شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

شهروندان فلسطینی در دومین جمعه از راهپیمایی‌ بازگشت بزرگ، برای در امان ماندن از حملات ارتش رژیم اسرائیل در شرق غزه تعداد زیادی لاستیک را به آتش کشیدند.

فلسطین

مرزهای شرقی غزه در روز گذشته برای چندمین‌بار شاهد رویارویی جوانان فلسطینی با نیروهای نظامی مسلح رژیم اسرائیل بود، درحالی‌که این بار و برخلاف هفته قبل، لاستیک‌های سوخته به جای گازهای اشک‌آور توجه خبرنگاران و عکاسان را به‌خود جلب می‌کردند.

این تظاهرات در قالب راهپیمایی بزرگ بازگشت صورت گرفت که از هفته پیش شروع شده و قرار است تا اواخر‌ماه اردیبهشت، همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس ادامه داشته باشد. دیروز در تیراندازی نظامیان اسرائیلی 5فلسطینی کشته و بیش از 780نفر مجروح شدند.

درحالی‌که بسیاری از نهادهای حقوق بشری، ازجمله شورای حقوق بشر سازمان ملل، اتحادیه عرب و حتی وزارت خارجه آمریکا نسبت به حجم خشونت به‌کار گرفته شده از سوی ارتش رژیم اسرائیل علیه شهروندان فلسطینی در جریان درگیری‌های هفته پیش ابراز نگرانی کرده بودند، نظامیان صهیونیستی روز گذشته باز هم با شلیک گلوله و گازهای اشک‌آور دست به کشتار زدند.

استفاده گسترده معترضان از لاستیک برای در امان ماندن از حملات نظامیان صهیونیستی با گاز اشک‌آور علیه شهروندان صورت گرفت. به گفته خبرنگار شبکه الجزیره، در جریان درگیری‌های هفته گذشته، ارتش اسرائیل به طرز بی‌سابقه‌ای از تسلیحات دودزا برای متفرق‌کردن معترضان استفاده کرد، تا جایی که بسیاری از جوانان دچار حالات خفگی و سوزش پوستی شدند.

بر این اساس، کاربران عرب شبکه‌های اجتماعی، روز گذشته را جمعه تایر نامگذاری کرده و با این هشتگ به انتقال اخبار و تصاویر مربوط به درگیری‌های شرق نوار غزه پرداختند.

به گزارش شبکه فرانس 24، درحالی‌که انتظار می‌رفت مواضع نیروهای نظامی اسرائیل مانع از حضور تعداد قابل توجهی از معترضان در مناطق مرزی غزه با رژیم صهیونیستی شود، حضور چشمگیر کودکان و جوانان که با پرتاب سنگ و برافراشتن پرچم فلسطین اعتراض خود را به گوش جهانیان می‌رساندند، قابل توجه بوده است.

با گذشت کمتر از یک ساعت از آغاز تجمع مردمی و به آتش کشیدن تایرها، ارتش اسرائیل مناطق تجمع را نظامی اعلام کرده و بر این اساس از نمایندگان رسانه‌ها خواست تا فورا محل را ترک کنند؛ امری که در حقیقت مقدمه‌ای برای آغاز حملات وحشیانه علیه شهروندان معترض فلسطینی به شمار می‌آمد.

یکی از حوادث مهمی که در جریان تظاهرات روز گذشته در غزه توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به‌خود جلب کرد، آتش زدن تصاویر پادشاه عربستان و ولیعهد جوان این کشور از سوی معترضان فلسطینی بود؛ امری که طی هفته‌های گذشته برای چندمین بار رخ می‌دهد. عبدالستار قاسم، نویسنده فلسطینی با اشاره به این رخداد در مصاحبه با شبکه المیادین گفت:

وقتی عربستان به بهانه ضدیت با ایران علنا از منافع مشترک با اسرائیل سخن می‌گوید، باید انتظار چنین رفتارهایی را نیز داشته باشد، این کشور روزبه‌روز از محیط عربی اسلامی خود دورتر می‌شود و درک این حقیت برای مردم فلسطین و سرتاسر جهان عرب امر پیچیده‌ای نیست.

حضور گسترده و کم‌سابقه مردم فلسطین در راهپیمایی بازگشت بزرگ از سوی بسیاری از تحلیلگران، بیش از آنکه در ضدیت با اسرائیل تفسیر شود، به‌عنوان اعتراضی علیه سیاست‌های برخی کشورهای عربی، ازجمله عربستان، مصر و امارات در زمینه صلح با اسرائیل ارزیابی شده است.

طرح توافق قرن که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و توسط مشاوران وی در امور خاورمیانه تهیه شده، خواهان ایجاد صلحی نهایی میان اسرائیل و فلسطین است درحالی‌که بخش عمده حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیرد، تا جایی که برخلاف تمامی طرح‌های صلح پیشین، حتی قائل به حقوق فلسطین بر قدس شرقی هم نبوده و بیت‌المقدس را تماما متعلق به اسرائیل می‌داند. با وجود این، برای نخستین‌بار، کشورهای عرب به رهبری عربستان کاملا از طرح آمریکا حمایت کرده و با فشار به تشکیلات خودگردان و مقاومت فلسطینی، در حال تلاش برای اجرایی‌شدن توافق قرن هستند.

این امر منجر به وقوع شکافی کم‌سابقه در میان کشورهای منطقه بر سر پرونده قدس شده است؛ شکافی که در یک سر آن کشورهای موافق به محوریت مصر و عربستان قرار گرفته و در سر دیگر آن کشورهای مخالف سازش با اسرائیل با محوریت ایران و ترکیه حضور دارند.

کد خبر 402189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha