همشهری آنلاین: ۵ برنامه محوری حقوق شهروندی شامل برنامه تقسیم کار ملی، شاخص‌های کمی و کیفی پایش و ارزیابی فعالیت دستگاه‌های اجرایی، آیین‌ها و روش های غیرقضایی رسیدگی به شکایات، ساز و کار نظارتی بر منشور این حقوق و برنامه ملی آموزش حقوق در سال ۹۷ اجرا می‌شود.

شهیندخت مولاوردی

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، در گفت‌و‌گو با ایرنا،گفت: همه برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای سال 97 در دستور کار قرار دارد، مراحل نهایی خود را می‌گذراند و تیم‌های تخصصی مشغول آماده سازی آنها هستند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند منشور حقوق شهروندی ضمانت اجرایی ندارد این در حالی است که در منشور ساز و کارهای اجرایی و ضمانت آن پیش‌بینی شده است و با توجه به ماموریت دستیار ویژه سعی داریم تا در سال جدید اقدامات، برنامه‌ها و عملکرد دستگاه‌ها را رصد و پایش کنیم و مورد ارزیابی قرار دهیم.

دستیار رئیس جمهوری یادآور شد: قرار است «گزارش کامل پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در سال 96» بعد از تعطیلات با تایید رئیس جمهوری منتشر شود.

وی با بیان اینکه امورحقوق شهروندی در دو بخش نهادسازی و نهادینه سازی در حال پیگیری است، گفت: نهادینه سازی منظور آموزش، اطلاع رسانی، جریان سازی، ظرفیت سازی، ترویج و تبیین حقوق شهروندی است و سه وزراتخانه (آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در منشور حقوق شهروندی صراحتا وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را برعهده دارند که با آنها در این باره رایزنی‌های لازم انجام شده و برنامه‌های عملیاتی در حال تهیه است.

مولاوردی با اشاره به سفرهای استانی که در ماه‌های اخیر داشته است، گفت: موضوع حقوق شهروندی از سوی انجمن‌ها بسیار مورد استقبال واقع شده است و در استان‌ها هم به نظر می‌رسد که در مقایسه با کلانشهرها این استقبال بیشتر است.

کد خبر 401778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha