همشهری آنلاین: کیفیت هوای پایتخت طی ۱۱ روز گذشته از سال جدید به رغم تعطیلات نوروز و کاهش تردد خودروها در سطح شهر در وضعیتی بی‌سابقه نسبت به ۱۰ سال گذشته، ۵ روز برای گروه‌های حساس ناسالم، ۵ روز سالم و تنها یک روز پاک بود.

هوای ناسالم در تهران

به گزارش ايرنا، این وضعیت طی 10 سال اخیر به واسطه 5 روز هوای ناسالم ایام تعطیلات نوروز در شهر تهران بی‌سابقه است. بر اساس آمارهای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در 11 روز ابتدایی سال 96 شامل 7 روز پاک و 4 روز سالم بوده که این شرایط در مدت مشابه امسال تنها یک روز پاک با 5 روز سالم همراه با 5 روز ناسالم بوده است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا 50 در شرایط پاک (سبز)، 51 تا 100 در شرایط سالم (زرد)، 101 تا 150 در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، 151 تا 200 در شرایط ناسالم (قرمز)، 201 تا 300 در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و 301 تا 500 در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است».

شاخص کیفیت هوای تهران امروز (شنبه) برای سومین روز متوالی با عدد 109 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

کیفیت هوای تهران در 2 روز گذشته (جمعه 10 و پنجشنبه 9 فروردین) نیز به ترتیب با شاخص 104 و 115 برای گروه‌های حساس ناسالم بود.

کیفیت هوای تهران در روزهای چهارم و پنجم فروردین نیز با شاخص 131 و 103 در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

در همین حال و بر اساس آمارهای ثبت شده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در 11 روز نخست سال گذشته (1396)، 7 روز پاک و 4 روز سالم بوده است.

کیفیت هوای تهران در 11 روز ابتدایی سال 96 در روز سه‌شنبه هشتم فروردین با بیشترین میزان آلایندگی با شاخص 67 در شرایط سالم بوده است.

شاخص کیفی هوای تهران طی 11 روز نخست سال گذشته در 7 روز کمتر از 50 (شرایط پاک) و در 4 روز نیز کمتر از 100 (شرایط سالم) قرار داشته که این وضعیت در مقایسه با مدت مشابه امسال نشان‌دهنده افزایش محسوس میزان آلودگی هوای پایتخت است.

همچنین کیفیت هوای تهران طی 11 روز نخست سال 95 نیز در 5 روز پاک و در 6 روز سالم بوده است.

در همین حال، شاخص کیفی هوای تهران در 11 روز نخست امسال شامل یک روز کمتر از 50 (شرایط پاک)، 5 روز کمتر از 100 (شرایط سالم) و در 5 روز نیز با عددی بیشتر از 100 (ناسالم برای گروه‌های حساس) قرار داشته است.

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در روز شنبه 11 فروردين ماه اعلام کرد که ثبت پنجمین روز هوای آلوده پایتخت در ایام نوروز طی 10 سال اخیر بی‌سابقه است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به شاخص کیفی هوای پایتخت در روزهای اخیر، گفت: ورود گرد و غبار به فضای استان تهران یکی از عوامل اصلی افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پایتخت در روزهای اخیر است.

وحید حسینی افزود: در روزهای اخیر با پدیده گرد و غبار و سامانه آلوده ناشی از آن در پایتخت مواجه بودیم که همین امر تاثیر مستقیمی در افزایش غلظت آلاینده‌های شهر در روزهای تعطیل نوروز داشت.

وی اظهار کرد: البته حجم ترافیک معابر سطح شهر تهران نیز در 7 روز نخست سال جدید بیش از حد انتظار بود که همین امر نیز منجر به افزایش شاخص آلایندگی هوای تهران در روزهای نخست تعطیلات نوروز شد.

به گفته این مقام مسئول، به همین دلیل امسال شاهد افزایش آلودگی هوا و تعداد روزهای ناسالم شهر تهران در ایام نوروز بودیم که نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر بود.

حسینی با بیان اینکه 5 روز هوای ناسالم تهران طی ایام نوروز در 10 سال اخیر بی‌سابقه است، افزود: وجود گرد و غبار در سطح استان و همچنین حجم تردد خودروها و ترافیک دور از انتظار معابر پایتخت (با توجه به تعطیلات نوروز) از دلایل اصلی بروز این پدیده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: به نظر می‌رسد امسال شرایط کیفی هوای تهران در مقایسه با سال‌های گذشته مطلوب نباشد و شاهد افزایش روزهای آلوده و ناسالم هوای شهر در طول سال در مقایسه با سال گذشته باشیم.

به گفته حسینی، به طور متوسط هوای شهر تهران در 15 روز از سال پاک است که بیشتر این روزهای پاک نیز مربوط به فروردین ماه هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط کیفی هوای تهران در 11 روز نخست سال جاری و آلوده بودن 5 روز طی این مدت، پیش‌بینی می‌کنیم امسال تعداد روزهای آلوده هوای شهر تهران نسبت به سال گذشته بیشتر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بخش عمده پدیده گرد و غبار به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران منشا داخلی دارد، اظهار کرد: راهکار اصلی مقابله با این پدیده، مدیریت منابع آبی کشور با هدف مقابله با ریزگردها است.

کد خبر 401717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha