سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پس از آن‌که یکی از روزنامه‌های دولتی چین نوشت، این کشور باید به خاطر اظهارات استقلال‌طلبانه‌ نخست وزیر تایوان حکم دستگیری بین‌المللی علیه‌اش صادر کند،‌ دولت تایوان سه شنبه ۱۴ فروردین چین را متهم کرد که از رسانه‌هایش علیه دولت تایپه استفاده می‌کند.

 تایوان و استقلال‌طلبی آن یکی از مشکلات مهم دولت چین محسوب می‌شود. پکن آن را یک استان شورشی می‌داند و حتی اعلام کرده در صورت نیاز با استفاده از زور این منطقه را تحت لوای خود نگاه می‌دارد.

خصومت چین در قبال تایوان از زمان روی کار آمدن سای اینگ ون، رئیس‌جمهور حامی استقلال تایوان از حزب ترقی دموکراتیک بیشتر نیز شده است.

او در 2016 به عنوان رئیس‌جمهور تایوان انتخاب شد. چین نگران است که این زن استقلال‌طلب به دنبال تحقق استقلال باشد اما سای اینگ ون می‌گوید که تنها به دنبال حفظ موقعیت کنونی و صلح است.

به گزارش ایسنا به نقل از  رویترز،پس از آن که ویلیام لای، نخست وزیر تایوان روز جمعه در پارلمان این کشور گفت که یک "کارگر مستقل تایوانی" است و تایوان یک کشور مستقل است، روزنامه‌ "گلوبال تایمز" چین از رسانه‌های رسمی این کشور نوشت که این مرد باید براساس قانون ضد تجزیه طلبی مصوب 2005 چین تحت پیگرد قرار گیرد.

روزنامه خلق چین نیز روز شنبه نوشت: اگر مدارک دال بر گناهکاری او مشخص باشد، باید حکم دستگیری بین المللی علیه‌اش صادر شود.

دفتر امور تایوان در چین نیز روز دوشنبه اعلام کرد که اظهارات نخست وزیر تایوان خطرناک و گستاخانه است و باعث به خطر افتادن صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان می‌شود.

در طرف مقابل شورای سیاست گذاری امور چین در دولت تایوان اظهارات مطرح شده در روزنامه‌ گلوبال تایمز و توسط مقام‌هاي دولت چین را تهدیدکننده و غیرمنطقی خواند و اعلام کرد: نخست‌وزیر تایوان از رویکرد رئیس‌جمهور تبعیت می‌کند. تایوان یک جامعه دموکراتیک و کثرت‌گراست. در دو سال گذشته، دولت تایوان رویکرد بدی در قبال چین نداشته است.

کد خبر 401840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha