همشهری آنلاین: یک قطعه لباس زربفت ابریشمی که بیش از هزار سال پیش بافته شده و از ارزشمندترین گنجینه‌های قوم باستانی سغد (تاجیکستان و ازبکستان امروزی) است، با رقم پایه ۵۰۰ هزار پوند در حراجی لندن عرضه می‌شود.

لباس ابریشمی قوم سغد

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، روي اين لباس زربفت تصاوير پرندگان لچك به سر و گردنبندهاي جواهرنشان به منقار ديده مي‌شود كه نشانه‌اي از تعلق داشتن اين پرنده‌ها و لباس به خاندان سلطنتي است. الكساندرا روي، قائم‌مقام مدير بخش خاورميانه حراجي ساثبيز مي‌گويد: «نمونه اين لباس‌ها جز در موزه‌ها يافت نمي‌شود و شرايط اين يكي واقعا فوق‌العاده است. گرچه لباس هزار سال عمر دارد اما به نظر مي‌رسد از طلاي واقعي ساخته شده است.»

آزمايش‌ها نشان مي‌دهد اين لباس زربفت مورد استفاده هم قرار گرفته و با اين حال شرايط امروزي آن بسيار خوب است. سغدي‌ها كه ساكن تاجيكستان و بخش‌هاي شرقي ازبكستان بودند، به داشتن صنعت نساجي بسيار پيشرفته شهرت داشتند. اين قوم چادرنشين در مسير حركت خود در جاده باستاني ابريشم از قسطنطنيه تا هند همه چيز براي تجارت كردن با خود مي‌بردند؛ از پارچه‌هاي گرانبها تا برده و عطر.

چيني‌ها در تجارت با سغدي‌ها از آنها اسب‌هاي اصيل مي‌گرفتند و در عوض ابريشم بسيار باكيفيت مي‌دادند. امپراتوري سغد سال دهم ميلادي از بين رفت و قدمت لباس زربفت ايريشمي به سال‌هاي هفت تا 9 پس از ميلاد مسيح برمي‌گردد. اين لباس باستاني كه پيش‌تر در اختيار يك مجموعه‌دار فرانسوي بود، روز 25 آوريل در حراج آثار هنري جهان اسلام در ساثبيز لندن چكش مي‌خورد.

کد خبر 401802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha