همشهری آنلاین: رئیس کمیته ملی ربوکاپ آزاد ایران با اشاره به اهمیت توسعه هوش مصنوعی و استفاده از ربات‌ها گفت: سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ در کشور با رقابت ۴۷۸ تیم از ۱۲ کشور جهان برگزار می‌شود.

روبوکاپ

به گزارش ایرنا، دکتر مرتضی موسی‌خانی در نشست خبری سیزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران اظهار کرد: نزدیک به 800 تیم از 12 کشور برای شرکت در این مسابقات ثبت‌نام کرده بودند و در نهایت 478 تیم برای شرکت در مسابقات پذیرفته شدند که 38 تیم از 11 کشور خارجی از جمله ترکیه، آلمان، چین، آمریکا، هلند، فرانسه، انگلیس، پرو، هند، سنگاپور و کره حضور دارند.

  • تعداد تیم‌ها و لیگ‌های مسابقات

وی با اشاره به لیگ‌های این مسابقات افزود: این مسابقات امسال در 26 لیگ برگزار می‌شود و شامل بخش‌های دانشجویی با 10 لیگ و 132 تیم، لیگ دانش‌آموزی با 193 تیم، بخش شبیه‌سازی با 5 لیگ و 60 تیم و بخش کاربردی با 4 لیگ و 93 تیم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامي قزوین در مورد روند برگزاری مسابقات نیز توضیح داد: این مسابقات از روز پنج‌شنه (16 فروردین) با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و بازدید رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در سالن‌های محل نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز می‌شود و شنبه (18 فروردین) نیز مراسم اختتامیه در سالن برج میلاد با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برای معرفی تیم‌های برتر برگزار می‌شود. همچنین برترین تیم‌ها علاوه بر دریافت مجوز شرکت در مسابقات جهانی ربوکاپ امسال در مونترال کانادا (26 خرداد تا اول تیر) از مزایایی از جمله عضویت در بنیاد ملی نخبگان و حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برخوردار می‌شوند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران گفت: این مسابقات که از 13 سال قبل با هدف ترویج علم هوش مصنوعی و توسعه صنعت رباتیک برگزار می‌شود؛ امسال با بهبود کیفیت تیم‌ها همراه بوده است.

وی تاکید کرد: معمولا هر سال 50 درصد تیم‌هایی که برای شرکت در بخش دانش‌آموزی ثبت‌نام می‌کردند، از نظر کیفی تایید می‌شدند اما امسال 75 درصد تیم‌ها تایید شدند.

دکتر موسی خانی گفت: برگزارکنندگان مسابقات امسال زمینه‌های مسابقات را به 18 زمینه توسعه دادند که شامل بخش دانش‌آموزی نیز می‌شود که در 5 روز میزبان علاقمندان خواهیم بود.

وی با اشاره به لیگ‌های دیگر در بخش دانش‌آموزی افزود: لیگ ربات‌های جنگجو را با هدف ترغیب دانش‌آموزان، قلعه رباتیک و لیگ خودروهای هوشمند با هدف توجه به ساخت این نوع خودروها را طراحی کرده‌ایم؛ همچنین در سالن‌های مختلف نمایشگاه برنامه‌های خوبی توسط همکاران باغ کتاب با هدف ترویج گسترده‌تر علم هوش مصنوعی برای بازدیدکنندگان خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به لیگ‌های دیگر بخش دانش‌آموزی و بزرگسال نیز گفت: لیگ شبیه‌سازی دو بعدی و سه بعدی را در دو بخش اضافه کرده‌ایم زیرا برای توسعه هوش مصنوعی و علم رباتیک مهم است.

وی اضافه کرد: لیگ ربات‌های امداد و نجات را با لیگ‌های زمین کوچک برای دانش‌آموزان توسعه دادیم، همچنین برای دانش‌آموزان ربات‌های امدادگر واقعی، لیگ زمین ربات‌های فوتبالیست را در این دوره از مسابقات بزرگتر کرده‌ایم که مطابق با استانداردهای جهانی است.

به گفته موسی خانی، لیگ ربات‌های مین‌یاب در دو بخش دستی و خودکار برنامه‌ریزی شده‌اند، لیگ ربات‌های کار صنعتی، ربات‌های خانگی و ربات‌های پرنده از دیگر بخش‌های این مسابقات هستند. همچنین لیگ ربات‌های انسان‌نما در سه سایز بزرگسال، کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده است که در بخش دانش‌آموزی لیگ ربات‌های فوتبالیست در وزن آزاد و سبک وزن طراحی شده است.

  • رونمایی از ربات اطفای حریق 

رئیس دانشگاه آزاد قزوین ادامه داد: در بخش دانش‌آموزی لیگ‌های کاربردی را با هدف ایجاد توجه دانش‌آموزان به محصولات مورد نیاز از جمله ربات‌های اطفای آتش اضافه کرده‌ایم.

وی با اشاره به رونمایی از یک ربات جدید اطفای حریق همزمان با این مسابقات گفت: در اولین روز از برگزاری مسابقات از ربات اطفای حریق ساخت مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه آزاد قزوین رونمایی می‌شود.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ همچنین از برگزاری همایشی در این مورد خبر داد و افزود: سمپوزیوم هوش مصنوعی و رباتیک در دانشگاه آزاد قزوین همزمان با روز اختتامیه یعنی 18 فروردین برگزار می‌شود.

  • استفاده از هوش مصنوعی و ارتقای کیفیت کالای ایرانی

موسی خانی همچنین با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد حمایت از کالای ایرانی اظهار کرد: هوش مصنوعی زمینه‌ساز ارتقای کیفیت کالای ایرانی است و همین امر به همراه کاهش قیمت موجب استقبال بیشتر از کالاهای تولید داخل می‌شود.

وی با اشاره به محورهای انقلاب چهارم صنعتی ادامه داد: انقلاب چهارم صنعتی یا industry 4.0 بر رباتیک و هوش مصنوعی استوار است و اگر این دانش توسعه داده شده و در صنایع کاربردی شود صنعت ما می‌تواند با صنایع دیگر کشورهای جهان رقابت کند.

رئیس دانشگاه آزاد قزوین در مورد میزان استفاده از ربات‌ها در صنایع ایران نیز گفت: ربات‌های کار امروزه در صنایع بسیاری کشورها استفاده می‌شوند ولی میزان استفاده از این ربات‌ها در صنعت ما متاسفانه بیشتر از 10 درصد نیست.

وی ادامه داد: صنایع ما باید احساس نیاز کنند تا به سوی توسعه این علم بیایند و اگر صنعت بخواهد از بازار بسته داخلی خارج شود راهی جز ارتقای کیفیت ندارد که یکی از راه‌های آن استفاده از ربات‌هاست.

موسی خانی با اشاره به بعضی انتقادها در مورد کاهش فرصت‌های شغلی در صورت استفاده از ربات‌ها گفت: اگر مکانیزاسیون و اتوماسیون در صنایع افزایش یابد موجب توسعه بازار و در نهایت رونق صنایع می‌شود.

وی خطاب به بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع نیز گفت: این بخش‌ها باید به سوی دانشگاه‌ها بیایند و با آنها ارتباط داشته باشند تا بتوانند با ارتقای محصولات خود وارد بازار جهانی شوند.

کد خبر 401996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha