پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۴

همشهری آنلاین: محققان راهکار جدیدی را ابداع کردند که امکان ترمیم سلول‌های شنوایی را در گوش میانی فراهم می‌کند.

ناشنوایی

به گزارش آسوشیتدپرس، ناشنوایی حاصل از سروصدای زیاد و افزایش سن، به دلیل از بین رفتن ارتباط بین گیرنده‌های حسی موسوم به سلول‌های مویی و نورون‌هایی که لرزش این سلول‌ها را به مغز منتقل می‌کنند، ایجاد می‌شود. این سلول‌ها و نورون‌ها در گوش میانی قرار دارند که به طور مستمر مایعی درون آن جریان دارد. در نتیجه هر دارویی که برای ترمیم سلول‌ها و بازیابی شنوایی مورد استفاده قرار گیرد، توسط این مایع شسته شده و از بین می‌رود.

محققان دانشگاه هاروارد با همکاری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مولکولی را ساختند که دو ماده 7,8DHF و bisphosphonate را با یکدیگر ترکیب می‌کند. ماده 7,8DHF پروتئینی است که برای توسعه و عملکرد سیستم نورون‌ها ضروری است در حالی که bisphosphonate به استخوان‌ها می‌چسبد.

در آزمایشاتی که روی بافت گوش موش‌ها انجام گرفت این مولکول توانست درون مایع گوش باقی بماند و نورون‌ها را برای بازسازی سیسناپس‌ها تحریک کند. این فرآیند منجر به ترمیم سلول‌های مویی و نورون ها شد.

با وجود این که این شیوه هنوز در مراحل اولیه است، محققان معتقدند که از این طریق، گام بزرگی در مسیر درست برداشته‌اند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Bioconjugate Chemistry منتشر شده است.

کد خبر 402034