همشهری آنلاین: وزیر بهداشت گفت: بارها اعلام کرده‌ام به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاری که در صنعت خودرو کشور انجام شد، در حوزه پزشکی هم رخ دهد چرا که آن را خیانت می‌دانیم.

وزیر بهداشت

به گزارش ایسنا،  سیدحسن هاشمی در دیدار با کارکنان سازمان غذا و دارو ضمن تبریک آغاز سال جدید افزود: واقعا خیانت است که دارو و تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم و به اسم حمایت از تولید داخل برای عده‌ای رانت ایجاد کنیم.

وزير بهداشت گفت: اگر بخش تیمی سازمان غذا و دارو تقویت و همکاری‌ها افزون‌تر شود و معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت هم به این سازمان کمک کنند، قطعا این سازمان می‌تواند موثرتر از گذشته عمل کند. البته باید بدانیم که دولت از نظر منابع مالی با محدودیت‌هایی مواجه است؛ هر چند که من شخصا گله‌مندم چرا که قول‌هایی داده شد، اما به آنها عمل نکردند. همچنین صحبت‌هایی برای پرداخت کامل مطالبات انجام شده بود اما نتوانستیم آنطور که شایسته است این کار را انجام دهیم.

  • هنوز 50 درصد اعتبارات 96 وزارت بهداشت محقق نشده است

وی افزود: به دلیل همین بدقولی‌ها زنجیره تولید، عرضه و مصرف کالاهای سلامت دچار مشکل شد. متاسفانه هنوز 50 درصد اعتبارات هم از سال قبل محقق نشده که امیدواریم ابتدای سال جدید محقق شوند تا بتوانیم مشکلات را مدیریت کنیم. اما اگر این اتفاق نیفتد در سال 97 با مشکلاتی بیش از سال 96 مواجه خواهیم بود.

  • لزوم بازنگری در فهرست بیمه‌ای داروها و تجهیزات پزشکی

هاشمی با تاکید بر لزوم کنترل در هزینه‌ها در حوزه سلامت ادامه داد: باید در راستای کنترل هزینه، در لیست داروها و تجهیزات پزشکی مورد پوشش بیمه‌ها بازنگری شود.

وزیر بهداشت با اشاره به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالاهای ایرانی، اظهار کرد: باید توجه کرد که در این حوزه هیچ دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در جهت خودکفایی در طول 30 تا 40 سال گذشته اقدام نکرده است. عملکرد حوزه سلامت و جامعه پزشکی در این زمینه بی‌نظیر بوده است؛ چه در ارائه خدمات پزشکی و چه در سایر موارد. به طوریکه در گذشته شاهد اعزام بیماران ایرانی به کشورهایی چون اسرائیل، آمریکا و ... بودیم. از طرفی در کشور نیز پزشکان غیرایرانی ارائه خدمت می‌کردند. این در حالیست که اکنون دو دهه است که نه تنها بیماران‌مان را به خارج اعزام نمی‌کنیم بلکه در حوزه سلامت پذیرش بیمار از سایر کشورها را هم داریم.

  • صنعت دارو متحول شود

هاشمی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه تولید دارو نیز گفت: در حال حاضر 50 درصد داروهای مورد نیاز کشور صفر تا صدش در داخل تولید می‌شوند و بقیه آن هم قابل تولید است. همچنین اگر سخت‌گیری‌های لازم انجام شود و امتیازاتی برای صادرات در نظر گرفته شود، می‌توانیم ظرفیت‌های خالی صنعت دارو را جبران کنیم. البته بخشی از خالی ماندن ظرفیت صنعت دارو به دلیل قدیمی بودن این صنعت است. بنابراین صنعت دارو باید متحول شود تا در دنیا برای خودش جایگاهی پیدا کند. البته بخشی از این موضوع هم در گرو ارتباطات سیاسی و ... است.

هاشمی با بیان اینکه طی طرح تحول نظام سلامت بیشترین خرید را از شرکت‌های دانش بنیان انجام دادیم، گفت: به طوریکه در طی این طرح به میزان 2500 میلیارد از این شرکت‌ها خرید کردیم. همچنین در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هم اعلام کردیم که هر کسی در کشور تولیدی داشته باشد که محصولش در بازار مشتری پیدا کند، 90 درصد بازار آن محصول را به این تولید کننده اختصاص می‌دهیم و محصولش را به میزان 75 درصد قیمت برند اصلی خریداری می‌کنیم. البته این حرف به این معنی نیست که تولید کننده‌ای بخواهد از رانت ما استفاده کند.

  • به اسم حمایت از تولید داخل، رانت ایجاد نمی‌کنیم

هاشمی ادامه داد:‌ در عین حال بارها اعلام کرده‌ام که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کاری که در صنعت خودرو در کشور انجام شد در حوزه پزشکی هم رخ دهد؛ چرا که آن را خیانت می‌دانیم و واقعا خیانت است که دارو و تجهیزات پزشکی بی کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم و به اسم حمایت از تولید داخل برای عده‌ای رانت ایجاد کنیم. بنابراین باید دارویی را در اختیار مردم قرار دهیم که خودمان هم آن را برای خانواده‌مان استفاده می‌کنیم.

  • کیفیت و قیمت تولیدات داخلی برایم مهم است

هاشمی با بیان اینکه معتقدم در سال 97 باید مسیر سال گذشته را دنبال کنیم و حمایت از تولید داخل که وظیفه ملی، شرعی و قانونی‌مان است را انجام دهیم، گفت: البته گاهی اوقات به عدم حمایت از تولید داخل متهم می‌شویم، اما این حرف نشأت گرفته از زیاده‌خواهی عده‌ای است که تسلیم‌شان نشده و نمی‌شویم. بنابراین در حوزه تولید داخل، کیفیت و قیمت برایمان مهم است؛ چرا که این پول از جیب مردم اعم از کارگر، کارمند، یتیم و ... تامین شده و باید با ارزان‌ترین قیمت، بهترین کیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم.

هاشمی تاکید کرد: البته محصول داخلی زمانی که در سایر کشورها و مجامع بین‌المللی بازار پیدا کند، اعتماد آفرین است. دارو، تجهیزات پزشکی و ... باید بتوانند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند. باید بدانیم که هزینه‌های زیادی برای ایجاد اعتبار در حوزه دارو انجام شده و در منطقه هم بازار وسیعی را در اختیار داریم. بنابراین اگر صنعت ما صادرات را به درستی بفهمد، می‌تواند بیش از شرایط موجود کارآفرین و ثروت آفرین باشد. مطمئنم که در سازمان غذا و دارو و در بخش‌های مختلف حواس‌تان را کاملا جمع می‌کنید.

  • 97 سخت‌تر از 96 خواهد بود

وزیر بهداشت با بیان اینکه سال 97 به مراتب سخت‌تر از سال 96 است، گفت: مردم با سازمان غذا و دارو به طور مستقیم سر و کار دارند و نباید اجازه دهیم که دستاوردهایی که طی این چند سال ایجاد شده، خدشه‌دار شوند. مردم باید شاهد باشند که از حقوق‌شان دفاع می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سازمان انتقال خون نیز گفت: این سازمان به صورت کاملا علمی اداره می‌شود. البته سرعت بیشتری می‌خواهد و معنی آن حمایت بیشتر از سوی وزارت بهداشت و دولت است. شاید نیاز به قوانین جدیدی برای چابک‌تر شدن سازمان انتقال خون باشد.

وزیر بهداشت در ادامه به اقدامات انستیتو پاستور نیز اشاره کرد و گفت: من به آینده انستیتو پاستور بسیار امیدوارم و همچنین امیدوارم پاستور مانند 50 سال قبل به یک کانون علمی و مرکز تولید دانش بدل شده و باعث فخر بیشتر ایران شود. البته فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده و نوسازی جدی در همه زمینه‌ها در انستیتو پاستور لازم است. امیدوارم کارنامه سال 97 در پیشگاه خدا و مردم ایران قابل قبول‌تر از سال 96 باشد. برای این اتفاق مسئولان باید هوشیار و جدی باشند؛ به ویژه در سازمان غذا و دارو که پیشانی خدمات وزارت بهداشت است. بنابراین باید مراقبت کنیم که در سال 97 آسیبی به این بخش وارد نشود.

کد خبر 401897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha