همشهری آنلاین: کتاب مصرف‌کننده‌ غیرقابل کنترل تالیف یانیش گابریل و تیم لانگ و ترجمه‌ی دکتر شهرزاد چیت‌ساز و دکتر حمید سعیدی و با پیشگفتاری از پرویز درگی، مدرس دانشگاه و مشاور و محقق بازاریابی از سوی انتشارات بازاریابی چاپ و منتشر شد.

کتاب مصرف‌کننده‌ غیرقابل کنترل منتشر شد

کتاب مصرف‌کننده‌ غیرقابل کنترل نشان می‌دهد که مصرف‌کننده محور بسیاری از مباحث است، خواه مستقل دیده شود و خواه قربانی ابزارهای نظام سرمایه، چه به عنوان کاوشگر در نظر گرفته شود که تشنه‌ی تجربیات و معانی جدید است و چه به عنوان کنشگر که برای حقوق جمعی مبارزه می‌کند، چه به عنوان پیام‌دهنده و برقرارکننده‌ی ارتباط دیده شود و چه به عنوان شورشی، چه به عنوان هویت‌جو در نظر گرفته شود و چه به عنوان لذت‌گرا. همه‌ی اینها تلاش‌هایی برای شکل دادن به مصرف‌کنندگان و اکثر اوقات، فروش خودانگاره‌های خاص به ایشان یا با چاپلوسی، یا از طریق چرب‌زبانی، یا بوسیله‌ی اخلاقی سازی یا اغوا و یا فریب مستقیم هستند.

این کتاب به رغم پیچیدگی متن، چه از نظر محتوا و چه از نظر شیوه‌ی نگارش، دارای عمری کوتاه‌مدت نیست و در بازه‌ی زمانی طولانی، می‌تواند مخاطبان خود را منتفع سازد. زیرا با رویکردی عمیق و چند‌جانبه، چهره‌نگاری "مصرف کننده" و تاریخ‌نگاری "رفتار" اوست.

این تلفیق تفسیری چندوجهی (فلسفی، جامعه‌شناسی، روانشناسی و سیاسی) با رویکردی تاریخی از رفتار مصرف‌کننده، آن هم بر اساس طیف کاملی از براشت‌های متفکران، از مشوقان مصرف گرفته تا فلاسفه‌ی چپ‌گرای پست‌مدرن بدبین به مصرف‌گرایی، صورت جذاب و متمایزی را برای این کتاب، در میان سایر کتابهای مرتبط با رفتار مصرف‌کننده پدید می‌آورد.

این ویژگی محرک و مشوقی را برای مخاطبان دانشگاهی این کتاب، بویژه استادان و دانشجویان پژوهشگر است تا با تمایل بیشتری به تعریف و تکمیل پژوهشهای عمیق بنیادین براساس چهره‌های متفاوت نمایان‌شده از مصرف‌کننده براساس این کتاب بپردازند؛ از طرفی این ویژگی به معنای پیچیدگی استفاده از مباحث این کتاب برای صاحبان کاروکسب در عمل و حتی سیاستگذاران نیست.

کد خبر 402116

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha