همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد که این کشور مقابله به مثل خواهد کرد و شماری از دیپلمات‌های بریتانیایی را اخراج خواهد کرد. ناتو نیز اعلام کرد که از اقدامات بریتانیا در قبال روسیه حمایت می‌کند.

روسیه دیپلمات‌های انگلیس را اخراج می‌کند

به گزارش دويچه وله، لاوروف روز جمعه (۱۶ مارس/ ۲۵ اسفند) در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز تصریح کرد که روسیه منفعل نخواهد ماند و دست به اقداماتی در واکنش به تحریم‌های بریتانیا خواهد زد.

وزیر امورخارجه روسیه در نشست خبری آستانه در باره اخراج احتمالی دیپلمات بریتانیایی از روسیه گفت: «ما طبیعتاً دست به اقداماتی خواهیم زد.» لاوروف توضیح بیشتری در این ‌باره نداد.

لاوروف پیشتر گفته بود که روسیه دیگر به اتهامات بریتانیا "بی‌اعتنا است" و گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع بریتانیا را "بی‌ادب " دانست. ویلیامسون در باره تنش‌ها موجود گفته بود که "روسیه باید دهانش را ببندد."

دولت بریتانیا روسیه را متهم می‌کند که در سوءقصد به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش، یولیا اسکریپال در بریتانیا دست داشته است. در پی افزایش تنش‌ها میان مسکو و لندن ، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا ۱۴ مارس اعلام کرد که ۲۳ دیپلمات روس باید بریتانیا را ترک کنند.

روسیه بارها اعلام کرده که نقشی در سوءقصد به اسکریپال نداشته است، اما مقامات بریتانیایی بر این باورند که سم اعصابی که در این سوءقصد به‌کارگرفته شده، تنها در "دسترس دولت روسیه" بوده است. روسیه نیز در مقابل از بریتانیا خواسته که نمونه سم خود را در اختیار سازمان بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی قرار دهد.

آمریکا، فرانسه و آلمان از جمله کشورهای غربی هستند که از موضع بریتانیا در قبال روسیه پشتیبانی کرده‌اند. همزمان، آمریکا به وضع تحریم‌هایی علیه ۱۹ فرد و ۵ نهاد روسی دست زده است. گرچه تحریم‌های آمریکا در ارتباط با دخالت‌ روسیه در روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور است، اما به لحاظ زمانی در هماهنگی با سیاست‌های کشورهای غربی صورت گرفته است.

سرگئی ریابکوف، معاون نخست‌وزیر روسیه پیشتر گفته بود که مسکو در قبال تحریم‌های بریتانیا و آمریکا سکوت نخواهد نکرد.

الکساندر یاکوونکو، سفیر روسیه در لندن نیز تصریح کرد که روسیه "حداکثر فشار" را بر دولت بریتانیا خواهد آورد. سخنگوی کاخ کرملین اما اعلام کرد که تصمیم نهایی در این‌باره از سوی ولادیمیر پوتین گرفته خواهد شد.

  • حمایت ناتو از بریتانیا

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پی حمایت کشورهای غربی از بریتانیا، سوءقصد به اسکریپال را محکوم کرد. دبیرکل ناتو اما بر خلاف مقامات بریتانیا، دولت روسیه را مسئول مستقیم این سوءقصد نخواند.

استولتنبرگ در بروکسل گفت: «تحقیقات بریتانیا نشان می،دهد که سرگئی اسکریپال، دخترش و یک مامور پلیس توسط سمی نظامی که در روسیه تولید شده مورد حمله قرار گرفته‌اند.»

مقامات بریتانیایی مدعی‌اند که در این سوءقصد علیه اسکریپال از سمی استفاده شده که پیشتر در تسلیحات شیمیایی روسیه مشاهده شده است.

در نشست فوق‌العاده ناتو نماینده بریتانیا گزارشی از تحقیقات منابع امنیتی کشور خود را ارائه داد. ناتو نیز آمادگی خود را برای کمک به بریتانیا اعلام کرد.

دبیرکل ناتو اقدامات کنونی بریتانیا علیه روسیه از جمله اخراج دیپلمات‌های روس را "مناسب" خواند. از سوی دیگر ناتو روابط خود با نمایندگی روسیه در بروکسل را تقلیل داده است.

استولتنبرگ تصریح کرد که سوءقصد با سم در سالزبوری در انطباق با دیگر رفتارهای "بی‌ملاحظه" روسیه است.

دبیرکل ناتو قرار است در روز دوشنبه (۱۹ مارس) با بوریس جانسون، وزیر امورخارجه بریتانیا درباره پیامد‌های احتمالی تنش میان مسکو و لندن رایزنی کند.

کد خبر 401035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha