همشهری آنلاین: بنیانگذار تسلا معتقد است این فناوری می‌تواند به خلق دیکتاتوری روباتیک منجر شود که برای همیشه بر بشریت حکمرانی کند.

ایلان ماسک

براساس گزارش بيزينس اينسايدر، ماسك در فيلم مستند جديدي اعلام كرد اگر يك شركت يا گروهي كوچك از افراد دست به ساخت يك هوش مصنوعي ابرقدرت بزنند، اين فناوري مي‌تواند بر جهان سلطه پيدا كند.

ماسك در اين فيلم مي‌گويد وقتي انساني ديكتاتور و شيطان‌صفت در جهان وجود دارد، در نهايت يك انسان فاني است و روزي نابود خواهد شد. اما يك هوش مصنوعي ناميراست و براي هميشه وجود خواهد داشت، در اين صورت ديكتاتوري ناميرا بر جهان سلطه خواهد يافت كه فرار از او غيرممكن خواهد بود.

او اعتقاد دارد دولت‌ها يا ديگر نهاد‌ها ممكن است نسخه‌اي خطرناك از هوش مصنوعي را ايجاد كنند كه طول عمري فراتر از انسان‌ها داشته و هرگز نابود نمي‌شود. به گفته او يكي از راه‌هاي جلوگيري از بروز چنين فاجعه‌اي دموكراتيزه ساختن اين فناوري است.

موضوع مستند " به اين رايانه اعتماد داريد؟" نگاهي بر خطرات بالقوه و احتمالي هوش مصنوعي است: اگر هوش مصنوعي تكامل يافته و بر انسان غلبه كند چه خواهد شد؟

ماسك در اين مستند مي‌گويد انسان به سرعت و كاملا آشكار در مسير پيشرفت فراهوش ديجيتالي حركت مي‌كند، هوشي كه فراتر از هر نوع هوش انساني خواهد بود. او معتقد است تا خلق چنين هوشي پنج‌سال بيشتر زمان باقي نمانده‌است، و به طور قطع در طول زندگي‌اش شاهد شكل‌گيري اين فناوري خواهد بود.

مشكل فوق‌هوشمند‌شدن هوش مصنوعي اين است كه انسان كنترلش را بر آن از دست خواهد داد. در مستند به اين موضوع  مصنوعي پرداخته شده كه اگر هوش مصنوعي هدفي تعريف شده داشته‌باشد،‌ممكن است براي دستيابي به اين هدف در مسيري حركت كند كه انسان‌ها با آن موافق نباشند و راهي نيز براي متوقف‌سازي آن نداشته‌باشند. ماسك در همين راستا مي‌گويد هوش مصنوعي براي تخريب بشريت لزوما نبايد شيطاني باشد، اگر هدفي براي آن تعريف شده باشد و بشريت در مسير اين هدف قرار بگيرد، براي رسيدن به هدفش بشر را بدون لحظه‌اي ترديد نابود خواهد كرد.

ماسك مي‌گويند اين فرايند درست مانند ساخت جاده‌اي است كه لانه مورچه‌ها در مسير آن قرار دارد، ما از مورچه‌ها متنفر نيستيم،‌تنها در حال ساخت يك جاده هستيم، پس لانه مورچه‌ها نابود مي‌شود.ماسك در اوايل ماه سپتامبر نيز اعلام كرد رقابت در سطح ملي براي برتري هوش مصنوعي مي‌تواند به آغاز جنگ‌جهاني سوم منجر شود و هوش مصنوعي را بزرگترين خطري اعلام كرد كه بشريت با آن مواجه است.

کد خبر 402156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha