همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بار دیگر نسبت به کمبود ویتامین D هشدار داد.

لبنیات

به گزارش همشهري آنلاين، زهرا عبداللهی گفت: با توجه به کمبود ویتامین D باید از طریق محصولات غذایی غنی شده این ویتامین را به بدن رساند. در حال حاضر شیر و ماست غنی شده در بازار موجود است، بنابراین توصیه می‌شود، برای تامین ویتامین D موردنیاز بدن، از شیر و ماست غنی شده استفاده شود.

او افزود: گروه لبنیات در هرم غذایی، مهمترین منبع تامین کلسیم و فسفر مورد نیاز بدن است . کلسیم در تشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد، 99 درصد کلسیم بدن در استخوان‌ها قرار دارد که در صورت فقر کلسیم در بدن، پوکی استخوان محتمل است. پوکی استخوان به مرور زمان، منجر به شکستگی‌های خودبه خودی استخوان می‌شود.

عبداللهی، درباره ویتامین‌ها و موادمغذی موجود در لبنیات گفت: این گروه داراي کلسیم ، فسفر، پروتئین، ویتامینB2، ويتامينB12 ، ويتامين A و ساير مواد مغذي است. مصرف گروه شیر و لبنیات به علت آنکه مهم ترین منبع کلسیم و فسفر است، برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم است، همچنین به علت داشتن ویتامین A برای رشد و سلامت پوست، هم مفيد هستند.

او تاكيد كرد: هر فرد، روزانه باید 2 تا 3 واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کند. در این گروه علاوه بر شیر، فرآورده‌های آن مثل ماست، پنیر، کشک و بستنی قرار می‌گیرند و خامه، کره و سرشیر جزو گروه لبنیات نیست.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درباره میزان مصرف گروه شیر و لبنیات تصریح کرد: یک واحد از گروه لبنیات معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست كمتر از 2.5 درصد چربي، يا 45 تا 60 گرم پنیر (معادل يك و نيم قوطی کبریت پنیر)، یا یک چهارم لیوان کشک، يا 2 ليوان دوغ، يا يك ونيم لیوان بستنی است.

 او تاكيد كرد:  به منظور جلوگیری از ابتلا به چربی خون، فشارخون، گرفتگی عروق، چاقی و بیماری‌های قلبی عروقی باید از لبنیات کم چرب استفاده شود. باتوجه به اهمیت تامین کلسیم، فسفر و پروتئین برحسب اینکه کدامیک از این موادغذایی در محل زندگی بیشتر یافت می‌شوند، افراد بزرگسال سالم روزانه 2 تا 3 واحد از اين گروه بايد مصرف كنند، مثلا اگر در طول روز یک لیوان شیر، یک لیوان ماست و يك ونيم قوطي كبريت پنیر مصرف شود، در واقع 3 واحد از گروه شیر و لبنیات خورده شده است و يا اگر دو لیوان ماست و يك ونيم قوطی کبریت پنير در طول روز مصرف شود، در این صورت 3 واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف شده است.

عبداللهی گفت: توصيه مي‌شود از شیرهای پاستوریزه شده دو و نيم درصد چربي و يا كمتراستفاده شود، در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه باید شیر تازه را مدت 10 دقیقه در حال هم زدن جوشانید و سپس مصرف کرد.

 او تاكيد كرد: از مصرف پنیر تازه باید پرهیز شود مگر اینکه با شیر پاستوریزه تهیه شده باشد. هنگام استفاده از کشک باید دقت شود کپک زدگی و بوی نامطبوع نداشته باشد، کشک مایع قبل از مصرف باید به مدت 5 دقیقه جوشانده شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید از بستنی‌هایی که با شیر جوشیده شده و یا پاستوریزه تهیه شده اند، استفاده شود، گفت: بايد توجه داشت كه مصرف زياد بستني به دليل كالری بالای آن مي‌تواند منجر به اضافه وزن وچاقي شود.

عبداللهی با بیان اینکه مصرف شیر و لبنیات برای کودکانی که در سنین رشد قرار دارند، بسیار مهم است، گفت: علاوه برآن در سن بلوغ و در دوران بارداری برای رشد جنین، مصرف شیر و لبنیات بیش از مقدار توصیه شده، ضروری است.

او درباره باورهایی که در خصوص شیرهای فرا دما که ماندگاری طولانی دارند، وجود دارد، گفت: برخلاف باور مردم، شیرهای استریلیزه یا فرا دما که مدت ماندگاری آنها بیش از شیرهای معمولی است، مواد نگهدارنده ندارد، بلکه این شیرها به دلیل اینکه در درجه حرارت بالا و در محیط خلا بسته بندی می‌شود، مدت ماندگاری بیشتری دارد، بنابراین چنانچه بسته بندی آن باز شود، باید سریعا مصرف شود.

کد خبر 402009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha