همشهری آنلاین: وزارت راه و شهرسازی براساس بازار خرید و فروش مسکن در نیمه دوم سال گذشته پیش‌بینی کرد که روند رونق معاملات در سال جدید نیز ادامه یابد.

ایرنا به نقل از تارنمای وزارت راه و شهرسازی نوشت: «علی چگنی» مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن ضمن مرور وضعیت بازار مسکن از سال 92 و متغیرهای تاثیرگذار بر آن گفت: از نیمه دوم پارسال شاهد افزایش قیمت و معاملات در این بخش بودیم و علاوه بر آن پروانه‌های ساختمانی و سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های شروع شده نیز رشد کرد.

وی با توجه به تغییر و تحولات بازار مسکن، پیش‌بینی کرد که امسال با افزایش ملایم قیمت‌ها روند رونق ادامه می‌یابد؛ البته انتظار رشد سریع در هیچکدام از متغیرهای بخش مسکن وجود ندارد.

این مقام مسئول ادامه داد: از حدود دی‌ماه 96، نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن 20 درصد و در بهمن‌ماه 96 نیز رشد قیمت‌ها 22 درصد گزارش شد که همه آنها از روند رو به رشد بازار معاملات مسکن حکایت داشتند.

وی افزود: اگر معاملات در سطحی که از نیمه دوم سال 96 شروع شد، باقی بماند گردش بازار مناسبی در مسکن خواهیم داشت؛ اگرچه رشد شدیدی نیست اما در حد قابل قبولی می‌ماند.

چگنی با بیان اینکه روند حرکت متغیرهای بازار مسکن از سال 92 تا 95 ثابت بود گفت: قیمت‌ها طبق نرخ‌های جاری به نسبت ثابت و براساس قیمت‌های ثابت نزولی بود.

وی اظهار داشت: در این سال‌ها نرخ رشد تولید مسکن به شدت کم شده بود به گونه‌ای که به زیر 400 هزار واحد مسکنی در شهرها رسید.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن گفت: در فاصله سال‌های 92 تا 95 به دلیل کاهش سودآوری، کاهش قدرت خرید مردم و ورود متقاضیان غیرمصرفی در بازار مسکن، بخش خصوصی تمایل و علاقه‌ای به تولید مسکن و سرمایه‌گذاری در آن نداشت.

وی اقتصاد را یک زنجیره به هم پیوسته دانست و افزود: در کنار بازار مسکن در فاصله سال‌های 92 تا 95 سایر بازارها همچون بازار ارز با افزایش 30 درصدی، بازار طلا، بازار اتومبیل و بازار سرمایه نیز رشد قابل توجهی داشته و بر بخش مسکن تاثیر گذاشتند.

چگنی یادآورشد: در بازه زمانی سال 92 تا 95 سوآوری بخش مسکن به پایین‌ترین حد رسید؛ بنابراین بازار نهاده‌های تولید مسکن را نیز متاثر کرد و باعث تعطیلی آنها شد.

به گزارش ایرنا و براساس آمار بانک مرکزی، ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمت های جاری در 9 ماهه سال 1396 نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن 12 درصد افزایش یافته است.

با اعمال شاخص‌های قیمتی متناظر و تعدیل ارزش افزوده ساختمان‌های خصوصی به قیمت‌های جاری و همچنین با احتساب ارزش افزوده ساختمان‌های دولتی، نرخ رشد بخش «ساختمان» به قیمت‌های ثابت سال 1390 در 9 ماهه نخست پارسال در حدود 0.8 درصد برآورد می‌شود.

این درحالیست که در 9 ماهه نخست سال 95 رشد اقتصادی در بخش ساختمان منفی 15.3 درصد (15.3-)بود و این شاخص برای کل سال 95 برابر منفی 13.1 درصد (13.1-) محاسبه شده بود.

در فصل بهار 96 نیز بخش ساختمان همچنان در رکود قرار داشت هر چند که از شدت منفی بودن فعالیت‌ها کاسته شد و به منفی 3.5 درصد (3.5-) رشد رسید اما از فصل تابستان رشد اقتصادی در این بخش مثبت شد و به این ترتیب بخش ساختمان در تابستان پارسال 3.1 درصد و در فصل پاییز 1.4 درصد رشد کرد.

به این ترتیب بخش ساختمان پس از پشت سر گذاشتن دوره رکود، 2 فصل متوالی رشد مثبت را تجربه کرد که از نظر کارشناسان اقتصادی وقتی نرخ رشد در هر یک از بخش‌های اقتصادی برای 2 فصل متوالی مثبت باشد، به منزله خروج آن از دوره رکود است.

کد خبر 401861

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha