شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

ایرج راد، بازیگر و کارگردان تئاتر: خوشبختانه مدتی است در تهران فضاهای متعددی برای اجرای تئاتر ایجاد شده است

راد

و به یمن وجود همین فضاها شاهد نوعی تنوع و گونه‌گونی در آثار نمایشی هستیم و گروه‌های حرفه‌ای، آماتور، دانشجو و... آثار خود را روی صحنه می‌برند و هر یک از این آثار نیز طبیعتا تماشاگر خاص خود را دارند و این‌گونه‌گونی سبب تنوع تماشاگران هم شده است.

تماشاگر امروز تئاتر ما برای دیدن نمایش طیف گوناگونی را پیش روی خود دارد؛ نمایش‌هایی که با متن‌های ایرانی یا خارجی و به‌صورت تراژدی یا کمدی و... به صحنه می‌روند و دست تماشاگر باز گذاشته تا از میان‌شان، آن را که بیشتر با سلیقه خود همراه می‌بیند، انتخاب کند. از سوی دیگر گروه‌های اجرایی هم این فرصت را دارند که مطابق با سبک و سلیقه هنری خود اثری را برای اجرا انتخاب کنند و روی صحنه ببرند. در این میان آنچه از همه امیدوارکننده‌تر است، نوگرایی برخی از جوانانی است که تازه پا به میدان گذاشته‌اند.

خلاقیت و شیوه‌های نوینی که در اجرای آثارشان انتخاب می‌کنند، برای تماشاگر تئاتر ما بسیار جذاب است؛ ضمن اینکه به یمن اجرای این نمایش‌ها خون تازه‌ای به رگ‌های تئاتر ما دمیده شده و از یکنواختی و تکرار بیرون آمده است. البته که شیوه‌های قبلی هم همچنان محترم هستند اما خلاقیت و نوآوری نیز ضرورتی غیرقابل انکار است.

هرچند در این میانگاه می‌بینیم اجراهای برخی از گروه‌های نمایشی صرفا کپی و الگوبرداری است اما همانطور که پیش‌تر آمد، هستند گروه‌هایی که با آگاهی و شناخت کامل دست به نوآوری می‌زنند و این نوآوری، ضرورت کار آنان است و من این گروه‌ها را ارج می‌نهم.

بیان این نکته هم ضروری است که آنچه می‌گویم درباره آثاری نیست که به هر قیمتی در پی جذب تماشاگر هستند، بلکه این جملات درباره آثاری است که با تعریف تئاتر به‌عنوان اثری فرهنگی که از ارزش‌های هنری و فکری برخوردار است، به صحنه می‌روند؛ هر چند در همین طیف هم از ضعیف‌ترین تا قوی‌ترین آثار را داریم.

و در پایان همچنان معتقدم اجرای برخی از گروه‌های جوان به‌شدت دلگرم‌کننده و امیدبخش است و باعث شور و شعف می‌شود که چنین نیروهای خوشفکری در تئاتر ما فعال شده‌اند. امیدوارم زمینه‌های لازم فراهم شود تا این جوانان که به حضورشان می‌بالیم، در کنار دیگر دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان تئاتری در شرایطی معقول بتوانند به اجرای نمایش بپردازند و بستر اشتغال برایشان فراهم شود تا با تامین معیشت‌شان و فعالیت خلاقه تئاتر، توان و انرژی و انگیزه داشته باشند.

* آنچه در اینجا مطرح کردم درباره نمایش‌هایی است که در سال‌جاری یا روی صحنه دیده‌ام یا در جریان اخبار اجرایشان بوده‌ام و طبیعتا این سخنان، بخشی از آثار نمایشی ما را دربرمی‌گیرد و به همه نمایش‌هایی که روی صحنه رفته‌اند، نمی‌پردازد.

کد خبر 401137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha