همشهری آنلاین: شرکتی به نام نتکام (Netcome) ادعا دارد روزی قادر خواهد بود مغز انسان را اسکن و اطلاعات آن را ذخیره کند تا با استفاده از آن به شبیه‌سازی ذهن افراد بپردازد.

مغز

براساس گزارش BBC، اما این فرایند درحال حاضر نيازمند مغز انسان زنده  است از اين رو فرايندي 100 درصد کشنده خواهد بود.

براساس ادعاي شرکت نتکام در وبسایت رسمي‌اش، این امکان وجود خواهد داشت که کانکتومِ مغز، مجموعه اتصالات نورونیِ داخل مغز، با دقت و جزئیاتی بالا رصد شود تا بتوان خاطرات شخص را حتی پس از مرگ او بازسازی  اين شركت در بيانيه‌اي در وب‌سايت خود نوشته‌است جهانی را تصور کنید که در آن می‌توانید خاطره‌ای خاص را از درون مغزتان بازيابي كنيد. تحقیقات عصب‌شناسی امروز پیش‌بینی می‌کند که با ذخیره کانکتوم مغز، چنین جهانی تحقق‌یافتنی است.

پروژه اين شركت تحت حمايت مالي شركتي به نام وای کامبینیتر و مؤسسه ملی سلامت روانی آمریکا خواهد بود. اين دو مركز باور دارند پروژه ذخیره‌سازي مغز می‌تواند فرصتی تجاری به شمار رود.

تیم تحقیقاتی این پروژه عجيب از وکلایی براي مشاوره استفاده كرده‌است كه با قوانین نسبتا جدید ايالت کالیفرنیا در مورد شاخصه‌های مرگِ داوطلبانه آشنایی دارند. نتکام قصد دارد در مرحله آزمایشی پروژه خود با افرادي كه به بیماری‌های لاعلاج مبتلا هستند همكاري کند.

طرح اين شركت فرايندي شبیه به مومیایی‌ کردن است و جزئیاتِ بسیار دقیقِ مغز را ذخیره می‌کند. این روش در ابتدا روی خرگوش مورد آزمايش قرار گرفت و شركت نتكام به خاطر پیشرفت‌هایی که در زمينه ذخیره مغز به دست آورد موفق به دريافت جوايزي شد. در ادامه، اين روش روي زنی در پرتلند آمریکا مورد آزمايش قرار گرفت که تنها چند ساعت از مرگش گذشته بود؛ اما حتی همین چند ساعت نیز باعث شده بود که مغز آسیب جدی ببیند.

اكنون اين شركت به دنبال افرادي است که به دليل ابتلا به بيماري لاعلاج به دنبال مرگ داوطلبانه هستند.

تاكنون مدرکی به دست نيامده که نشان دهد می‌توان از بافت مغز فرد مرده خاطرات را بازیافت. اما تیم تحقیقاتی نتکام به دنبال روش‌هایی است که بتوان این فرایند را روی فردي كه در آستانه مرگ است آزمايش كند.

کد خبر 401055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha