دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: داشتن خدمات بهداشتی دارای بهترین استاندارد بدون دچار شدن به مشکل مالی از حقوق بنیادین انسان است

َUHC

به گزارش یوان نیوز تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در پیامی به مناسبت ۷ آوریل (۱۸ فروردین) روز جهانی بهداشت که امسال هفتادمین سال تعیین آن است، بر لزوم پوشش همگانی بهداشتی (UHC) در جهان و تضمین دسترسی همه مردم به خدمات بهداشتی باکیفیت در هر مکان و زمان موردنیاز و بدون دچار شدن به مشکل مالی تأکید کرد.

تدروس ادهانوم در این پیام گفت: «بهداشت یک حق بشری است. هیچ‌کس نباید به علت فقر با به علت ناتوانی در دسترسی به خدمات بهداشتی موردنیازش بیمار شود و بمیرد.»

آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که نیمی از جمعیت جهان تخت پوشش کامل خدمات بهداشتی اساسی نیستند و برای حدود ۱۰۰ میلیون نفر در جهان پس از پرداخت پول برای مراقبت‌های بهداشتی، فقط ۱/۹۰ دلار یا کمتر در روز برای گذران زندگی باقی می‌ماند.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت افزود: «پوشش همگانی بهداشتی یک انتخاب سیاسی است. تحقق این شعار به ژرف‌بینی، شجاعت و دوراندیشی نیاز دارد.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم که سازمان جهانی بهداشت به آن وابسته است، در پیامی به این مناسبت یادآور شد که سازمان جهانی بهداشت در هفتاد سال پیش بر این اصل بنیاد گذاشته شد که «دسترسی به بالاترین استاندارد قابل‌دستیابی بهداشتی یکی از حقوق بنیانی هر انسانی است.»

او افزود: «از آن هنگام تاکنون میانگین امید به زندگی در جهان ۲۳ سال افزایش یافته است» و به ریشه‌کنی مالاریا و محو شدن فلج اطفال اشاره کرد.

گوترش تأکید کرد که باوجوداینکه اکنون نسبت به هفت دهه پیش میلیون‌ها کودک بیشتر تا پنج سالگی زنده می‌مانند، هنوز افراد بسیاری در جهانی از خدمات حیاتی بهداشتی محروم هستند.

همه کشورهای عضو سازمان ملل به عنوان بخشی از «برنامه ۲۰۳۰» و ۱۷ هدف توسعه پایدار (SDG) توافق کرده‌اند که برای تحقق پوشش همگانی بهداشتی تا سال ۲۰۳۰ تلاش کنند.

کد خبر 402286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha