جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

مرتضی کاردر-خبر‌نگار: همخوانان، روایت اثر را بر عهده دارند و در پرده اول خبر می‌دهند که قرار است به‌زودی جنگی میان مادها و پارس‌ها روی دهد و لشکر کوروش به لشکریان آژی‌دهاک حمله کند و امپراطوری مادها را به پایان برساند.

تئاتر

پرده اول با جنگ پارس و ماد و آغاز امپراطوری هخامنشیان آغاز می‌شود.

  • سودای کوروش بر پرده

کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی یکی از شخصیت‌هایی است که بسیاری از هنرمندان، سودای اجرای اثری هنری درباره او در سر داشته‌اند اما شاید دشواری دراماتیزه کردن وقایع تاریخی و عدم‌اشراف به زوایای گوناگون یا مشکلات مالی و اجرایی آن سبب شده است که در طول سال‌های گذشته هیچ‌کدام از تلاش‌ها برای روایت کردن زندگی کوروش به بار ننشیند. مسعود جعفری‌جوزانی و عزیز‌الله حمیدنژاد در سال‌های گذشته می‌خواستند اثری سینمایی را درباره کوروش روی پرده سینماها ببرند اما این پروژه نیز مثل دیگر پروژه‌های تاریخی به محاق رفت.

این روزها گروه بازیگران نمایش کوروش سخت مشغول تمرین هستند تا این نمایش را در نخستین روزهای سال آینده به صحنه ببرند. پری صابری، کارگردان پیشکسوت تئاتر ایران که سابقه اجرای آثار بزرگی مثل «یوسف و زلیخا»، «سوگ سیاوش»، «هفت خان رستم»، «رستم و اسفندیار» و «شمس پرنده» را در کارنامه دارد این بار سراغ کوروش رفته است.

  • از تولد تا مرگ در 12پرده

پری صابری سال گذشته نمایشنامه کوروش را منتشر کرد و حالا در روزهای پایانی امسال مشغول تمرین برای اجرای این نمایشنامه است. او درباره نمایش کوروش می‌گوید: «کوروش نمایشی است که از تولد تا مرگ کوروش را در 12پرده روایت می‌کند.» در طول تاریخ همواره روایت‌های گوناگون و ضد‌و نقیضی درباره کوروش وجود داشته است، از کتاب‌های تاریخی تا متون مقدس درباره کوروش چیزهای گوناگونی گفته‌اند.

پری صابری در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه چه متن‌هایی مبنای آفرینش دراماتیک او از زندگی کوروش بوده‌اند، می‌گوید: «نمایشنامه کوروش محصول سال‌ها پژوهش است و برای نوشتن نمایشنامه همه متن‌های تاریخی موجود درباره کوروش را خوانده‌ام.» نمایش کوروش مثل کارهای دیگر پری صابری اثری است پربازیگر. پری صابری می‌گوید: «نزدیک به 40شخصیت در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. آرش آصفی نقش کوروش را بازی می‌کند و بازیگران دیگری مثل محسن حسینی، عاطفه رضوی، بهناز نازی، الهام دهقانی و... دیگر بازیگران این نمایشنامه هستند.»

  • دشواری‌های یک کار باستانی

جهانگیر کوثری تهیه‌کننده تئاتر کوروش است. او درباره نمایش کوروش به همشهری می‌گوید: « این نمایش، نخستین اثری است که در جهان درباره کوروش روی صحنه می‌رود و محصول سال‌ها تحقیق خانم صابری درباره کوروش است.»

کوثری می‌گوید: «طراحی دکور نیز به‌عهده خسرو خورشیدی، طراح دکور پیشکسوت سینما و تئاتر ایران است. ایشان با دقت بسیار همه دکورها را ساخته است. می‌دانید که آنچه از دوره هخامنشی به جا مانده است مثل تخت جمشید و... همه مربوط به دوره پادشاهان پس از کوروش است و از دوره کوروش چیزی به جا نمانده است. طراحی دکورهای آن دوره بسیار دشوار است که استاد خورشیدی با استادی همه این دکورها را ساخته است.» نمایش کوروش از هفدهم فروردین تا آخر اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

کد خبر 401046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha