همشهری آنلاین: شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان روز جمعه برای شرکت در گفت و گوهای صلح افغانستان با سران حکومت وحدت ملی به کابل سفر کرد.

 نخست وزیر پاکستان برای گفت و گوهای صلح به کابل رفت

به گزارش ایرنا، اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از 'شاهد خاقان عباسی' نخست وزیر پاکستان که به دعوت رسمی افغانستان در رأس هیات عالی رتبه به کابل سفر کرده است، در ارگ ریاست جمهوری این کشور استقبال کرد.

نخست وزیر پاکستان را در این سفر، وزیران امور خارجه، کشور، مشاور امنیت ملی پاکستان و فرماندار ایالت خیبرپختونخوا، ایالت همجوار با افغانستان همراهی می کنند که حضور این مقامات، نشان دهنده اهمیت این سفر است.

'شاه حسین مرتضوی'سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان پیش از این در خصوص این سفر گفته بود که نکتۀ اساسی این سفر را موضوع صلح با طالبان تشکیل می‎دهد.

مرتضوی گفته بود موضوعات اساسی در این سفر، گسترش همکاری در تحقق صلح و مبارزه علیه گروه‎های تروریستی است، گذشته از آن در مورد همکاری‎های منطقه ای نیز با پاکستان گفت و گو می شود، مهم تر از همه اینکه می‎خواهیم با تحقق گفت و گوی دولت با دولت مشکلات دوجانبه برطرف شود.

همکاری‌ها در روند صلح، مبارزه با گروه‌های تروریستی و همکاری‌های منطقه‌ ای از مهمترین موضوعات گفت‌وگوها در این سفر است.

اشرف غنی پس از دومین نشست پروسه‌ کابل، از شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان بطور رسمی دعوت کرد که به کابل سفر کند.

اگرچه تبادل اتهامات میان کابل و اسلام آباد کمتر از 24 ساعت از سفر نخست وزیر پاکستان به افغانستان نیز ادامه داشت، به نظر می رسد دو کشور مصمم به تقویت اعتماد دوجانبه، رفع سوء تفاهم و برداشتن گام رو به جلو در مسیر صلح و همکاری های موثر هستند.

سفر نخست وزیر پاکستان در حالی انجام می شود که در روزهای اخیر، کابل اتهام نقض حریم هوایی افغانستان از سوی جنگنده های پاکستانی را علیه اسلام آباد عنوان کرد.

تنها یک روز قبل از سفر نخست وزیر پاکستان، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور صریحا این اتهام را رد کرد و گفت:جنگنده های پاکستانی در مناطق نزدیک مرز افغانستان در حال انجام عملیات علیه مواضع تروریست ها هستند اما هیچ اقدامی برای نقض حریم هوایی کشور همسایه انجام نشده است.

با نگاهی به روابط اسلام آباد و کابل طی سال های اخیر، فراز و فرودهای زیادی را می توان در آن مشاهد کرد که از نبودن ثبات و آرامش حکایت دارند. با این حال سفرهای اخیر مقامات ارشد وزارت امور خارجه پاکستان و افغانستان به پایتخت های دو کشور با هدف اعتماد میان دو کشور را می توان گام موثر برای انجام شدن سفر نخست وزیر پاکستان به کابل توصیف کرد.

زمانی که محمد اشرف غنی سکان ریاست دولت افغانستان را از حامد کرزی تحویل گرفت، پاکستانی ها از روی کار آمدن اشرف غنی به گرمی استقبال کردند و در همان ماه های نخست مسئولیت وی، هیات های بلندپایه زیادی میان اسلام آباد و کابل رد و بدل شد و حتی سران دو کشور هم به پایتخت های یکدیگر سفر کردند و نمودار روابط، در مدت نسبتا کوتاهی، با شیب تند سیر صعودی خود را آغاز کرد.

نقطه عطف این روابط را باید سفر اشرف غنی به اسلام آباد و سفر نخست وزیر و فرمانده ارتش پاکستان به کابل دانست.

اما تشدید حوادث تروریستی در کابل طی یکسال گذشته، تمامی معادلات را بر هم زد و روابطی که سیر صعودی پیدا کرده بود، با همان سرعت و حتی بلکه بیشتر، دچار روند نزولی شد و اتهام زنی های کابل علیه اسلام آباد مبنی بر نقش داشتن دستگاه اطلاعات و امنیت پاکستان در اقدامات تروریستی در خاک افغانستان از موثرین عوامل سیر نزولی شدید در منحنی روابط دو کشور بود.

حالا پاکستان و افغانستان تقریبا دوباره به دورانی شبیه دوران شروع دولت اشرف غنی رسیده اند؛ دورانی پر از امید برای بهبود روابط و همکاری دو کشور برای رفاه و امنیت ملت های یکدیگر.

رهبران سیاسی پاکستان نیز همواره بر بهبود روابط این کشور با افغانستان تاکید کرده و معتقدند که برخی از طرف ها و یا کشورها به دنبال آسیب رساندن به روابط این دو کشور همسایه هستند.

رهبر جماعت اسلامی پاکستان می گوید: نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند. سراج الحق معتقد است که دشمنان می خواهند بین پاکستان و افغانستان جنگ رخ دهد و برخی کشورها با حضور در افغانستان و استفاده از خاک این کشور در صدد بی ثباتی پاکستان هستند.

کد خبر 402071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha