران ميلوود هارگريو براي بردن جايزه رقابت كردند كه در نهايت يك تنديس و هزار پوند پول نقد به ادو لاج رسيد.

کد خبر 401020

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha